Gå till innehåll
Gäst

Se din karaktär på komma till liv!

Recommended Posts

Gäst

Jag vänder mig främst till rollspelare och lajvare nu när jag undrar hur intresset är angående att få era karaktärer utritade åt er?

Jag tecknar i anime/mangastil och jag har märkt ett visst intresse på nätet, men jag vet inte hur det är bland rollspelare Sverige. :roll:

Heh det gick inte så bra att hitta sommarjobb iår så jag funderar på att sätta ut lite annonser där jag erbjuder mig att rita rollspelskaraktärer mm för en kostnad mellan 50-500kr beroende på bildens komplexitet. Vad tror ni? Finns intresset? :wink:

Exempel på sketch:

040229.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där svärdet är antagligen det absolut fulaste jag sett på mycket länge.

I övrigt, vad sägs om att hitta en egen stil istället för att köra "plagiat"?

Fogge - inte så gnällig som det låter så ta det inte för hårt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det där svärdet är antagligen det absolut fulaste jag sett på mycket länge.

I övrigt, vad sägs om att hitta en egen stil istället för att köra "plagiat"?

Fogge - inte så gnällig som det låter så ta det inte för hårt

Jo, det var nog lite väl hårda ord till denna nybörjare. Det är alltid bättre med konstruktiv kritik. Varför tyckte du svärdet var fult, och varför anser du att han/hon plagierat, och vilken konstnär skulle han ha plagierat? Jag själv hittar ingen direkt fantasykonstnär han/hon plagierat rakt av.

Ett allmänt tips till dig "Gäst", är dock att slutföra dina skisser eller färdiga alster i annat än blyerts när du väl scannar in dem, för annars blir det väldigt dålig återgivning av dem och svåra att reproducera (om du någonsin skulle vilja trycka dem i böcker eller häften).

Förslagsvis att lavera eller direkt ink:a din teckning, alternativt använda den som grund och måla över med akvarell, akryl eller olja. Andra populära alternativ är att använda skisser som grund för diverse Photoshop-bearbetning.

För en blyertsskiss kommer du nog aldrig få betalt för, såvida du inte blivit en känd konstnär före din död, och konsteliten är efter dig som gamar efter allt du tagit en skapande hand med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Svärdet har inga som helst egenskaper jag skulle förnknippa med ett svärd jag själv skulle använda i strid, fantasy eller icke. Balansen lär vara katastrofal, klingan har ett stort hack i sig som jag inte riktigt vet vad det ska fylla för funktion, parerskålen är tagen från en mycket sentida florett/värja och jag skulle hellre ha en ordentlig stång med fingerring.

2. Jag syftade att han skrev att han tecknade i anime/mangastil, vilket knappast kan beskyllas för att vara originellt eller nyskapande. Sen att jag är allmänt antipatisk mot stilen är en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbar mentalitet grabbar. Har ni någonsin dissat en film? Isåfall kan ni ju gå och göra det själva. Dissat ett rollspel? Gör det bättre själv.

Och nej, jag kan inte teckna alls. Jag suger till och med. På vilket sätt hindrar det mig att ha en åsikt om någon annans verk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Underbar mentalitet grabbar. Har ni någonsin dissat en film? Isåfall kan ni ju gå och göra det själva. Dissat ett rollspel? Gör det bättre själv.

Och nej, jag kan inte teckna alls. Jag suger till och med. På vilket sätt hindrar det mig att ha en åsikt om någon annans verk?

ush, du verkar vara en besvärlig en ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, förlåt, glömde att det var mångmiljard-filmbolags verk vi kritiserade, och inte en ung amatörtecknares verk.

Jo - någon hänsyn får man faktiskt ta till detta!

Det kanske snarare är sättet du uttrycker din "åsikt" på. Du kan ju visa respekt och hänsyn till de du kritiserar genom att göra kritiken konstruktiv.

Det tjänar ingenting till att ge kritik så som "du suger" eller "du målar skitdåligt", om man inte istället beskriver vad det är som är dåligt eller suger, så att personen i fråga har någon vinning av kritiken och får feedback, mer än att bli utsatt för förolämpningar och förnedring.

Förövrigt är de absolut sämsta konstkritiker, de som själva har absolut noll koll på hur konstskapandet går till och vad man bör titta efter. Kritisera aldrig inom ett ämne du själv inte har tillräcklig kunskap inom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså? Råkade jag kanske säga något du inte kunde bemöta på ett vettigt sätt? Svara gärna på frågorna jag ställde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

bilden e väll ok, fingrarna på högerhanden ser lite skumma ut bara.... fast de e skitsvårt o rita nävar, föredrar att rita knutna nävar............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, förlåt, glömde att det var mångmiljard-filmbolags verk vi kritiserade, och inte en ung amatörtecknares verk.

Jo - någon hänsyn får man faktiskt ta till detta!

Det kanske snarare är sättet du uttrycker din "åsikt" på. Du kan ju visa respekt och hänsyn till de du kritiserar genom att göra kritiken konstruktiv.

Det tjänar ingenting till att ge kritik så som "du suger" eller "du målar skitdåligt", om man inte istället beskriver vad det är som är dåligt eller suger, så att personen i fråga har någon vinning av kritiken och får feedback, mer än att bli utsatt för förolämpningar och förnedring.

Förövrigt är de absolut sämsta konstkritiker, de som själva har absolut noll koll på hur konstskapandet går till och vad man bör titta efter. Kritisera aldrig inom ett ämne du själv inte har tillräcklig kunskap inom.

Personligen ser jag ingen skillnad alls. Det är alltså helt okej att dissa en film för att de har budget, men hur är det med rollspel? Det finns inte många människor som gör stora pengar på rollspel, är det OK att dissa dem?

I övrigt har du rätt, jag hade bråttom. Nu har ju dock inläggsförfattaren (som inte verkar göra mycket väsen av sig) fått svar på vad det var jag inte gillade. Märk väl att jag aldrig sa något om hans teknik eller så, utan bara dissade själva utseendet på svärdet och det faktum att han valt anime/mangastil (som inte var jätteframträdande i den bilden han postade) som jag verkligen inte gillar på grund av att det för mig är en aning verklighetsfrämmande, plus att det finns tusen och åter tusen som ritar anime/manga och gör det exakt likadant allihopa. Om Gästen har lust att hitta en individuell stil kanske det blir intressant.

Thank you. That is all.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Personligen ser jag ingen skillnad alls. Det är alltså helt okej att dissa en film för att de har budget, men hur är det med rollspel? Det finns inte många människor som gör stora pengar på rollspel, är det OK att dissa dem?

Jag pratade aldrig om huruvida det var rätt att dissa eller ej, det är ju upp till var och en, men när du kritiserar en person, film eller whatever, och då i synnerhet en ung privatperson i egenskap av amatör inom området, så bör du väl ändå visa respekt nog att ge konstruktiv kritik än att bara förnedra honom/henne.

Det finns ingen annan poäng med icke-konstruktiv kritik, än att håna och förnedra skaparen.

I övrigt har du rätt, jag hade bråttom. Nu har ju dock inläggsförfattaren (som inte verkar göra mycket väsen av sig) fått svar på vad det var jag inte gillade. Märk väl att jag aldrig sa något om hans teknik eller så, utan bara dissade själva utseendet på svärdet och det faktum att han valt anime/mangastil (som inte var jätteframträdande i den bilden han postade) som jag verkligen inte gillar på grund av att det för mig är en aning verklighetsfrämmande, plus att det finns tusen och åter tusen som ritar anime/manga och gör det exakt likadant allihopa. Om Gästen har lust att hitta en individuell stil kanske det blir intressant.

Thank you. That is all.

Jo, det är bra att du konstruktiviserade(rätt böjning?) din kritik. En anledning till att Gäst inte svarade, var nog mer troligtvis pga tonfallet i de tidigare inläggen. Om jag själv var en ung och helt nykläckt amatörillustratör, hade jag säkerligen också avskräckts av detsamma.

Blanda dock aldrig ihop individuell stil med genre. Det finns många olika individuella stilar inom varje genre. Man kan inte begära att varje konstnär skapar en helt ny genre, och jag tror du dissat Gäst än mer om han/hon ritat en triangulistisk eller neo-pop-impressionistisk rollperson.

Varje konstnär rör sig inom olika genrer, och om konstnären har en egen stil, så ska man ändå kunna se att det är just hans/hennes verk, oavsett vilken konstgenre han målat tavlan på.

Det är den personliga stilen som är det viktiga att hitta, och den lär det ta lång tid innan det blir aktuellt för Gäst att definiera och hitta. Var snäll och tillåt Gäst att ta sig den tiden.

Vad jag eller du tycker om verket ifråga är egentligen oväsentligt för kritiken, då varje person har en egen smak. Har du inget positivt att säga är det bättre att diskutera tekniken eller kompositionen bakom det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att blanda mig in i leken.

Personen i fråga är inte amatör eftersom han vill ta betalt för sina bilder vilket då gör honom till proffisonell, oavsätt kvaliteten på sina bilder.

Om du, Gäst, ändå vill få ut dina bilder. Kontrakta oss på PMP då vi behöver bilder till våra manualer.

Måste dock poängtera att vi gör våra spel för vårt egna nöjes skull och tjänar inget på dem. Därför kan vi heller inte betala något för dina bilder. Däremot får du reklamutrymme och något att hänvisa till/skryta om.

Är du, eller någon annan intresserad, maila till info@pm-production.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså? Råkade jag kanske säga något du inte kunde bemöta på ett vettigt sätt? Svara gärna på frågorna jag ställde.

jag svarar som hybris gjorde ungefär 8)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag tycker inte alls den var ful...... jag tyckte den var snarare rätt snygg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag svarar som hybris gjorde ungefär 8)

Med den enda skillnaden att Hybris gjorde det bra mycket mer sakligt.

Jag frågar igen, vad gör mig okvalificerad att ha en åsikt om en teckning för att jag inte kan teckna själv? Eller handlar det bara om att man inte får säga "kasst arbete, uruselt" om man inte kan göra det bättre själv, men man får säga "bra jobbat, skitsnyggt" om man inte kan göra det bättre själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man behöver ju inte vara så jätte kritisk mot en nybörjare. du behöver ju inte bara klaga på allt, du kan ju säga vad som är bra också ...

dessutom tror jag att han ritade svärdet för att det skulle vara snyggt och inte verklighets troget ... det är ju trotts allt en fantasy bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och på vilket sätt är det tänkt att nybörjare ska lära sig om man inte kritiserar dem och påpekar vad som är fel? Mer plagiarism?

Sen råkar bara jag vara av åsikten att ett verklighetstroget eller iallafall trovärdigt svärd är mycket vackrare än ett som har en massa konstiga spikes, inpiercade ringar och grepp gjorda för allt annat än något mänskligt, till exempel.

Vet du hur Busters svärd från Final Fantasy ser ut? Så här:

ful_ffvii.jpg

Och såhär ser ett vettigt, stilrent, trovärdigt fantasysvärd ut:

a_Vaelen.jpg

...för att inte tala om svärden i Sagan om Ringen-filmerna, helt genialiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1. Svärdet har inga som helst egenskaper jag skulle förnknippa med ett svärd jag själv skulle använda i strid, fantasy eller icke. Balansen lär vara katastrofal, klingan har ett stort hack i sig som jag inte riktigt vet vad det ska fylla för funktion, parerskålen är tagen från en mycket sentida florett/värja och jag skulle hellre ha en ordentlig stång med fingerring.

quote]

Tycker du ska försöka säga FANTASY.......

Det innebär att diva logiska saker upphör.....

Sen ang svärdet, fan ta och ge dig det finns typ "omöjliga" svärd och rustningar på var ända fantasy bild.

Vad säger du själv om tjejer med METAL BH, typ det ända dom har i skydd.....kryllar med dom skulle nog göra mer skada än nytta..

Kolla på Gimlis yxa tex......

Ha du hört talas om magiska vapen..

Dom kan se ut som 2h svärd men man svingar dom lika lätt som en florett...

Fan öppna ögonen...och DU....välkomen in i fantasins värld...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och på vilket sätt är det tänkt att nybörjare ska lära sig om man inte kritiserar dem och påpekar vad som är fel? Mer plagiarism?

Sen råkar bara jag vara av åsikten att ett verklighetstroget eller iallafall trovärdigt svärd är mycket vackrare än ett som har en massa konstiga spikes, inpiercade ringar och grepp gjorda för allt annat än något mänskligt, till exempel.

Vet du hur Busters svärd från Final Fantasy ser ut? Så här:

ful_ffvii.jpg

Och såhär ser ett vettigt, stilrent, trovärdigt fantasysvärd ut:

a_Vaelen.jpg

...för att inte tala om svärden i Sagan om Ringen-filmerna, helt genialiskt.

han sa också att han ritar i manga stil, och där brukar vapnen inte vara i verklig storlek ... ofta väldigt stora och osmidiga ...

om du absolut vill att din rollspels karaktär ska ha ett verklighetstroget svärd så kan du nog be honom att han ritar ett sådant ...

kanske är dags att du ger dig nu fogge ... :wink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du ska försöka säga FANTASY.......

Det innebär att diva logiska saker upphör.....

Sen ang svärdet, fan ta och ge dig det finns typ "omöjliga" svärd och rustningar på var ända fantasy bild.

Vad säger du själv om tjejer med METAL BH, typ det ända dom har i skydd.....kryllar med dom skulle nog göra mer skada än nytta..

Kolla på Gimlis yxa tex......

Ha du hört talas om magiska vapen..

Dom kan se ut som 2h svärd men man svingar dom lika lätt som en florett...

Fan öppna ögonen...och DU....välkomen in i fantasins värld...

Gimlis yxa ser helt OK ut. Och bara för att det finns massor av skrot på andra bilder, varför acceptera det på nya? Och _VAD_ får dig att tro att jag gillar tjejer i metall-bh? Vad har det med saken att göra? Påpekade jag inte att jag ville ha trovärdiga saker? Barbarbrudar i ringbikini tillhör INTE dem.

Och när jag fantiserar föredrar jag att saker och ting förväntas fungera ungefär som i vår värld.

han sa också att han ritar i manga stil, och där brukar vapnen inte vara i verklig storlek ... ofta väldigt stora och osmidiga ...

...ytterligare en anledning till att jag inte tycker om det.

kanske är dags att du ger dig nu fogge ...

Ja, det kanske är det, med tanke på att jag talar för döva öron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att komma med lite konstruktiv kritik.

För det första tycker jag att bilden är stilren. Inga onödiga detaljer, en bra posé. Svärdet må vara överdrivet men det är snyggt.

Jag föredrar också saker som ligger inom förnuftets och realismens gränser så därför skulle jag själv inte rita ett sådant svärd.

Det är ritat med fina, mjuka och realsistiska svepande linjer ritade med lätt och erfaren hand. Vecken i tyger mm. är väldigt väl gjorda.

Det enda som inte blev bra på bilden är, som det tidigare sagts, hans högra hand. Men händer är fruktansvärt svåra att rita.

Jag tycker också att valet av manga-stil är bra då det inte ger karaktären löjliga proportioner.

Sen angående svärdets effektivitet så är det klumpigt, ja. Men jag ser ett användningsområde för "gropen" i klingan. Men en stöt framåt och uppåt som riktas så att bladet i "gropen" träffar skulle kunna åsamka ganska mycket skada. Ungefär som ett vanligt hugg med långsvärd skulle jag gissa (ok. långsvärd är inte till för att hugga med. enbart för att snitta och stöta).

Att det sedan har en parerskål som en florett är inte helt negativt. Dock kräver det att man fäktas med svärdet och inte utför yviga rörelser då den blir helt onödig.

Sen så, visst, man kan tycka att konst är ful för att den inte är trovärdig, men man måste se till hantverket också tycker jag. Det är inte bara det porträtterade som skall bedömas utan även hur det porträtteras. Det är förmodligen det som ger dig, Fogge, så mycket kritik. Från början fullkomligt omotiverad kritik mot en välgjord bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet tillägg riktat mot Limbo: Var inte så aggresiv är du snäll. Om du inte gillar vad han skriver så kritiserade på ett mer konstruktivt sätt än att svära mot honom. Jag tror knappast att det blir bättre av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu