Gå till innehåll
Gäst gillade ditt inlägg

Jag behöver hjälp

Recommended Posts

Gäst gillade ditt inlägg

Okej, jag ska för första gången någonsin rollspela - som spelledare - INFÖR EN NYBÖRJARGRUPP!!! Fråga inte hur jag hamnade i det här, jag vet inte ens själv... ;) . Så, hur berättar man en historia i rollspel? Är det samma som i en bok?🤨

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja här. Bygg vidare när du fått blodad tand. Kör några enkla sessioner och börja sedan om med en mer "köttig" historia när du känner dig redo. Prata med din grupp, de är säkert ok med att alla måste lära sig.

PS. Nu bara antog jag att det va DnD du skulle spela. Men, det är en kvalificerad gisning antar jag. Internet och youtube har mycket info. Bara sök. DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annan sak är att bara gå in för det tillsammans, prata med gruppen, och individerna. Om fråga dom om det finns saker som dom inte gillade/trivdes med eller skulle vilja se mindre av, uppmuntra folk att berätta om dom har något på hjärtat (kanske någonting som någon annan gjorde) och parata (Frågor som; hur tycker vi det går? vad vill vi ändra på?).

Kan inte säga det tillräckligt, bra kommunikation är grunden till ett en trevlig session. 

Lycka Till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska spela "tillsammans med" - försök att inte tänka det som "jag mot dom". Du förser spelarna med mycket, belöningar, hinder, problem, utmaningar, skatter, rykte och annat.

Ett bra sätt tror jag kan vara att man (på något sätt) får veta hur rollpersonerna ser ut. Alla får börja med att tala om vad som är det första man lägger märke till hos rollpersonen. Kanske är det nåt som rpn inte VILL ska märkas (klumpfot, sneda ögon, kroppsliga problem) eller nåt som framhävs; ögon som gnistrar i silver, ett jättelikt bredsvärd på ryggen eller en ståtlig springare med tyg och rustning.

Man kan förenkla det hela lite om alla i gruppen tvingas ha samma mål. Det kan vara en klosterorden där tempelriddarna ska ta tillbaka ett relikskrin. Alla är snarlika, kan slåss bra och har bra gruppsammanhållning. Om man tar fokus från hur man spelar individuellt kan man slappna av vad gäller det individuella rollspelandet.

När man blivit varm i kläderna (något eller några äventyr senare) kan man börja fundera på vad som särskiljer just ens EGEN rollperson.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu