Jump to content
Sign in to follow this  
Krister Sundelin

Krille Kritiserar III

Recommended Posts

Den här gången är det GothCon som sågas. Prydlig ren hemsida, med massor med information oom vad man gör. Exakt det som en van konventsbesökare behöver för att anmäla sig.

Men om man inte är en van konventsbesökare så krävs det tre klick (kortaste vägen) och en skroll för att hitta att GothCon faktiskt är ett spelkonvent eller ens ett konvent. En beskrivning av vad ett spelkonvent är, eller vad man gör på det, finns inte alls, utan får härledas av arrangemangslistan.

Ska det vara så svårt att tala om vad ett spelkonvent är? Nu har både BSK, SydCon och GothCon misslyckats med detta, och faen vet om inte LinCon gjorde det också!

Det är väl bara vänta någon månad och se. LinCons hemsa borde väl vara på gång nu. Jag skulle dock inte bli förvånad om även de missar det.

Det enda konventet som jämt (hittils) har sett till att ha med det tidigt är,vad jag vet, SillyCon, som, på grund av namnet, inte kan unna sig att undvika det. Skulle GothCon byta namn till SexCon, eller kanske XXXCon, men ändå syssla med spel, så skulle de nog se till att vara lite tydligare ;)

Vid sidan av all ironi och skämtsamma fundror så måste jag hålla med Krille att de som gör hemsidor för de stora konventen, visserligen är bra på att koda, men inte riktigt täcker allt som borde vara med.

Den här gången är det GothCon som sågas. Prydlig ren hemsida, med massor med information oom vad man gör. Exakt det som en van konventsbesökare behöver för att anmäla sig.

Men om man inte är en van konventsbesökare så krävs det tre klick (kortaste vägen) och en skroll för att hitta att GothCon faktiskt är ett spelkonvent eller ens ett konvent. En beskrivning av vad ett spelkonvent är, eller vad man gör på det, finns inte alls, utan får härledas av arrangemangslistan.

Ska det vara så svårt att tala om vad ett spelkonvent är? Nu har både BSK, SydCon och GothCon misslyckats med detta, och faen vet om inte LinCon gjorde det också!

Tyckte vägen var klar och föredömligt enkel! Tror att det är en trolig chansing på att de flesta som hittar sidan är väl medvetna om vad det handlar om och därför är sidan designad främst för dem. Att designa sidan i första hand för den vana besökaren (som förmodligen är majoriteten av sidans besökare) verkar vara sunt.

Om du inte vet klickar du på info, läser mer och har även länken "Om GothCon" för den helt oinsatta, med en enligt mig bra skriven information.

Som information tycker jag den verkar vara väl genomtänkt och bra designad (förutom att jag inte tycker om startsidor med enkom loggor). Men du kanske har en teoretisk grund som med bra argument motsäger min?

Lincon har iaf under två års tid haft samma grunddesign på hemsidorna och överst sitter en bild med texten "Lincon <årtal> Spelkonvent på linköpings universitet" och under detta en liten snabbinforuta med punkterna Vad?, Hur? och När?. Punkten Vad? har följande ordalydelse:

Vad? LinCon är ett spelkonvent på Linköpings Universitet. Under fyra lyckliga dagar träffas över 1000 spelglada människor och spelar spel, deltar i turneringar och umgås.

Viss information på hemsidan för Lincon kan ändras lite fortfarande då det har haft lite problem med lokaler, andra stora arrangemang som hålls på vår ordinarie helg och tentor.

Om du inte vet klickar du på info, läser mer och har även länken "Om GothCon" för den helt oinsatta, med en enligt mig bra skriven information.

Det anser inte jag. Den är bra skriven som ren språkövning, men den talar fortfarande inte om vad ett spelkonvent är eller vad man gör på ett sådant. Som väl insatt person har jag inga problem, men som en person som aldrig har varit på konvent så skulle jag inte veta vad det var man gjorde. Är det en mässa med en massa montrar? Seminarier? Hur spelar man rollspel på konvent? Kort sagt, hur går ett spelkonvent till? Som det är nu så förutsätter sidan att man har varit på konvent förut, men för förstagångskonventaren så skulle jag ha tonvis med frågor kvar.

