Jump to content
Sign in to follow this  
adde120

neotech viktig fråga! hur gör man??

Recommended Posts

hej jag har köpt Neotech 2 Rollspelet och gjort allt som det stått med jag förstår inte vad dom menar med sysselsättning och karrier osv kan nån förklara hur man gör, hur man gör en karaktär

och sen en till fråga i boken finns det vapen men det stå juh inte vad dom gör i skada hur fungerar det??

1. Varje gång du väljer en sysselsättningsperiod så ska du först slå dess framgångsslag (oftast mot grundegenskaper men vissa är mot färdigheter), med tre tärningar, och de avgör hur bra det har gått för dig (1-3 lyckade slag). Sen hittar du hur mycket poäng du får för att köpa upp vissa färdigheter, det brukar vara samma färdigheter oavsett hur bra det går men olika mycket poäng. Det står till exempel 40|50|60 och det betyder att om du fixade alla tre slag så får du 60, fixade två framgångsslag får du 50, fixade ett slag 40 och fixade du inget så får du inga poäng. Sen får man olika pengar beroende på framgång också, och så ska man slå på händelsetabellen två gånger.

Sen gör man såhär tre gånger (fyra eller fler om man åker i fängelse via en händelse på sin sista sysselsättningsperiod) och sen köper man färdigheter för de poängen man samlat på sig. Viktigt att hålla isär de fria enheterna och de enheterna man har till sina "yrkesfärdigheter".

2. Skadan beror på vilken ammunition du stoppar i vapnet, och går att hitta efter vapentabellerna i boken.

Guest

och tex. det står

i den mörka gränden i BAMA där jason Corn valt att gå en kvälspromenad så hoppar det fram en dråkpoverkat rånare som kräver jason på alla kredit kort och sånt , jason har högre turordning och får börja före och han väljer att slå till rånaren med knytnävarna 2 ggr , 2 aktiva handlingar ,med andra ord. knytnäveslagen har en svårig het på ob4t6 vad ska man slå då? vadå ob4t6 fattasr igetting ska man slå under nåtting o se om man träffar eller vadå kan nån förklara,!

Guest
och tex. det står

i den mörka gränden i BAMA där jason Corn valt att gå en kvälspromenad så hoppar det fram en dråkpoverkat rånare som kräver jason på alla kredit kort och sånt , jason har högre turordning och får börja före och han väljer att slå till rånaren med knytnävarna 2 ggr , 2 aktiva handlingar ,med andra ord. knytnäveslagen har en svårig het på ob4t6 vad ska man slå då? vadå ob4t6 fattasr igetting ska man slå under nåtting o se om man träffar eller vadå kan nån förklara,!

jag har gjort följande ..

slaggit

sty

tål

rör

per

psy

vil

bil

syn

hör

skrivit namn, (john)

alias (Kräftan)

kön (man)

vikt (75kg)

längd (179)

cool ,(17)

tur, (11)

bf (18kg),

vänsterhänt,

natiionalitet, (new englend)

uppväxtmiljö, (landsbyggden)

social ställning (underklass)

mediastatus ( 0 )

kroppsbyggnad (27 normal )

chockvärde (9)

mental stabilitet (normal 25)

mental värde (12)

Speciella fördelar:

(natt ugla)

(pack åsna)

speciella nackdelar_

(djurens fiende)

(smutsig mun)

Förflyttnin

FÖR (7)

Språng (14)

spurt (21)

Grundskada (0b1T6)

Hjälp mig att göra mitt formulär färdigt vad ska jag göra nu jag är på sidan..32 vad menas med syssätnings perioder vad ska jag göra just nu

ps tack för svaret fogge men jag fårstod tyvärr inte :?

1. Det är en mycket enkel fråga, som du faktiskt finner svar på i regelboken. Man slår färdighetsslag i Neotech med ett antal obegränsade T6:or, i detta fallet fyra. Det gäller att komma under sitt färdighetsvärde. En Ob-tärning som visar en sexa byts ut mot två tärningar och de två slås om (man tar alltså en ny tärning och slår den tillsammans med den som visade en sexa) och så slår man klart alla tärningar så att ingen visar sexa längre. På detta viset kan man slå hur stora tal som helst, därav "obegränsad".

Det verkar som om du haft lite för bråttom och inte ens läst introduktionen. Ob-tärningarna beskrivs på sidan 7 (som inte har ett eget nummer så leta efter sexan så kommer sjuan direkt efter den).

