Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Föreningshandbok
InläggPostat: 080425 15:33 
500+

Hej

Här postas nu en arbetskopia av föreningshandboken som vi jobbat med ett tag. Allt är inte färdigt, men stora delar är färdiga för att kunna kommenteras.

Man kan skicka kommentarer dels direkt här i forat och dessutom till jesper.berglund snabela sverok.se

(fick spara om boken i sämre kvalitet, om man av någon anledning behöver bättre så får man säga till så skickar jag senaste med mail.)

Bilagor:
spelledarboken_arbetskopia0425.pdf [189.87 KiB]
Nerladdad 140 gånger

(tidigare var mitt användarnamn Jd#/, men det tyckte inte övriga datorsystem om så jag fick byta)
Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Föreningshandbok
InläggPostat: 080427 08:10 
100+
Användarvisningsbild

Hur underbart som helst! Kommer den på sikt ut i tryckt version? Vore i sådana fall utmärkt för att ge stadig grund till nytillträdande styrelseledamöter under årsmöten. Bra tycker jag att dubbel bokföring kommer att tas upp. Är likviditetsplan en synonym till kassahantering, eller vad är det som skall hamna därunder :)?

En sak jag tycker är värd att trycka extra på är att styrelsen får mandat just för att utföra DEN verksamhet som årsmötet beslutar i form av en verksamhetsplan. Känns som det är vanligt i mindre föreningar att man går ifrån planen en aning, trots att det är den som tillsammans med stadgarna är det heligaste styrelsen har att arbeta efter.

För att få organisationsnummer är det blankett SKV 8400 från http://skatteverket.se/blanketterbrosch ... 07104.html som skall användas (om man inte orkar/vill besöka SKV).

Sedan vet jag inte riktigt om valberedning bara bör ligga under avsnittet om Distriktet, utan bör nog ligga under Föreningen. Jag har nyligen varit med om ett skräckexempel vad gäller valberedning - nämligen en som mailade ut på föreningens mailinglista enbart någon månad före årsmötet [trots styrelsens vädjan under året att påbörja arbete i tid] och undrade om folk ville kandidera, för att sedan under årsmötet presentera ett ej fullständigt förslag - och utan förslag på nästa års styrelse så blir det lätt att saker falerar. Valberedningen står ju i hierarkin (liksom revisorn) högre upp än styrelsen.

osv

patrik.weibull@sverok.se
0767-121288

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
InläggPostat: 080427 10:38 
500+

Stycket om likviditesplan kommer främst att handla om att man måste hålla koll på när man får pengar och när man gör av med dem. Om man får 10 000 i december kan man inte betala hyran i april med dem pengarna. Typ.

Det är inte orimligt att vi kommer att flytta valberedningsdelen. Ska kolla på det.

Och ja, när den är klar och layoutad så kommer den att tryckas. Förmodligen skickas ut till alla föreningar i ett exemplar och med möjlighet att köpa extra. Eventuellt också med studiehandledning om man vill köra en studiecirkel kring boken.

Hur valberedningar står i hierakin varierar i olika förenignar. Eventuellt kommer jag slänga in lite olika alternativ i det hela. Räknar med minst 3 olika varianter att välja styrelser iaf.

(tidigare var mitt användarnamn Jd#/, men det tyckte inte övriga datorsystem om så jag fick byta)

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
InläggPostat: 080430 21:43 
4000+
Användarvisningsbild

Hur pass klar är den där texten? Jag har bara skummat några sidor nu, och inser att jag kommer ha väldigt mycket tankar om den, troligen på en del övergripande saker. Ska printa den istället, för att läsa och skriva kommentarer. Vill du ha in kommentarer i textform, eller finns du i Stockholmsområdet för fika någonting de närmaste veckorna?

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
InläggPostat: 080501 07:45 
500+

Det är inte orimligt att jag finns i Stockholm nästa helg (helgen efter lincon). Tar gärna mot skriftliga ändå.

På frågan hur färdig texten är: De bitar som är färdiga är tänkta att korras och ses över en gång till. Själva upplägget blir sålunda mycket extrajobb att göra om. Däremot är det inga problem att ändra rejält i enskilda kapitel.

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
InläggPostat: 080501 09:14 
100+
Användarvisningsbild

Förresten, vad är det för program ni typsätter i?

osv

patrik.weibull@sverok.se
0767-121288

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
InläggPostat: 080502 01:02 
500+

Den bifogade filen är på intet sätt representativ för framtida layout. Det är bara arbetsdokumentet. Det är gjort i NeoOffice. Vid layout kommer InDesign användas.

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
InläggPostat: 081209 15:56 
2000+
Användarvisningsbild

Hur går det för föreningshandbokens utveckling?

Jag har läst igenom arbetsdokumentet och hoppas att todo-avsnitten fylls i och boken färdigställs.

Ordförande i Sverok Väst 2011
Ordförande i Sverok Väst 2010
Ledamot och sekreterare i Sverok Väst 2009

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
InläggPostat: 081209 16:03 
4000+
Användarvisningsbild

Jag hörde lite lägesrapport om föreningshandboken i samband med förbundsstyrelsens möte i lördags. Det jag fick höra var att det är ett par avsnitt om ekonomi och mötesteknik kvar att skriva, men i övrigt är det korrekturläsning och layout som gäller :)

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]