Som icke-gamer så skulle jag bli ännu mer förvirrad. Lägg konvent/mässproblematiken till att inte veta vad våra särskilda spel är, så sitter man med skägget i brevlådan.

Visst, för den erfarne konventaren är sidan inga problem och informationsrik, väldesignad och trevlig, men som ansikte utåt för GothCon och spelhobbyn så har den brister.

Förslag på åtgärd:

• Delar av texten "Om GothCon" flyttas till förstasidan.
  • En tydlig länk, "Om spelkonvent" i samband med den texten.
  • Förklaring av vad spelkonvent är, och vad man gör på dem.
  • Länka till Sverok för mer information om hobbyn i allmänhet.

Visst, för den erfarne konventaren är sidan inga problem och informationsrik, väldesignad och trevlig, men som ansikte utåt för GothCon och spelhobbyn så har den brister.

Menar du alltså att sidans har ett huvudsyfte i att vara ett ansikte utåt för hobbyn i stort, i motsats till att vara ett ansikte för GothCon gentemot dess standardbesökare? Själv uppskattar jag att den främst verkar rikta sig till mig som van besökare (vilket jag har för mig är standardbesökaren).

Tycker egentligen inte man kan lasta ansvaret för att värva nya till hobbyn på konventen, det har vi redan t ex sverok och speltillverkarna till. Kan ha förståelse om inte GothCon känner ett stort behov av att nå till nya besökare för snabbt då de redan är rätt fullt som konvnet betraktat.

Det du efterfrågar med att beskriva vad konvent är, på ett enkelt och klart sett, känns som om det handlar om mycket jobb av kvalificerade personer och man ska inte glömma att det här är folk som sitter idiellt på sin fritid och gör saker (och det är inte givet att någon av dem är utbildad informatör eller marknadsförare, utan snarare glada amatörer)

Men visst kan instämma i att en länk till sverok inte skulle skada, liksom något om vad rollspel är (skäms över att glömt länkat till vår hemsida, för att förklara vad vi gör, för det är klart att vi som arrangörer delar ansvaret att förklara oss i så fall). Tycker däremot att det inte är konstigt att länken "Om GothCon" ligger under "Information", men vad vet jag om marknadsförning, information och kommunikation :-)

Menar du alltså att sidans har ett huvudsyfte i att vara ett ansikte utåt för hobbyn i stort, i motsats till att vara ett ansikte för GothCon gentemot dess standardbesökare? Själv uppskattar jag att den främst verkar rikta sig till mig som van besökare (vilket jag har för mig är standardbesökaren).

Åsså kan vi ju sluta att övertolka inlägget. Naturligtvis menar jag inte att sidan har ett huvudsyfte att vara ett ansikte utåt för hobbyn i stort. Inte heller menar jag att du ska känna dig utestängd bara för att sidan blir lite mer nybörjarvänlig.

Men faktum är att konvent är skitbra happenings för att förnya hobbyn - förutsatt att man lyckas sälja in konventet till konventsgröngölingar och icke-gamers. Det är faktiskt inte mycket jobb som behövs för att göra så att sidan funkar även för andra än konventsgamlingar, och ingen av åtgärderna gör att du som konventsräv blir åsidosatt. Dessutom kommer det materialet att kunna återanvändas år efter år. Arbetet behövs bara göras en gång.

Dessutom, GothCons sida är ett ansikte utåt för hobbyn, vare sig föreningen GothCon vill det eller inte.

Tycker egentligen inte man kan lasta ansvaret för att värva nya till hobbyn på konventen, det har vi redan t ex sverok och speltillverkarna till. Kan ha förståelse om inte GothCon känner ett stort behov av att nå till nya besökare för snabbt då de redan är rätt fullt som konvnet betraktat.

Det senare kan jag ha förståelse för, men det ligger i konventens intresse att få besökare - nya eller gamla - till sina konvent. För närvarande riktas marknadsföringen enbart på de gamla besökarna, och de nya besökarna ignoreras. Det är det jag kritiserar. Det vill säga, det handlar inte om att värva nya till hobbyn (det är en bieffekt) utan att värva nya till konventen.