2. Du har ju till och med hittat rätt sida. Har du ens LÄST sidan trettiotvå? Där beskrivs ju PRECIS vad du ska göra.

Du ska genomgå en karriär bestående av tre sysselsättningsperioder. En sysselsättningsperiod är att man går igenom det som ska göras i en av yrkestabellerna en gång. Vill man bli en duktig polis väljer man då Polis, Polis, Polis, vill man göra sig ett namn i det militära kanske man väljer Soldat, Officer, Officer. Har man otur så kanske man väljer Kriminell och måste sen ta Fängelse, Fängelse.

Låt säga att du väljer "Polis". Då ska du slå Ob3T6 mot PSY, Undre världen och Förhörsteknik. Låt säga att du klarar av PSY och Under världen (en av färdigheterna man får skaffa sig om man växt upp i Underklassen som din rollperson gjort) men inte Förhörsteknik (som din rollperson inte har lärt sig riktigt än). Då har du alltså fått en Normal sysselsättningsperiod, och får alltså tillgodoräkna dig sifforna som är i mitten där det står 20|25|30 och så. Det är inte angivet i vilken ordning man ska köpa färdigheter och slå händelser, men jag brukar slå händelserna sist, eftersom de kan innebära att man får sparken, och om man vet att man fått sparken (man ska slå båda slagen och "göra klart" sin sysselsättningsperiod även om man får sparken) och ändå ska köpa färdigheter så kan det bli skevt.

Så. Din normala sysselsättningsperiod ger dig alltså 25 enheter att köpa upp de färdigheterna som står i tabellen för. Ett tips är ju att satsa på Förhörsteknik, så att nästa period kan bli Framgångsrik, vilket innebär att man lär sig mer och tjänar mer stålars. Du får också 10 enheter att lägga på vilka färdgiheter som helst, och 3 enheter att höja Stridsvana(som är en speciell färdighet) med. Du får också Ob3T6 x 400 Euro ytterligare i startkapital. Du blir befodrad till assistent, och det betyder typ att under de fyra år sysselsättningen ägde rum så har du gått polisskola och fått anställning. Startutrustningen kan vi lugna oss med en stund eftersom vi tänker fortsätta jobba som Polis.

Sen slår vi två slag på tabellen, och gör det som står där. Så länge vi inte får sparken är det lugnt.

Sen börjar vi om. Ob3T6 mot PSY, Undre världen och Förhörsteknik. Låt säga att vi lyckas med alla tre. Framgångsrik sysselsättningsperiod innebär då 30 enheter på "yrkesfärdigheterna" och 15 enheter på valfria färdigheter. 4 enheter på stridsvana och så tar vi ett kliv till på befodransstegen och kan numera titulera oss Polisinspektör. Att vi var så duktiga innebär såklart en löneförhöjning, och vi slänger in Ob3T6 x 1000 Euro i startkapitalet. Två nya slag på tabellen, och runt igen.

Lyckas vi med alla tre är det samma sak som ovan som gäller. 30, 15, 4, Poliskommisarie (vi blev +1 befodrade ju!), Ob3T6 x 1000 Euro och två nya slag.

Nu ska vi däremot kika på startutrustningen. Om man tycker det är viktigt kan man skriva upp de vanligare sakerna efter varje period, så att man får till exempel tre uppsättningar kläder och sånt, men vi koncentrerar oss på vad rollpersonen har just nu, denna fina fredagkväll när han just kommit hem från jobbet.

A2-A8 innebär att han äger allt i tabell A (sidan 58 ) förutom A1 och A9.

B5 innebär att han bor i ett litet radhus med möbler, men han har amorteringar (avbetalningar på ett lån) kvar och står alltså i skuld till en bank eller ett kreditföretag. Inget allvarligt dock.

F6/F8 betyder att du ska välja ifall han äger en sportbil eller en van.

K4, K6 betyder att han äger nya kläder, kostym trenchcoat och läderskor samt uniform, överrock, skärmmössa och svarta skor (hans jobbkläder alltså.)

TF1 betyder att han har tillgång till en polisbil. Känns mest logiskt att han bara har det när han jobbar dock, så över helgen får han klara sig utan den.

TM4 betyder att han har handklovar och handdator. Dessa är en del av uniformen och vi gissar då att han har de på sig.

TR5 betyder att han har ett kontor nere på polisstationen.

TV2-TV4 betyder att han har en batong, en tjänstepistol med ammunition (som en del av uniformen) samt en hagelbössa med ammunition (vi gissar att den ligger i hans polisbil, som står i polisens garage och alltså har han inte tillgång till den på fritiden).

Det som känns viktigt skrivs upp på rollformuläret, det andra kan bara vara bra att klottra ner någonstans. Om han säger upp sig precis innan han ska ut och börja äventyra så får han givetvis inte behålla några tjänstevapen eller så. Allt med koden T och en annan bokstav stryks alltså, samt K6 som är hans jobbarkläder. Det andra är sånt han köpt för egna pengar och det får han behålla.

En sista grej. Du sa att du fått fram allt det där som står i ditt inlägg och att du var på sidan 32, men har du verkligen gått igenom tabellerna som man gör för sin uppväxt, och varför skrev du inte med de färdigheterna och så då? Om inte, så är det bara att gå igenom den tabellen innan du börjar med sysselsättningsperioderna.

Guest

okej vi säger att jag vill bli en gangster iställe för polis

jag är uppväxt i underklassen . säger vi!)

och

uppväxtfärdigheter: 25 enheter,

jag väljer att sätta 10 (det högsta man kan sätta från början eller?!) på undrevärlden för att jag ska kunna bli framgångs rik

och sen 5 på supa :)

och 10 på slagsmål ,, Slut 25 enheter satta.!

på sysselsättning så väljer jag

Organizatsilja: den ryska maffian.!

sen står det:

Framgångsslag: PSY, PER, Undre världen.

ok I PSY har jag 13

och i PER har jag 11

och i undre världen 10

sen ska jag slå OB3t6

först på psy det blir: 3, 6, 2 . ((6 slår jag om till 2 slag det blev 2 och 1

sammanlagt 3+2+2+1 = 8 och har 13 på att lyckas , jag lyckades :)

nästa : PER.. slår.. 2, 3 och 4 ((plusar ihop det 9 , lyckades

och sista undrevärlden slår.. 5 4 6,, (slår om 6 med två andra tärningar räknar inte med 6:an vi hade 5 + 4 + ,,det blir 2 och 4 15 SKIT jag misslyckades

men det blev iallafall 20 enheter att köpa för ah jag nöjer mig med det orkar inte köpa ennu mer i undre världen .. (eller kan man ens det?)

men iaf 20 enheter att köpa för

Hmm! jag köper

köra bil 10 (10 är lixs max, eller ÄR DET DET?

15 kvar... hm! , pistol 10, och närstrid-kniv 5

japp då är det bara att skriva ner det på rollformuläret

alla färdig heter från början är alltid 5

PLUS

det jag gjort nu (köpt färdigheter)

alltså blir det

köra bil 10

närstrid-kniv 5

pistol 10

undrevärlden 10

och resten 5..

Blir dete såhär eller? har jag fel

tack för att du orkade skriva det första (ovanför)..svara hjärna också på det här.

Guest

+ att om man är uppväxen i underklassen så får man slå ett slag för startkapital ska den summan som det blir adderas men det man få slå för sysselsttningar tex ganster får slå startkapital (100!500!2500) * (gånger) ob3t6 euro ?

1. Du är på rätt väg. En enhet översätts inte direkt till 1 FV dock, läs mer om detta på sidan 60, tabellerna N2-49 och N2-50. Nu ska du bara göra samma sak två gånger till, du kan välja nya yrken eller fortsätta i samma.

2. 10 är inte max för färdigheter i början, var har du fått det ifrån? Du menar inte att du faktiskt har tagit en titt någonstans i regelboken?

3. Du börjar bara med 5 i de färdigheter som står listade på sidan 24 rätt upp och ner.

4. Du slår först ett slag för underklassens startkapital och sen ett slag för ditt yrke. Sen lägger du ihop resultaten och då får du fram ditt totala startkapital i Euro.

Du menar när man "erfar" eller "levlar"? Man sätter ett kryss på alla färdigheter man har använt. Sen i någon viloperiod eller så (när det passar) så slår man Ob3T6. Kommer man över sitt värde i den färdigheten så får man höja den ett snäpp.

Guest

sen så kan man välja

Kriminell/Gangster/Gängmedlem

i syssetsättnigng period

hur gör man då om man väljer så?

och kan man det eller hur är det

Guest

alltså det käns jobbigt att man inte fattar nått!!

tex. blodförlust , trauma och dom rutorna? fattar inget ting om man vi skuta iväg 20 skott med en ak vad ska man slå h ,har läst i boken men fattar inte :(

Nu ställer du frågorna väldig oorganiserat.

Sätt dig ner och läs igenom reglerna från början minst en gång till och fundera.

Om du sedan har några frågor så ställer du dem här. Gärna i punkt/list form

Ex.

1) Vad betyder det att en skada ger T+5, S+8 och B+3

för då blir det enkelt för soss som kan att svara med motsvarande siffra:

1) Att offret för skadan gör 5 kryss i Truama-, 8 i smärta- och 3 i blödningstakttabellen.

Guest

allt på sida: 42 under gangster

då har man ju 3 sysselsättnings perioder ska man ta om det tre gånger då

tex. om man får normal på alla då blir det

första 15!20!25

alltså 20 enheter och sen 20 på den andra sysselsättningsperioden och sen på den tredje då har man 30 enheter att köpa för är det så eller? hur är det med det? svara gjärna så fort som möjligt.

Du får välja tre sysselsättningsperioder. Dessa behöver inte vara samma.

För varje sysselsättnignsperiod slår du ett framgångsslag som bestäms av aktuell sysselsättning (t.ex. RÖR, PSY, VIL)

Detta medför att du nu slår ett normalt (Ob3T6) slag mot RÖR, VIL och PSY (alltså 3 (tre) separata slag).

Lyvckas du med ett slag tar du det första värdet inom varje parentes. I fallet (15|20|25) får du alltså 15 enheter att placera ut på den aktuella delen. för två lyckade slag får du det mittersta, o.s.v.

Väljer du alltså samma sysselsättningsperiod och lyckas med (i ordning) 3, 2 och 1 slag får du alltså 25+20+15=60 enheter.

Guest

tror att jag förstår alltså om jag har valt gangster!gangster!gangster!

på alla mina tre sysselsättningar får jag automatiskt

15 + 20 + 25 = 60 Enheter

och om jag väljer gangster/gängmedlem/gängmedlem

så blir det såhär:

färst gangster ska lyckas med psy, per ,undre världen,,

jag lyckades med psy och per meninte undrevärlden alltså blir jag som medel

då får jag köpa 20 sysselsättnings enheter

och 15 valfria enheter stridsvana blir 3 och beodran 0 startkapitalet får jag på en viss summa och start utrustning

och sen har jag 2 andra syssetsättnings perioder gangmedlem och gängmedlem

jag lyckades bara med sty på båda så det blir bara 10 sysselsättningsfärdigheter att köpa för alltså så har jag från gangster , så har jag viss mkt färdigheter därifrån + att jag får från gängmedlem 10 + 10

för att jag bara lyckades med sty då blir det bara 10 att löpa för,, och ska jag då ta mitt gammla start kapital och sysselsättningsfärdigheter och strids vana och startutrustning + det jag fick nu på gängmedlem

läter lite konstigt för mig då har man typ 3 bilar och 4 mobiler och typ sådär, 50000 euro och typ gansta många färdigheter är det så eller?

Guest

och om jag valt gangster gangster gangster så ska jag väl ändå slåt för varge sysselstättnings period

så kanske ena blir så att jag får en misslyckande och sen en framgångsrik och den tredje normal eller nått sånt jag ska väl slå för alla sysselsättnings perioder??..

om duhar msn så kan du järna adda mig på z0m1x@hotmail.com

Nej, du får inga enheter "automatiskt".

Följ bara det enkla schemat:

1. Välj syselsättningsperiod

2. Slå framgångsslag

3. Köp färdighetsnivåer, etc. för de enheter du får.

4. Gör om 1-3 tre gånger (eller hur många sysselsättningsperioder du nu har).

Guest

så det är rätt det jag säger

om jag ta gangster gangster gangster så ska jag göra om den där sidan 3 ggr?

/förstod inte riktigt hur du menade..

Guest

så blir det såhär:

färst gangster ska lyckas med psy, per ,undre världen,,

jag lyckades med psy och per meninte undrevärlden alltså blir jag som medel

då får jag köpa 20 sysselsättnings enheter

och 15 valfria enheter stridsvana blir 3 och beodran 0 startkapitalet får jag på en viss summa och start utrustning

och sen har jag 2 andra syssetsättnings perioder gangmedlem och gängmedlem

jag lyckades bara med sty på båda så det blir bara 10 sysselsättningsfärdigheter att köpa för alltså så har jag från gangster , så har jag viss mkt färdigheter därifrån + att jag får från gängmedlem 10 + 10

för att jag bara lyckades med sty då blir det bara 10 att löpa för,, och ska jag då ta mitt gammla start kapital och sysselsättningsfärdigheter och strids vana och startutrustning + det jag fick nu på gängmedlem

läter lite konstigt för mig då har man typ 3 bilar och 4 mobiler och typ sådär, 50000 euro och typ gansta många färdigheter är det så eller?

Guest

alltså ska man plusa på allt då får man ju skit mkt tre sysselsättnings perioder blir skit mkt pengar plus utrustnings slagen då får man typ 4 mobiler ,,,

eller ska man bara ta det bästa resultatet av sina sysselsättnings slag eller hur gör man?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...