Jag har en vision om att börja hålla studiecirkelkvällar på kansliet en gång i veckan. Jag tänker att kansliet utan problem har utrymme för 3-4 olika studiecirklar (15-25 personer) som kan vara igång samtidigt utan att man behöver sitta i knät på varandra, så det går jättebra att ägna sig åt helt olika saker men ändå ha en gemensam studiekväll.
Kvällarna skulle kunna inledas med att besökarna lagar och äter mat tillsammans, i samma stil och prisklass som onsdagsmiddagarna. Det gör att alla får tillfälle att träffa nya bekanta och umgås med andra medlemmar som har olika intressen. Efter den gemensamma middagen kan man sätta sig i varsitt rum och ägna sig åt sin egen studiecirkel i 1-3 timmar.
Eftersom en studiecirkel inte pågår i all evighet så skulle det kunna bli ganska bra rotation på både deltagare och studieteman på kansliet, till skillnad från onsdagsmiddagarna som ofta lockat ganska snäva grupper av medlemmar. Det kan också vara ett fantastiskt tillfälle för besökarna att få upp ögonen för nya hobbys och ämnen att studera. Jag tänker mig att det kan bli lite av ett studiecirkelnav i distriktet, där man kan glida in och hänga och få hjälp att starta nya cirklar. Mycket fokus på det sociala och nätverkandet, men samtidigt med studiecirkeln som ett ständigt och obligatoriskt tema.
Vad tror ni? Skulle det kunna vara ett intressant koncept att prova i distriktet?
Om det är så att onsdagsmiddagarna är lite haltande just nu och ingen har något stort intresse av dem så skulle jag kunna tänka mig att ta över dem för att provköra det här nya konceptet på den gamla tiden och den gamla budgeten, och se om det så småningom kan bli självrullande