Det du efterfrågar med att beskriva vad konvent är, på ett enkelt och klart sett, känns som om det handlar om mycket jobb av kvalificerade personer och man ska inte glömma att det här är folk som sitter idiellt på sin fritid och gör saker (och det är inte givet att någon av dem är utbildad informatör eller marknadsförare, utan snarare glada amatörer)

Jag gjorde ett motsvarande jobb, en överlevnadsguide till konvent, ideellt på min fritid, utan att vara utbildad informatör eller marknadsförare och i egenskap av glad amatör. Det tog inte lång tid alls, och den gäller fortfarande rätt hyfsat bra.

Men visst kan instämma i att en länk till sverok inte skulle skada, liksom något om vad rollspel är (skäms över att glömt länkat till vår hemsida, för att förklara vad vi gör, för det är klart att vi som arrangörer delar ansvaret att förklara oss i så fall). Tycker däremot att det inte är konstigt att länken "Om GothCon" ligger under "Information", men vad vet jag om marknadsförning, information och kommunikation :-)

Ehrm... jag ska nog inte svara på den frågan. Men i mitt yrke (webbprogrammerare) så har jag kunnat konstatera att tre musklick för att få reda på vad en sida handlar om är på tok för mycket. Personen som inte vet vad GothCon och spelkonvent är och som söker information om saken vill veta det nu, inte om tre musklick. Risken är stor att han backar tillbaka till Google och tittar på nästa länk (räkna med att ca 50% inte går vidare förbi startsidan om det de söker inte finns där).

Jag gjorde ett motsvarande jobb, en överlevnadsguide till konvent, ideellt på min fritid, utan att vara utbildad informatör eller marknadsförare och i egenskap av glad amatör. Det tog inte lång tid alls, och den gäller fortfarande rätt hyfsat bra.

Kul! Det har gjorts en hel del sånna genom åren tror jag. Lustigt nog överlever inga av dem särskillt länge och alltid brukar folk ha massa åsikter om vad som är fel på dem...

Men i mitt yrke (webbprogrammerare) så har jag kunnat konstatera att tre musklick för att få reda på vad en sida handlar om är på tok för mycket. Personen som inte vet vad GothCon och spelkonvent är och som söker information om saken vill veta det nu, inte om tre musklick. Risken är stor att han backar tillbaka till Google och tittar på nästa länk (räkna med att ca 50% inte går vidare förbi startsidan om det de söker inte finns där).

Häftig statestik du hade på hur många som backade från startsidan (men hur många av de 50% har verkligen hamnat på fel sida?) och stämmer väl överens med mina åsikter om att ha en välkomstsida med bara en logga (fast blir självklart jättenyfiken på hur man mäter fram dom siffrona, låter som pikar till sökmotorer, snarare än hemsidorna). Att inte ha all information på första sidan tycker jag verkar vettigt, så jag är för ett eller två musklick för att nå sån information, så länge vägen är tydlig...

Ditt yrke känns som om det förklarar din åsikt. Från en komunikativ ståndpunkt kan man ha en annan syn och se mer till läsbilden av varje individuell sida. Nu är det här fortfarande ett någorlunda nytt media och forskningen (och betendet) på hur man läser hemsidor är fyllt av föränderliga teorier.

Känns för övrigt som om GothCon har varit rätt bra på att locka nya besökare trots dessa probelm. När jag började åka på konvent tror jag det låg runt 600 deltagare, tusengränsen har jag för mig nåddes strax innan millenieskiftet och ifjol 1635. En hel del konvent har haft problem med växtvärk, när de vuxit för snabbt. Ändå tror jag inte att informationen till nya var så mycket bättre förr...

Har du förresten ventilerat dina åsikter till GothCon?

Kul! Det har gjorts en hel del sånna genom åren tror jag. Lustigt nog överlever inga av dem särskillt länge och alltid brukar folk ha massa åsikter om vad som är fel på dem...

