Jump to content
Sign in to follow this  
Maria Rodén

SKuDs hemsida- Vad vill ni se?

Recommended Posts

Vi gör vårt bästa för att få igång en bra och fungerande hemsida, men det tar lite tid att komma igång då vi bytt hemsideansvarig. I vilket fall som helst så blir det bättre och bättre och vi tackar för att ni haft överseende med oss.

Nu är styrelsens fråga till er medlemmar; vad vill ni egentligen se på vår hemsida?

Vi i styrelsen försöker att uppdatera vad som händer och sker i Distriktet. Dessutom ska det komma upp en utförligare styrelsepresentation inom kort med bilder, samt lite mer information om våra arbetsgrupper och ny bussinfo. Protokoll läggs upp kontinuerligt efter varje möte och det ska också komma upp bilder från bland annat vårt årsmöte, spelhelgerna och andra aktiviteter.

Har ni några idéer, önskemål eller dylikt? Posta i den här tråden eller maila oss: info@skud.sverok.se

Hemsidan: http://www.skud.sverok.se

Guest

Vad jag vill se:

Styrelseinformation med kontaktinformation, helst både telefon och epost.

Hur man får tag på Styrelsen

Information om bussresor

Information om distriktets arrangemang

Information om arbetsgrupper, vad deras uppgift är, vilka som är med, vad de har gjort.

Protokoll

Distriktets verksamhetsplan och vad man gör.

Det mesta kanske redan är listat av Maria, men likväl saker jag verkligen vill se :),.

Guest

Hej,

Jag vill gärna se information om alla föreningar som är anslutna till distriktet, då tänker jag på information som namn, ort, verksamhetstyp, kontaktperson och gärna ungefärlig storlek på föreningen.

Protokoll och allmänna handligar av olika slag är trevligt speciellt om de relaterar till officiellla möten som årsmöten och liknande. Likaså är det intressant med aktuella stadgar, riktlinjer och liknande information.

Information om aktiviteter och arrangemang i distirktets regi. Gärna länkar till större arrangemang i närbelägna distrikt.

Mvh,

Johan Svensson

Föreningen HaFS, Helsingborg

Guest

Hej,

Jag vill gärna se information om alla föreningar som är anslutna till distriktet, då tänker jag på information som namn, ort, verksamhetstyp, kontaktperson och gärna ungefärlig storlek på föreningen.

Protokoll och allmänna handligar av olika slag är trevligt speciellt om de relaterar till officiellla möten som årsmöten och liknande. Likaså är det intressant med aktuella stadgar, riktlinjer och liknande information.

Information om aktiviteter och arrangemang i distirktets regi. Gärna länkar till större arrangemang i närbelägna distrikt.

Mvh,

Johan Svensson

Föreningen HaFS, Helsingborg

Guest

Och lite mer.

Hur länge har Skuds hemsida varit dysfunktionell? Hur många gånger har det inte proklamerats av tillträdande hemsideansvariga att en ny version är under utveckling samt lite senare att den är försenad men att de jobbade på det. Sedan kommer ett årsmöte och sidan har inte förändrats mer än en ny grundmall som ersatt den gamla. Innehållet har inte fyllts på och sidan har inte gjorts färdig.

Detta har jag nu sett sedan jag flyttade till Malmö för 7 år sedan. Är det för mycket begärt att ett distrikt skall ha en funktionell hemsida med all information och dokument samlat?

Nu säger ni att ni skall byta system då det nuvarande bara kan uppdateras av en enda. Jag förstår inte hur en sådan lösning ser ut, ligger kontot på en privat server som en neurotisk säkerhetskännande människa ansvarar för? Det finns ju hur många lösningar som helst som innebär att utrymmet är delat till betrodda människor.

Vill ni ha en enkel lösning som funkar och är oerhört smidig att underhålla? Kolla in Wordpress.

Vill ni ha ett jättebra CMS som är öppen mjukvara, kolla in Mambo/Joomla.

Vill ni ha ett dåligt CMS skall ni kolla in Typo3. Tyvärr, och oförståeligt för mig, så har Sverok valt Typo3 som sin plattform.

Anslagstavla för föreningar, där de kan posta arrangemang, som t.ex Hässleholmarnas fredagsträffar.

Det skulle vara väldigt trevligt. Kanske man kunde utse en ansvarig i varje förening som fick ett lösenord till en sådan anslagstavla.

Detta har jag nu sett sedan jag flyttade till Malmö för 7 år sedan. Är det för mycket begärt att ett distrikt skall ha en funktionell hemsida med all information och dokument samlat?

Absolut inte. Vi är väl medvetna om att det är skitkasst av oss att den inte funkar som den ska och vi kan bara be om ursäkt och be om överseende.

Redan förra åter beslutades det att det skulle fixas en typo3-sida. Jag litar till de som säger att det är bra och då förbundet tagit till sig typo3 är det praktiskt för oss att ha detsamma. Det är hur som helst oviktigt nu, typo3 kommer det att bli.

Hur länge den har varit dysfunktionellt? Tja, av och till i år skulle jag påstå. Ett tag fungerade den hyfsat väl, men nu under sommaren har infon där halkat efter.

Den gamla hemsidan (förrförrförra om man räknar den prel. sida som låg uppe ett tag och "under construction"-sidan) togs ner 2004. Problemet med den var att den kändes inaktuell och den var inte frisk heller (uttryckt på icke-dataspråk) p.g.a. felaktig hantering de senaste åren. Mer än så vet jag inte direkt om den då jag aldrig var inblandad i den under 2003.

Hemsidesansvarig var mkt positiv och hade säkert en massa planer 2004 när han lade upp "Under Construction" som ersättning för den gamla. Tyvärr dog ambitionerna då han ryckte in. Som en del säkert känner till från ideellt arbete så tar det ett tag innan någon ny kan ta tag i det. Hemsidesansvarige fortsatte att lova; "om en vecka" innan han slutligen blev helt inaktiv. Då lades det upp en mkt temporär sida som var allt annat än snygg, men som åtminstone innehöll ngn info. Slutligen ersattes den med nuvarande som hela tiden varit en temporär sida i väntan på typo3-sidan. Hur som helst så är typo3-sidan nu alltså i princip klar. Problemet 2004 var att det bara fanns runt tre personer som kunde hemsida och att all mer eller mindre väntade på typo3-sidan.

Ja, det är vår hemsideshistoria så långt tillbaka som jag kan den, dvs till 2003. Det är ingen rolig historia, men förhoppningsvis ska den bli roligare nu. Som sagt kommer inte bytet direkt märkas, mer än att den ska fungera bättre och få fler funktioner.

Guest

Absolut inte. Vi är väl medvetna om att det är skitkasst av oss att den inte funkar som den ska och vi kan bara be om ursäkt och be om överseende.

Redan förra åter beslutades det att det skulle fixas en typo3-sida. Jag litar till de som säger att det är bra och då förbundet tagit till sig typo3 är det praktiskt för oss att ha detsamma. Det är hur som helst oviktigt nu, typo3 kommer det att bli.

Hur länge den har varit dysfunktionellt? Tja, av och till i år skulle jag påstå. Ett tag fungerade den hyfsat väl, men nu under sommaren har infon där halkat efter.

Nu skall jag inte sno tråden från det den är till för, men problemet uppstod långt innan 2003 :). Jag är allergisk mot hemsidor och system som inte följer webbstandarder, därav min skeptiska inställning till Typo3. Det må fungera felfritt i IE under Windows, men det finns väldigt många kombinationer till det måste fungera felfritt på. Det gör inte Typo3.

Då kan man bara hoppas att den eller de som arbetar på sidan lyckas göra färdigt så det kan komma upp snarast möjligt.

Då kan man bara hoppas att den eller de som arbetar på sidan lyckas göra färdigt så det kan komma upp snarast möjligt.

Yes, annars får ni sparka på oss... Alerta medlemmar gör ju att vi måste jobba... :wink:

Yes, annars får ni sparka på oss...

Anmäler mig som frivillig! Gäller det hela styrelsen eller bara dig, Maria? Jag kan tänka mig att sparka lite på Roger och Thomas:arna då och då, men då vill jag ha betalt. 8)

:lol:

Anmäler mig som frivillig! Gäller det hela styrelsen eller bara dig, Maria? Jag kan tänka mig att sparka lite på Roger och Thomas:arna då och då, men då vill jag ha betalt.

Du kan försöka men det är inte värt det kan jag LÅVA :twisted:

OK, boyz, jag kan gärna sparka på er alla, men är det sånt ni vill se på vår hemsida...? Eller OK, svara inte förresten...

(Back to topic, med andra ord. Vi kan göra upp vid senare tillfälle. :twisted: )

Eftersom det är jag som tagit över som hemsidenisse så får jag väl ...peta in lite ved i brasan. Det ska villigt erkännas att undertecknad haft annat för sig och inte ägnat all sin fritid åt hemsidan på senare dar. Men då alternativet var värre så tycktes den nuvarande situationen vara bättre. Och hemsidan har faktiskt fått både en ansiktslyftning och bättre information. Dock som alltid när det gäller information så gäller det ju att den som sköter hemsidan får informationen till sig då det är omöjligt för en person att veta allt som händer i bland föreningar etc. Tyvärr har det dessutom varit lite dåligt med informationsflödet inom styrelsen också men skam den som ger sig :)

Sidan som sådan har varit färdig tekniskt sett i juni nångång, efter det har jag fibblat lite med lite skönhetsfläckar (och sådana finns fortfarande tyvärr). Nu har jag snart fått alla protkoll etc som bara ska pdffas och slängas upp sen kommer sidan publiceras och testköras.

Iaf, är det nån som är intresserad av att hjälpa till att hålla sidan vid liv så är ni välkommna att gå med i arbetsgruppen för hemsidan som är öppen för alla intresserade.

Och de förslag på tillägg på hemsidan ska utvärderas och tas i åtanke :)

mvh

/Hylsan

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...