Jump to content
Sign in to follow this  
Sunilor

Hur orkar ni med att måla era figurer?

Recommended Posts

Jag har alltid varit intresserad av warhammer och har hållit

på me det lite till och från sen jag gick i 4:an ungefär.

Då var det mest brorsan som höll på, jag skulle förstås

ha för att han köpte.

Jag har en massa orcher till Warhammer fantasy och

jag tycker dom är skit grymma. Jag har spelat en del

matcher mot mina vänner men det var längesen sist.

Nu kommer jag till mitt problem.

Det första är att efter ett par matcher mot varandra så har

vi tröttnat på Warhammer och spelar inte förrän om kanske

ett år igen. Intresset brukar väckas med att det kommer

nya figurer.

Jag tror att det kanske blir enformigt för att vi alltid har

samma uppsättning och vet våra armeer utantill.

Har ni detta problem att ni tröttnar på att spela?

Det andra problemet är att jag tycker det är jätteroligt

när jag har målat en figur och blivit nöjd med den.

Men sen känns det så otroligt jobbigt då jag har 19

st till som jag ska måla, jag orkar helt enkelt inte

fast jag samtidigt vill måla klart. Misstaget med orch armen

är att jag köpt nytt fast jag inte har målat klart det jag har.

Så nu om jag ska måla har jag så mkt att jag inte vet vart

jag ska börja och då blir det ingenting.

Så vart vi(gänget) intresserad av Warhammer 40k i höstas

och jag köpte ett paket med Space Marines. Det kändes skönt

med en frisk fläkt och helt nya figurer som jag aldrig tänkt

på att de funnits. Denna gång bestämda jag mig för att

inte köpa något nytt förrän jag målat klart det jag har,

beräknade att ha blivit klar med 10 space marines till

julas..haha.

Nu sitter jag här med ca 7 st färdigmålade. Jag hade nästan

tröttnat på att måla Space marines innan jag var klar

med den första. Det tar kanske 2 veckor för mig att måla

klart en gubbe och det är för att jag inte orkar sitta och

måla hela tiden. Jag hade musik medan ett tag och det

gick bättre men sen när jag tröttnade på musiken så

orkade jag inte måla mer. Kanske man ska försöka sätta

sig i något sorts av trans....=) Skämt och sido, har ni

problemet med att ni tröttnar på att måla likadana

figurer och hur löser ni det? Jag vill inte ha en massa olika

figurer där alla är halvt färdigmålade, då tycker jag det

inte är någon vits med att spela.

Hej!

Vissa av problemen förstår jag att du har.

Att måla en hel armé på 80+ figurer tar tid och kan till viss del vara otroligt tråkigt jag vet.

Det som du verkra göra när du målar som gör att det tar både längre tid och du får sämre kvalite på den 10:e figuren i samma enhet. När du ska måla en enhet dela upp den i delar om 5-10 figurer och måla varje del i en klump alltså börja med tex om du har 10 spacemarines som du ska måla blå så måla alla blå i ett svep sen målar du alla 10 igen men den här gången målar du alla bolters sen fortsätter du så med allihopa samtidigt så går det fort och du får snart en ny enhet att måla. Du ska ju fortfarande måla karaktärer individuellt, för dom borde ha en högre kvalitet. Sen är det bra tt göra som du har börjat göra nu att inte köpa nya figurer före du har målat dom du har.

Till spelandet så är det ju bra att variera sammansättningen av figurer du har. Men också att köra olika scenarion inte bara "pitch battle" eller "cleance mission" utan variera er och hitta på egna scenarion. Tex Dom goda ska eskortera en högt uppsat politiker genom ett områda och dom onda ska döda politikern, politikerna har förståss dåligt save och kan inte slåss.

Hoppas det hjälpte.

Annars är det bara fråga på om mer saker. Vart bor ni föresten?

/MVH Emil

Guest

Det här är helt enkelt fel hobby för dig. Om du varken gillar att spela på fältet, i alla fall inte flera gånger med samma armé, eller den artistiska delen av hobbyn..... det är fel hobby för dig.

Hej, Sunlior.

Jag har haft samma problem som du har(har fortfarande) och jag har kommit fram till ett par tips.

1.Som emil_frojd skrev, måla inte vanliga gubbar 1 och 1, för det är hur jobbigt som helst...Jag har kommit fram det för mig perfekta antalet figurer att måla åt gången. 3 st. Måla brunt på dessa tre , sedan metall, sedan grönt osv..

2. Jag har två olika arméer som är helt olika(Highelves och SkavenDogs of War) så jag brukar först måla 3 alver, sedan 3 skaven, sedan 1 alvkaraktär, sedan lite skaven och sen lite alver...Ja, du förstår.

3. Om du har tillgång till radio är den idealisk att ha som bakgrundmusik. Varierat, inte så jättekasst, och roligt. Brukar själv lyssna på P3("Lantz i P3", och "Hej domstol" kan nämnas som favoriter)

4. Spelandet förstår jag dig inte riktigt hur du inte kan tycka det är kul, så tyvärr kan jag inte riktigt hjälpa dig på det området. Hänvisar dig till emil_frojd's inlägg.

Hoppas dessa tips kan hjälpa dig att fortsätta med denna underbara hobby.

Lycka till!

Alltså spela matcher är roligt, men jag och mina kompisar tröttnar så fort eftersom vi har precis samma arme varje gång vi kör mot

varandra. Vi tröttnar helt enkelt på att köra samma typ av match

med samma lag och samma uppställning.

Sen brukar regeldisskutioner

såklart tröga ner hela spelet så att man inte orkar köra klart.

Dessa disskutioner uppstår i.o.m att nån person ifrågarsätter

om det verkligen är så, han har då aldrig läst regelboken.(jag har

läst boken) Oftast är det så dumma ideer, men jag brukar gå

med på hans version för att slippa disskutionen ibland.

Det enda sättet att lösa regeldiskutioner är att visa personen BRB(Big Red Book) och ska man spela spelet måste man ju kunna reglerna du kan ju inte spela poker om du itne kan reglerna det samma gäller Warhamemr eller alla andra spel för den delen.

/MVH Emil

Det problemet du har är väldigt vanligt har det själv, det med målandet alltså. Men att det är tråkigt och enformigt är uppenbart om ni kör med samma arméer och mot samma motståndare. Ett bra sätt att lösa det är att gå med i en förening där man knappt känner någon och börjar spela. Det funkade perfekt. Det hjälpte mig även med målandet när man såg hur bra vissa var på att måla, då låg man i för att inte vara sämre själv.

Hoppas ni lyckas att få det roligt.

En sak till med målandet. Jag och ett par kompisar har målarkväll en gång i veckan. Det tar lite längre tid att måla men det är mycket roligare och man håller på längre så istället för att man målar i 20 minuter och tröttnar så målar man i 4 timmar och får någonting gjort. Se till att ha det varje vecka så att ni har kontinuitet och inte bara nån gång ibland. Det hjälper massor.

/MVH Emil

En sak till med målandet. Jag och ett par kompisar har målarkväll en gång i veckan. Det tar lite längre tid att måla men det är mycket roligare och man håller på längre så istället för att man målar i 20 minuter och tröttnar så målar man i 4 timmar och får någonting gjort. Se till att ha det varje vecka så att ni har kontinuitet och inte bara nån gång ibland. Det hjälper massor.

/MVH Emil

kan åxå va nyttigt att ta ett break ibland på nåra dar/veckor för att få tillbaka lusten å glädjen i att måla figurer.

Guest

Jag brukar personligen lägga upp det i två faser.

1. Den roliga fasen. Färgschema, konverteringar och modell. (Inte modell som i spelmodell, jag gör alltid en referensfigur som jag kan återkomma till för att kontrollera att jag följer mitt tema genom armén).

2. Jobb. Allt är klart, jag vet vilket schema jag ska ha, jag har mina konverteringar klara och nu skall det bara genomföras på många modeller. Ofta tråkigt utan sällskap, men jag disponerar tid till det och genomför jobbet.

Guest

(Av samma anledning som jag arbetar. Jag vill ha pengar, jag vill ha lön - då behöver jag arbeta. Inte när jag tycker det känns ok eller roligt, utan när jag har arbetstid.)

Jag brukar sitta vid datorn och hålla på med mina figurer (Tyranids, MYCKET detaljer MÅNGA figurer) Har monterat en kraftig lampa, för att kunna se detaljer.

Med datorn kan man få musik, som räcker länge, utan att du behöver byta skiva och dessutom brukar jag ha MSN eller mIRC igång i bakgrunden, så när ögonen börjar svida av allt stirrande på samma punkt, brukar jag öppna ett par konversationer.

Som tidigare är sagt, är det mycket lättare att måla flera figurer samtidigt, inte bara för att det blir mer varierat än om man målar en figur åt gången, utan även för att man har lättare att hålla färgschemat, speciellt med självblandade färger.

Om ni lär er varandras arméer för snabbt, kan ni ju ta och ändra lite på statsen. I kompiskretsen är det ju inte alltid lika petigt med WYSIWYG, så den däringa Hive Tyranten kan vara flygande, fast man inte ser vingarna och den däringa boltern kan vara en melta, bara man meddelar varandra INNAN matchen...

Kanske inte lika kul, som att ha själva modellen, men det blir iaf variation...

Om det tar två veckor att måla en figur så är du antingen bisarrt noggrann eller ofokuserad. Tänk på att varje vanlig soldat inte behöver vara ett under av detaljer, välj istället ut 4-5 färger, och typ 3-5 figurer. Måla allt svart först, så blir inte småmissar lika tydliga. Sen är det bara att måla dit en färg åt gången på figurerna.

Jag lovar att när hela din armé är målad i minst tre färger så kommer det vara mycket roligare att måla detaljer på figurer när man känner för det.

Hellre en helt målad armé utan detaljer än 5 perfekta figurer och resten omålat.

Guest

Jag förespråkar snygga figurer. Det är kärnan i warhammer, till skillnad ifrån ett valfritt brädspel.

Dock håller jag med tidigare talare. Det bästa om du är otålig är att lägga en bra grund (låt bli torrborstning!) och eventuellt fixa snyggare i senare stadium. Flera av er verkar ogilla att måla eftersom det tar lång tid att få en bra kvalité..... då är detta ett bra alternativ.... börja med grunderna och lägg till highlights när ni känner att ni orkar, under tiden har ni ju faktiskt en målad armé att spela med.

jag har liknande problem, jag tycker att det är kul att måla en gubbe, sen tröttnar jag,tar inte så lång tid, men om man ska gö en hel enhet så tar det ju lite längre tid och själv tycker jag att det är as tråkigt att måla alla delar i en enhet som ska målas likadant samtidigt.

så därför har jag bestämt mig för att sälja allt mitt warhammer, men behålla min lord of the rings figurer eftersom dom e så lätta och snabba att måla utan att kvaliten på målningen dras ner(särskilt om man har uruk-hai :wink: ).

hur som heslt så är enda problemet med lord of the rings att reglerna är något tråkigare än wh... :roll:

Guest

Rekomnderar starkt Ljudböcker, har lyssnat igenom wheel of time, harry potter och mycket fler, jag kan lätt sitta i 4 timmar i sträck och måla då.

Om du blir trött ändå på att måla kan du ju variera upp det med lite konverterande, man kan göra små detaljer på en grupp eller större saker med fordon eller karaktärer och dylikt, eller göra som jag som hållar på att scratch bygga en kult of speed ork arme(den läggs dock på is snart pga att nya ork codexet kommer först om 3år.....)

OK..... Ett tipps är at ha lite olika figurer framme så att du kna välja vad du ska måla, och som tidigare sagt varva mellan dem, eller helt enkelt måla det du känner för. Sen är ett tipps att inte bygga alla på en gång, (jag tycker iaf det är rätt roligt att bygga dem, med små bit swaps, lite GS jobb och annat), då är det roligare att måla den figur du just byggt. Och sedan kan det vara en bra ide att lägga in nån lite mer avancerad konvertering lite då och då för att få jobba lite mer med sånt när man inte känner för att måla. (gör inte som jag gjort med mina ogres, gör hjälmar och pälsmantlar på alla...^^)

Annasr är det en bra ide med musik och att måla med kompisar....

Sen måla när och vad du känner för, testa köp nåt coolt bara för att måla, inte spela med, så kanske du får upp målar suget lite....

Guest

Jag har ett problem.. Jag älskar Warhammer 40,000, men på grund av att jag är grymt darrhänt, så blir det målade resultatet uselt.. Det är de facto så uselt, så jag har lagt alltihop på hyllan

Jag har ett problem.. Jag älskar Warhammer 40,000, men på grund av att jag är grymt darrhänt, så blir det målade resultatet uselt.. Det är de facto så uselt, så jag har lagt alltihop på hyllan

Skär ner på kaffet? Allvarligt talat så känner jag igen mig, men tycker ändå att vissa dagar är bättre än andra. Om jag ätit, sovit och allmänt mår bra så skakar jag inte alls.

ett tips till alla som inte orkar med timmtals med målning är att börja med Lotr i stället(och då spela meed den onda sidan, eftersom dessa för det mesta går i mörka färger och är lätta att få snygga utan ätt behöva lägga ner uberlpng tid).

jag brukade tycka att det var jätte tråkigt att måla, men att måla Lotr är bara kul eftersom man snabbt får se resultatet av sitt slit :wink:

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...