I mitt fall har sidan hängt med i fem år nu, och jag har faktiskt inte hört bu eller bä om den. Den har mest hängt med.

http://www.foxtail.nu/tkg_01.htm

Häftig statestik du hade på hur många som backade från startsidan (men hur många av de 50% har verkligen hamnat på fel sida?) och stämmer väl överens med mina åsikter om att ha en välkomstsida med bara en logga (fast blir självklart jättenyfiken på hur man mäter fram dom siffrona, låter som pikar till sökmotorer, snarare än hemsidorna). Att inte ha all information på första sidan tycker jag verkar vettigt, så jag är för ett eller två musklick för att nå sån information, så länge vägen är tydlig...

I så fall ska den vara mer eller mindre snitslad. På de olika projekt som jag har donat med, och där jag har kunnat studera loggar, så har jag märkt att tillfälliga besökare (dvs de som inte behöver sidan för något syfte) i princip halveras för varje musklick de måste göra. Det finns gott om undersökningar som visar samma sak. Jacob Nielsen brukar till exempel hävda att efter tio sekunder så förlorar man hälften av sina besökare var femte sekund om denne inte har hittat vad han är ute efter.

Kom ihåg att på webben så kommer man in nånstans, och är det en någorlunda stor webbplats så är sannolikheten låg att det man vill veta är på sidan man kom in. Alltså måste man optimera sidorna, inte bara individuellt efter läsbarhet, utan även som helhet efter läsordning.

De som redan vet vad de letar efter behöver verktygen för att söka sig till den detaljinformation som de är ute efter och de behöver tydliga sidor med hög läsbarhet. Så långt är allt OK med GothCons webb. Problemet är de som inte vet vad det handlar om. Bland de otåligaste besökarna är de som inte vet vad sidan handlar om. Alltså behöver man tala om för dem vad sidan handlar om illa fort. Kommer de in någon annanstans så ska de snabbt styras till en förstasida där det förklaras. Annars tappar man hälften av dem per musklick.

En sådan omstrukturering förändrar inte innehållet eller navigeringen i GothCons webb, eller försämrar den för den vane konventsbesökaren, men den underlättar enormt för den nyfikne utomstående.

Ditt yrke känns som om det förklarar din åsikt. Från en komunikativ ståndpunkt kan man ha en annan syn och se mer till läsbilden av varje individuell sida. Nu är det här fortfarande ett någorlunda nytt media och forskningen (och betendet) på hur man läser hemsidor är fyllt av föränderliga teorier.

Så nytt är det inte - hypertext är typ 40 år, Internet är ca 20 år, webben ca 15 år och den kommersiella tillgången till Internet omkring 10 år, och tekniken är i stort sett densamma och vanorna har börjat stabiliseras.

Har du förresten ventilerat dina åsikter till GothCon?

Jag kollade in sidan igår, hörrödu, och konventsgeneralen borde ha sett den här tråden nu. :D

Så nytt är det inte - hypertext är typ 40 år, Internet är ca 20 år, webben ca 15 år och den kommersiella tillgången till Internet omkring 10 år, och tekniken är i stort sett densamma och vanorna har börjat stabiliseras.

Och jag som trodde jag var tidig med att ha egen mailadress i början av nittiotalet, men uppenbarligen var det redan då ett etabelerat medium :-)

I mina ögon ett förhållandevis ung media...

(tyckte för övrigt att överlevnadsguiden var snygg!)

Jag kollade in sidan igår, hörrödu, och konventsgeneralen borde ha sett den här tråden nu.

*host* Jo, det borde jag nog ha gjort, men avsaknaden av Internet på jobbet ville annorlunda. Men nu har jag sett den iaf.

Det är klart intressanta synpunkter från bägge håll här måste jag säga, och jag kan nog hålla med Krille. Lite mer grundläggande info om vad konvent är skulle nog inte skada att ha med lite tidigare på sidan. Jag ska ta upp detta med vår C Web och se vad vi kan ordna till. Återkommer.

/Tobias

C GothCon XXIX

Jag kollade in sidan igår, hörrödu, och konventsgeneralen borde ha sett den här tråden nu.

*host* Jo, det borde jag nog ha gjort, men avsaknaden av Internet på jobbet ville annorlunda. Men nu har jag sett den iaf.

Tror inte du behöver känna dig så värst skyldig, jag tror inte att någon seriöst begär att konventsgeneralerna ska hålla nogrann koll på alla eventuella debatter. Trodde faktiskt att Krister Sundelin skulle kontakt konventet också om han ville ha någon responce på kritiken. Men det var nog mer menat som ett generellt debatt inlägg om hur hobbyn borde spridas (eller missuppfattade jag något?).

Kan fasthålla att jag inte såg problemet hos hemsidan, och inte har sett något som verkar vara ett problem med att få deltagare till GothCon (hoppas själv på att få lagom med grupper till vårt scenario så vi får ihop tillräckligt med egna spelledare).

Vet att jag och Krister Sundelin har lite olika synsett, misstänker att det är på grund av olika bakgrunder. Han hänvisar till information sett utifrån ett kvantiativt perspektiv, medan jag heldre försöker se det utifrån ett kvalitativt perspektiv (sånt där informatörsflum om att få rätt budskap, till rätt personer). Vilket som är rätt kan vara svårt att bedömma (och den debatten känns rätt klar - om vi inte ska börja säga jo-näh till varandra), men så länge det blir lagom många besökare och besökarna upplever att det får valuta för pengarna så de kommer tillbaka, tycker jag vi alla ska vara nöjda!

Så ge gärna C Web en klapp på axeln från mig för ett bra arbete och en fin hemsida!

-Gunnar

Tror inte du behöver känna dig så värst skyldig, jag tror inte att någon seriöst begär att konventsgeneralerna ska hålla nogrann koll på alla eventuella debatter.

Jag begär inte så mycket. Däremot har jag lite koll på klientelet här på forumet, och råkar ha sett att de olika konventsgeneralerna tämligen frekvent läser på forumet i allmänhet och konventsforumet i synnerhet.

I just det här fallet hade det inte spelat så stor roll, eftersom Tobias enligt egen utsaga inte hade tillgång till internet förrän nu. Även om jag hade skickat ett mejl till honom och påpekat mina synpunkter så hade han ändå inte kunnat läsa det förrän nu.

Trodde faktiskt att Krister Sundelin skulle kontakt konventet också om han ville ha någon responce på kritiken. Men det var nog mer menat som ett generellt debatt inlägg om hur hobbyn borde spridas (eller missuppfattade jag något?).

Nåt åt det hållet, fast mer ett generellt inlägg om hur konventssidor borde se ut.

Vet att jag och Krister Sundelin har lite olika synsett, misstänker att det är på grund av olika bakgrunder. Han hänvisar till information sett utifrån ett kvantiativt perspektiv, medan jag heldre försöker se det utifrån ett kvalitativt perspektiv (sånt där informatörsflum om att få rätt budskap, till rätt personer).

Jag tror inte att perspektivet skiljer, utan möjligen attityden. Att vilja informera nykomlingar så tidigt som möjligt om vad som är väsentligt för dem är ju i högsta grad kvalitativt (rätt budskap till rätt personer). Min attityd handlar snarare om informationskanalens utformning och anpassning till faktiska vanor hos dem som brukar informationskanalen.

Webben har liksom den intressanta egenskapen att det är läsaren som själv avgör huruvida han får rätt budskap. Även om han är rätt person så uppfattar han det lätt som att han får fel budskap om han inte kan hitta det som han är ute efter. När det gäller förstagångsbesökaren så är det än mer viktigt att han får rätt budskap. Får han inte det så uppfattar han det väldigt lätt som att han är fel person. Och hur bra PR är det för GothCon och spelhobbyn att känna att budskapet är "du är inte intressant, du har inte här att göra"?

I grunden handlar det egentligen om ett vägval: är GothCons webb (och alla andra konvents webbar) en tjänst för gamla invigda besökare, eller en informationskanal till dem som vill gå på konvent?

Webben har liksom den intressanta egenskapen att det är läsaren som själv avgör huruvida han får rätt budskap. Även om han är rätt person så uppfattar han det lätt som att han får fel budskap om han inte kan hitta det som han är ute efter. När det gäller förstagångsbesökaren så är det än mer viktigt att han får rätt budskap. Får han inte det så uppfattar han det väldigt lätt som att han är fel person. Och hur bra PR är det för GothCon och spelhobbyn att känna att budskapet är "du är inte intressant, du har inte här att göra"?

Har jag uppfattat det rätt så var du webbprogramerare? Men verkar ändå ha en hel del åsikter om hur folk läser hemsidor och vad läsaren får för intryck (att läsaren själv avgör hurvida han får rätt budskap känns som ett skönt sätt att säga att hur man paketerar budskapet är meningslöst, vilket gör min examen som informatör rätt meningslös :-)).

Eller Näh! som svar på ditt Jo (kan vi lägga ned den debatten, vi har olika bakgrund, arbeten och därför olika syn på det, självklart kommer du uppleva att du har mer rätt än jag...)

Din tolkning av hur folk kommer att läsa det skiljer sig från min, och jag vill fortfaradne peka på att informationsföldet faktiskt verkar fungera. Det fortsätter att komma nya besökare till konventen i en till synes lagom takt. Har inte uppfattat det som de stora konvneten växer för långsamt. Däremot har jag lagt märket till att de till och från haft organisationstrul då de växt för snabbt.

Vill du i så fall föra en debatt om hur snabbt hobbyn bör växa och hur. Ska konveten växa snabbare behövs mycket mer ordnas än hemsidorna tror jag. Stora tillskott av besökare tillkonventen har hittills inte haft dirket posetiva effekter... utan snarare vanligtvis gett nått kaotiskt år som skrämt bort besökare.

Har jag uppfattat det rätt så var du webbprogramerare? Men verkar ändå ha en hel del åsikter om hur folk läser hemsidor och vad läsaren får för intryck

Jupp. Det beror dels på att webbdesign av nöden är ett ämne som jag inte kommer undan, lika lite som en programmerare klarar sig undan människa-maskininteraktion, och dels på att jag tillbringar rätt mycket tid i avlusandet genom att snoka i loggarna i skarpa applikationer.

jag vill fortfaradne peka på att informationsföldet faktiskt verkar fungera.

Frågan är om det är på grund av webben eller trots webben.

Vill du i så fall föra en debatt om hur snabbt hobbyn bör växa och hur.

Nä, jag vill föra en debatt om konventens och hobbyns ansikte utåt på webben. Jag talar inte om hur konventet GothCon ska få 2000 besökare istället för 1625. Jag talar om hur gröngölingen Gustav, journalisten Jeanette, politikern Petter och icke-gamern Ingvar ska kunna ta till sig information om vad GothCon och konvent är. Huruvida de dyker upp eller inte får de själva avgöra, men de ska åtminstone få en vettig chans att greppa vad det handlar om. Det handlar alltså om anseende, renommé och kunskap snarare än om besökarantal.

Nä, jag vill föra en debatt om konventens och hobbyns ansikte utåt på webben. Jag talar inte om hur konventet GothCon ska få 2000 besökare istället för 1625. Jag talar om hur gröngölingen Gustav, journalisten Jeanette, politikern Petter och icke-gamern Ingvar ska kunna ta till sig information om vad GothCon och konvent är. Huruvida de dyker upp eller inte får de själva avgöra, men de ska åtminstone få en vettig chans att greppa vad det handlar om. Det handlar alltså om anseende, renommé och kunskap snarare än om besökarantal.

I så fall tror jag att du och jag sagt det vi har att säga i ämnet. Du är inte nöjd, det är jag (som glad informatör, helt oinsatt i ämnet :-)).

Skulle kunna vara interessant att höra en icke-gamers åsikt i frågan (misstänker att du också har drällt på konvnet ett tag och kanske inte heller har helt enkelt att ta en utomståendes syn på det hela). Ska se om jag kan fråga någon kollega...

och så ett till formellt Näh!

-Gunnar (börjar tycka att det här känns mer än lite löjligt)

jag vill fortfaradne peka på att informationsföldet faktiskt verkar fungera.

Frågan är om det är på grund av webben eller trots webben.

Någon som minns diskussionen från slutet av 90-talet när delar av Sveroks sajt visade sig bara gå att komma in på om man hade den senaste webbläsaren med patch denåden och stöd för dittådatt? Jag glömmer aldrig den dåvarande webdesignerns kommentar: "Men jösses, man kan ju inte ta hänsyn till folk med browsers som är ett år gamla."

.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...