Gå till innehåll
Shagovlad

Rollspelare sökes i Uppsala

Recommended Posts

Enögt blickar guden ned på skymningsvattnets blanka yta. Hans trolldomskonst, frambesvärjd vid detta tillfälle förlänar honom förmågan att fjärrsåda. På vattenytan framträder en kristallklar bild av ett binärt solsystem. Ett solssystem avskilt genom galaktiska kaosstormar från den övriga galaxen. Svårtillgänglig för maskhål och intergalaktiska stjärnkryssare från andra system. Ett planetsystem med tio planeter, varav fyra hyser intelligent liv. Bilden fokuseras mot den tredje av de fyra. Den ligger nästan exakt i mitten av guldlockszonen i systemet. Dess innevånare benämner klotet ”Mundana”. 
Guden ser hur ett stort mörker, frambesvärjt av gudomliga kaoskrafter närmar sig hans älskade klot. Ett hotande mörker som närmar sig och hotfullt kröker sig mot planeten. Mörkret närmar sig. Peripetiern går mot sitt slut. En fenixfågel landar på Gudens axel, man han bryter inte sin koncentration. Han zoomar in ytterligare. Han ser hur horder av människor bildar armér och krigar mot varandra. En värld full av konflikter. Han ser jargiska armér kriga mot sabriska koalitionsarméer. Han ser cirefaliska flottstyrkor kriga mot alviska, melnibonéiska, sabriska och ashariska flottor. Han ser tiraker, vrakher och drezindvärgar slaktas av drakalver, thism, sanari och aralialver tillsammans med klan roghan och klan ghor-dvärgar i Khiaz. Han ser en miljonstark armé belägra Qatada i Thalamur. Han åser korsfästelsen av alvernas kejsare. Han ser gråtande sanariska alvkrigare och thismalver, bedja på knä i ett piskande regn framför kullen med namnet ”dödskallen”. Ett rest kors avtecknar sig mot en stormpiskad bakgrund. Han ser två nya, små planeter uppenbara sig, utanför Mundana, på ett avstånd av ca sex mundaska jordklot och ett tredje på nio klots avstånd. Han ser demoniska kaoshorder öppna portaler från andra dimensioner och strömma in på Mundana.
Krigsguden skiftar blicken till Damarien. Guden ser fyra skräckinjagande ryttare härja bland krigshärarna. Apokalypsens fyra ryttare går hårt åt de kätterska styrkorna… Döden, Kriget, Pestens och Hungerns förelöpare och deras tjänare lamslår damariska och jargiska armér med sina Gudomliga apokalypskrafter. Soldater som nyss varit välmående, vältränade krigare faller som undernärda kollin, jargiska legionärer beslås med pest, KRIG härjar som en stormvind bland de pestslagna jargierna. DÖDEN tar kontroll över horder av damariska vandöda och vänder deras vilja mor deras damariska fältherrar. Flera av inseglen har redan brutits. Domedagsryttarna har därför anlänt. Apokalypsen är snart ett faktum. Detta är den yttersta tiden. Mundanas folk lever de sista dagarna före nästa konflux.
Daak avbryter siar-besvärjelsen.. Han lämnar kitteln med skymningsvatten han blickat ned i. Han har böner att hörsamma…
I detta kaos står ett antal sidor ställda mot varandra. De kämpar desperat om herraväldet över de artefakter som gudarna har skapat för att ge inflytande över armageddon. Alver, människor, dvärgar och tiraker ingår i diverse olika maktfraktioner. Vampyrer, varulvar, demonhybrider, inkarnater och mycket annat ingår också och spelar centrala delar i den kokande häxkitteln.
I denna mix av konflikter står en grupp hjältar i fokus. De axlar ansvaret att vinna inflytande över apokalypsen. De tjänar alla mer eller mindre olika guda-inkarnater i denna yttersta tid. De bildar tillsammans en grupp av acolyter eller tronagenter som tjänar en herre på en lång kampanj av heliga uppdrag. Dessa uppdrag är alltid krävande, svåra och episka. De skiftar dock från EONs vanliga Game of Thrones-kampanj till mer episka äventyr eller mer renodlade detektivuppdrag. Ofta är de en blandning.
Rollpersonerna tjänar alla den alviske GudaKejsaren av det Araliska Kejsardömet. Antingen direkt eller indirekt. De utgör hans heliga agenter av utredare och upprätthållare av den araliska rättsskipningen. Man kan jämföra dem med en slags kejserliga CIA-agenter som reser omkring både på Mundana och i främmande världar på uppdrag av kejsardömet. Stora paraleller kan dras till acolyter och tronagenter i rollspelet Dark Heresy.
Var hälsad, ärade läsare. Det du läser nu är inte ett debattinlägg, utan en ANNONS efter nya SPELARE till min rollspelskampanj, ”DET ARALISKA KEJSARDÖMET”. 
Vi spelar en helt unik mix av olika rollspel. Det är mixens proportioner som är unik. Tonvikten av regler landar i EON III:s spelsystem, men starka inslag finns från rollspelen Drakar och Demoner (alla sex utgåvor), KULT, WESTERN, Dark Heresy, En Garde, Neotech och Mutant. Det finns även flera handskrivna böcker fulla med husregler. Man kan kanske kortfattat säga att vår spelstil är: ”En episk fantasy-science fiction kampanj med inslag av mörk fantasy, sword and sorcery, detektivuppdrag a la Sherlock Holmes och superhjältekrafter som i ’Dracula, history untold’ eller MATRIX.” Observera att kampanjen är väldigt episk, i nivå med rollspelet EXALTED (vars spelsystem, läs: ”spelmotor” jag dock hatar). Någon har kallat kampanjen för ”dystopisk”, men det begreppet innebär ju ett stort mått av hjälplöshet för de inblandade huvudpersonerna (protagonisterna) och detta stämmer ju inte in på min kampanjs rollpersoner, men frånsett det ligger det en del i den jämförelsen, i att kampanjen är mörk, illavarslande, dyster, kärv och apokalyptisk.

Spelare som förväntar sig stora likheter med neogames eller Helmgast versioner av kampanjvärld på Mundana, kommer att bli besvikna. Min kampanj tar avstamp i neogames utmärkta EON-produkter, men jag har tagit mig stora friheter att ändra på precis vad jag vill. (Vilket är en gyllene regel inom rollspel, ända sedan rollspelens begynnelse, typ: detta är förvisso ett färdigt spelsystem och en färdig värld, men känn dig fri att ta bort, ändra eller lägga till precis vad du vill). Således kommer man särskilt se stora skillnader mellan min kampanjs alver och neogames alver, även om jag gärna vill hävda att likheterna är många fler än skillnaderna. Mycket annat är ändrat, men främst avser ändringarna politiska förändringar på spelkartan och rena regel-mässiga förändringar av systemet. I strid har vi till exempel ett handlingssystem. Dessutom är färdighetssystemet mer likt Drakar och Demoners, men EONs används likafullt. Man höjer färdighetsnivåer (kallas för FV, förkortning för FärdighetsVärde) med ENHETER, som tilldelas efter äventyr. 
Kampanjen har pågått sedan 1997, men inslag av regler i den är mycket äldre än så.

För snabbast kontakt rekommenderar jag mobilen. 0768 518 988 är mitt nummer. Här kommer jag troligen inte att titta in så himla ofta, kanske en till tre gånger i veckan, ungefär. 

Sms:a om du är för blyg för att prata per tel. 

Med vänliga hälsningar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu