Gå till innehåll
Christian.Carlsson

Bokbindning | Nån som vet hur?

Recommended Posts

Vi vet ju alla hur man gör pergament av papper, kaffe och olivolja, men är det någon här, som vet hur man binder flera papper/pergament till en bok?

Skulle vilja ha en väldigt lajvig bok till nästa MG och det självklara valet är att göra den själv, men hur gör man och vad behöver man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid sy ihop bokbladen. Isf behöver du en bra tråd, kanske lintråd eller dylikt. Du kommer behöva ngt styvt till pärm och rygg. Jag skulle nog funderat på träram, ev. läderklädd. Man får komma på ngt bra sätt att fästa pärmen/ryggen med bokbladen bara.

(Iofs vet jag en peson som gjorde en pärm i latex så han kunde slåss med den... :wink: )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bra koll på hur man binder in böcker. Har själv bundit in ett tiotal vid det här laget. Bland dessa två romaner på 300 respektive 500 sidor i skinnband.

Så jag kan nog påstå att jag har nödvändiga kunskaper. Det är inte svårt när man väl kan det som med många andra hantverk men det är lite knepigt att så här i en forumtråd beskriva alla turerna och detaljerna men maila mig så kan vi diskutera saken mer ingående. Jag kan ordna fram lite bilder med digitalkameran också som komplement. :) Vi har ju utrustning och sånt liggandes i lokalen... Synd att du inte bodde i närheten, då hade du kunnat varit med när vi nu under våren ska sätta igång med lite bokbindning inom föreningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska kul att jag hittade den här tråden.

Jag håller på och beställa in bäcker från indien, som är handgjorda med läderpärm, bra pressat papper som inte luktar te, som är gjorda för att skrivas på.

Jag kan inte svara på när vi får in dem dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara meddela andra intresserade att jag håller på att skriva en artikel om bokbindning till vår förenings medlemstidning. Blev insprierad då jag ändå skulle dra i gång en studiecirkel i ämnet här hemma... Intresserade kan ju maila så skickar jag en kopia när den är klar. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter: Som nyknuten till Studiefrämjandet här i södra Halland med ansvar för bland annat Sverokhobbies skulle det vara guld värt för mej att få tillgång till ditt material. Kanske till å med kurs senare... om pengar och intresserade deltagare finns hos oss och du eller någon annan som kan är tillgänglig över en helg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore kul ifall vi kunde ordna en kurs vid tillfälle. :) Jag är ju mer eller mindre självlärd, dvs har lärt mig via en gammal bok från 20-talet samt av äldre personer i vår lajvförening. Gamla hantverk måste man bevara och se till att lära vidare till andra så de inte försvinner helt.

Det är ju inte helt dumt med kurs heller med tanke på att jag just nu går ledarkursen hos SF också så i höst är jag legitimerad cirkelledare... hehe... Som om det skulle vara något att skryta me... ;)

Men mitt material kan du gärna få tillgång till när det är klart, vi får se först hur det ser ut. Det är ju tänkt som en hantverksartikel i dagsläget men jag funderar på att göra om den till en ren "manual" sen. Det finns mycket lite handböcker och material om bokbindning att få tag på idag har jag märkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu