Kön & arrangemang
0

19 inlägg i detta ämne

Hej go vänner.

Jag har återigen sugits upp som styrelsemedlem i den anrika föreningen Armagedon. Armagedon har sedan 15-20 år tillbaka arrangerat ett litet pseudo-lajv kallat Koboldernas dag. Det är alla boffa-lajvs moder, fast medelåldern nog är 25, och det är enbart killar, där alla känner alla. Man skulle kunna säga att en stor del av föreningens kärna brukar åka ut till en äng en gång om året och supa & slåss med boffavapen. Alla har naturligtvis en rollperson, och koboldernas dag har faktiskt många regler, oskrivna lagar, och fina traditioner. Det handlar alltså om mer än en dålig ursäkt för våld & sprit.

Ingen har alltså höjt någon röst mot själva arrangemanget. Däremot finns det en oskriven praxis, nämligen att arrangemanget endast vänder sig till killar/pojkar/män...Säga vad man vill om detta, frågan är: Kan en sverok-förening motivera sådana arrangemang, där kön är relevant?

I övrigt har Armagedon inga som helst sådana fasoner. Dock hävdar traditionalisterna att kvinnor på kobold skulle förstöra något av den känsla som 15 års gediget boffrande skapat. Några kvinnor hävdar att de är diskriminerade. Alltså:

Argument mot ett sådant arrangemang: Det är diskriminerande, och elakt att inte tillåta tjejer.

Argument för ett sådant arrangemang: Det är väl samma sak som att anordna speciella "tjej"-grupper i rollspel, eller dataspel o.d.

Vad säger ni? Rätt eller fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja det hela faller väl tillbaka på om man tycker att det är relevant att fokusera på vilket kön en person har eller och man vill fokusera på vilken person det är.

Jag har överlag inte så stor förståelse för personer med värdekonservativa åsikter (som t.ex. Det ska vara på det sättet för det har det alltid varit). Och jag ser inte på vilket sätt någon skulle få ett sämre bofferlaiv av att det finns personer där som inte har en penis.

Det är ganska så självklart att det ni håller på med är diskriminerande, det blir det automatiskt när man utestänger personer på grund av kön, religion eller liknande.

Vidare så liknelsen med tjejdagar för rollspel något haltande. Detta då sådana oftast är till för att ge tjejer möjlighet att komma i kontakt med hobbyn på ett sätt som inte avskräcker dom.

Det finns även problem med att många killar kör över andra verbalt/tjejer vågar inte buffla sig in, detta gäller säkert i lika stor utsträckning i skolan som i en rollspelsgrupp. Att ha tjejträffar där tjejer får testa att spela rollspel kan vara ett sätt att lösa det problemet.

Det är även så att vi har problem med att tjejer är graft underrepresenterade i spelhobbyn, jag har hört siffror på 10-20%, så aktivitet för att locka nya tjejer till hobbyn ser jag inte som ett så stort problem som diskriminering åt andra hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar ju om postiv särbehandling och det är ju i de flesta fall okej.

Finns ju organisationer som har tjejgrupper för att tillvara deras utsatta intressen så jag har inga problem med killgrupper heller.

Annars kan ni välja ut deltagare efter 9:de siffran i personnummret. Är den udda får man vara med...

.staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par förtydliganden:

Den nya styrelsen som jag sitter i har beslutat att endast stödja Koboldernas Dag så länge det är öppet för alla medlemmar över 18 år. Däremot har vi ingen möjlighet att påverka vad våra medlemmar gör, dvs de kan mycket väl arrangera ett arrangemang endast för killar, det enda som händer är att föreningen inte stöder det ekonomiskt.

Förespråkarna för ett "kvinno-fritt" kobold hävdar att just det är en av poängerna, att låta killar umgås tillsammans, kalla det male bonding eller vad ni vill.

Motståndarna hävdar istället att en demokratisk Sverok-förening inte kan anordna sådana arrangemang.

Själv är jag väldigt kluven i frågan, lade ner min röst om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan borde behandlas av förbundsstyrelsen eftersom den är principiellt intressant.

Frågan om kön skall få inverka på deltagandet i en Sverok föreningen är ju väldigt tolkningsbar.

Det är ju en fråga om hur man skall tolka demokratiskt.

Personligen anser jag att styrelsen får bestämma i frågan. Malebondning aktiviter kan vara väldigt viktiga likväl motsvarande för kvinnorna.

.staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra om personer i FS tänker igenom frågan, ja. Däremot ska verkligen inte FS göra något ställningstagande i frågan; Sverok ska inte ge sig in i föreningarnas verksamhet på det sättet.

Det låter ju som en smidig lösning ni har gjort, Marcus, där föreningen faktiskt inte står bakom arrangemanget eftersom flera föreningsmedlemmar inte tycker om upplägget. De som vill göra arrangemanget på det sätt som det traditionellt har varit (och man ska inte förakta traditioner) kan göra det i privat regi utan att det finns så mycket att orda om, vilket ju uppenbarligen sker.

Tycker styrelsen att idén är bra och att ett mer öppet arrangemang borde göras, så kan ju styrelsen i sin tur se till att föreningen gör ett sådant arrangemang.

Och för att svara på om "Kan en sverok-förening motivera sådana arrangemang, där kön är relevant?", så absolut, i den mån medlemmarna går med på det. Om nu många medlemmar tycker att det är fel så finns det inget som hindrar dem från att se till att årsmötet gör ett ställningstagande som innebär en ändring. Eller att de lobbar på styrelsen för att få igenom ett sådant ställningstagande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju kanske förstå varför de inte vill ha tjejer med, men ändå inte. Det är detsamma som att påstå att tjejer & killar skiljer sig mer åt än vad de gör egentligen. Kanske finns en rädsla för att det mer grabbiga snacket ska bli hämmat om det finns tjejer med? Är det samma personer som varit med alla år eller har nya tillkommit? Isf kan ju ändå arrangemanget ha ändrats.

Hur pass stort är arrangemanget om man jämför med övr. arr er förening gör?

Vill ni ha tjejer i föreningen? Om jag skulle gå med i en förening & jag märkte att en sak de arr. är för bara killar skulle jag nog överväga att välja en annan förening, spec. om det är en stor sak. Inte för arr. i sig, utan snarare för risken att jag skulle känna mig obekväm i en sån förening & bli utanför för att jag är tjej. Jag har inga problem att umgås med killar annars ska väl kanske nämnas.

Du skrev att det var en stor del av föreningens kärna som åkte ut & då får man väl hoppas att det inte finns några tjejer i den kärnan, eftersom dessa annars skulle bli mkt utanför, speciellt om man snackar mkt kring arr. före & efter.

Bara en parantes...: Jag kan ibland, inte ofta, när jag läser texter till vissa lajv uppleva att tjejer ska finnas i byn, springa runt i klänning & laga mat (lite överdrivet, men ni förstår nog) medan killarna får vara lite friare i fråga om roller & får också slåss m.m. Problemet här är väl hur mkt historiskt korrekthet det strävas efter, men bara för att det var ojämställt en gång i tiden behöver man inte uppleva det igen (beror givetvis på arr. dock, vissa superhistoriska reenactmentgrejer må väl vara förlåtna). De lajven väljer jag också bort.

Annars anser jag som Staffan skrev att malebonding kan vara viktigt och man inte ska bli diskriminerande på andra hållet & förbjuda malebonding bara för att det finns fler killar inom hobbyn. Det beror väl på vilket sätt man gör det helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kanske finns en rädsla för att det mer grabbiga snacket ska bli hämmat om det finns tjejer med?

Definitivt, även om det "grabbiga" snacket snarare handlar om Drakar & Demoner och olika rollspelskampanjer än "öhhh, kolla bruden"...

Är det samma personer som varit med alla år eller har nya tillkommit?

Det har väl fallit bort några oldtimers och yngre medlemmar har tillkommit. Jag skulle tro att vissa yngre medlemmar har sett det som något av en "nu blir jag medlem på riktigt"-grej, tyvärr.

Hur pass stort är arrangemanget om man jämför med övr. arr er förening gör?

Ca. 20 deltagare, ungefär vad som finns i lokalen en bra lördagkväll. Jämfört med våra brädspelsturneringar eller Bsk är det inte så stort :)

Vill ni ha tjejer i föreningen?

JA! :wink:

Du skrev att det var en stor del av föreningens kärna som åkte ut & då får man väl hoppas att det inte finns några tjejer i den kärnan, eftersom dessa annars skulle bli mkt utanför, speciellt om man snackar mkt kring arr. före & efter.

Det är inte HELA föreningens kärna som deltar, men nu när det finns två (2 :( ) tjejer i kärnan så har problemet aktualiserats. Tilläggas kan att undertecknad själv aldrig varit med, trots 5 år i styrelsen och 10 år i föreningen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ju inget problem förens situation uppstår.

Så som jag fått Koboldens dag berättat för mej låter det precis som Clifford berättar som att när man varit med där så är man "medlem på riktigt". Min förening har en liknande sommaraktivitet varje år och det räknas som en högdpunkt för alla medlemmar, något att se fram emot och som INGEN vill missa.

Om Armagedon vill ha tjejer i föreningen och vara en öppen förening så borde nog tjejer få lov att vara med, om de sen inte vill är ju en annan sak... Men att förbjuda dem well...det tycker jag inte är ok.

Om snacket e grabbigt (vad nu detta kan innebära)... som Clifford säger, det snackas nog om D&D och det finns väl inget som hindrar att tjejerna snackar sånt med? Detta är ju en grej för och av föreningens medlemmar, inte en "nu träffas ett gäng killkompisar och snackar" och det är ju lite skillnad.

Malebonding-Bullshit, inte i en förening väl... Föreningsbonding, sure, jättebra både för de nya, att lära känna de gamla, få tillhörighet och för föreningen i stort, stoltheten att tillhöra osv.

Positiv särbehandling???? Positiv för vem, Positiv påstår vem??? Tänk följande situation: (Lisa och Nisse ska flytta till ny bostad)

- Lisa, de här lådorna kan vi män bära, de är tunga, gå du och koka kaffe istället och gör någon nytta.

Lisa tänker knappast, -Haha, nu slipper jag bära, utan snarare, -Jag får inte vara delaktig, de vill ha mej ur vägen...

Om man slutade dela upp folk i föreningen i grupper och kalla den ena gruppen för killar och den andra för tjejer så skulle det inte bli såna här "problem". Om grupperna skulle heta rollspelare och figurspelare och bara den ena av dessa två grupper var välkommna.... skulle någon ens komma på ideén att göra en sådan uppdelning?

Eftersom alla Gedoniter jag sprungit på är både smarta och trevliga så tror jag ni löser det här jättebra... Det finns säkert andra föreningar som inte ens skulle ta upp en sån här sak till diskussion utan helt enkelt bara stänga ute tjejerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har följt den här tråden med stort intresse och ser väl egentligen bara en lösning.

Släpp in brudarna eller gör det till ett arrangemang med föreningsfolk, inte ett föreningsarrangemang. Håll det utanför föreningens regi, alltså. Om fem tjejkompisar bestämmer sig för att ha tjejmiddag och inte släpper in några killar är det helt OK, och om 20 killkompisar bestämmer sig för att dricka öl, basta och snacka rollspel och inte släppa in några tjejer är det helt OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för de kloka orden! Nu vet jag vart jag ska vända mig med kluriga styrelsefrågor i fortsättningen! Kobold är och förblir öppet för alla, och antagligen finns det en & annan som hoppas att det inte kommer några tjejer, men det är ju deras problem. Själv förstår jag inte heller problemet i sig, men så har jag ju aldrig deltagit heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kanske redan är nöjda och glada och har avslutat här, men det struntar jag glatt i och sprutar ur mig åsikter jag med!

Först kan jag inte låta bli att lite sexistiskt tänka: Vad är problemet? Varför skulle någon tjej vilja ägna en hel kväll åt att supa och boffra skallen av sig tillsammans med en hög lika fulla, högljudda och boffrande grabbhalvor?

Sen tänker jag lite mer feministiskt: Vad i...! Skulle inte vi tjejer kunna vara lika fulla och boffra lika hårt och vara lika grova i mun som killarna? Det handlar väl inte om killar och tjejer, det handlar väl om bofferlajv?

Slutligen så tänker jag lite jämställdhetistiskt och demokratiskt: Självklart ska killarna ha ett arrangemang som bara killar får delta på. Och så gör vi precis samma sak på försök där även tjejer får vara med och ser hur det går. Sen gör vi samma sak igen, och nu får bara tjejerna vara med. Sen ser vi hur många som tyckte om respektive arrangemang.

Om jag ska vara lite allvarlig så tycker jag att precis som det bör finnas grupper för endast tjejer för att man ska kunna våga göra det man vill bör det finnas grupper endast för killar där de får vara ifred. Jag tycker själv att det är skönt att bara umgås med tjejer då och då. Varför skulle det vara annorlunda med killar? Man kan behöva lite könsuppdelning ibland.

Problem uppstår när det blir som i det här fallet, att arrangemanget ses som en invigningsrit i föreningen. I så fall går det stick i stäv med Sveroks stadgar, dvs att ingen ska uteslutas pga kön, eftersom man inte blir "fullvärdig medlem" ifall man inte deltar på arret och det kan man inte om man är tjej. Värt att tänka på för den manliga delen av styrelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är Kobold på väg, så jag gör ett återbesök till den här tråden. Jag vill bara förtydliga att även om Kobold är traditionsfyllt så är det inget "krav" på något sätt för att bli accepterad som medlem. Både jag själv, Tomas "Brain" Davidsson och många andra Geddonveteraner har aldrig varit med. Merparten av dem är dock väldigt förtjusta i Kobold och deltar varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att upptäcka en sådan här post 13 år för sent är ju lustigt och sorgligt samtidigt. Jag har själv varit på många Koboldernas Dag och varifrån kommer idén att den någonsin skulle varit exklusiv för killar? Att den sällan lockade tjejer var nog så sant, det var få av våra flickvänner eller kvinliga medlemmar i föreningen som ville med ut och sova i leran och veva med boffavapen på den tiden företeelsen startade eller de kommande tio+ åren jag var med. Menar du Clifford att det står inskrivet någonstans att tjejerna inte fick följa med? 

Hade någon tjej velat följa med hade hon antagligen tagit över hövdingens roll som drottning av ren lycka från alla koboldtrupperna. Koboldernas dag infördes inte som en male-bonding sak utan som en rolig grej. Något som fick traditioner och skapade roliga historier. Problemet handlade aldrig (då) om kön utan snarare om skaderisker. Hur harmlöst det ändå var förekom det skador när vi hade "idrotts-evenmang" som trollboll etc. som kanske inte gick helt hand i hand med blogtunnan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

0