Vad tycks om Eon 4?
1 1

2 inlägg i detta ämne

Hej, ett av mina favoritrollspel är Eon, men det var längesedan jag spelade det senast, på tiden då 4e upplagan inte fanns (spelade 3e upplagan). Nu har omständigheterna i mitt liv gjort det möjligt att börja med rollspel igen med mina vänner, och jag går i tankarna på att köpa lite Eon 4 - böcker och starta upp en kampanj. Men innan jag gör det skulle jag vilja ha lite åsikter om vad folk tycker om det, och gärna svar på några frågor. 

Huvudfrågor: 

1) Vad tycker ni om fjärde upplagan kontra tredje? Fördelar, nackdelar, skillnader? 

2) Jag är rätt känslig för modern politik, och eftersom vi bor i Sverige är jag orolig över att politiska budskap ska ha smugit sig in i boken. Är fjärde upplagan uppenbart influerad av vänsterpolitik? Är alla kvinnor 'empowered' och används 'hen' i någon utsträckning alls? 

3) Det finns en deal där man kan köpa grundboken + 3 supplement för ett hyfsat pris, vilka tre supplement skulle ni rekommendera? Jag tror man kan välja mellan allt från tredje upplagan OCH fjärde. 

Tack för svar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag tycker att Eon 4 har stort potential, det som är lustigt är det att vi var extremt trötta på hur Eon 1, 2 o 3 va innan så jag kom på ett annat system som vi kallade Eternity, o sen spelade vi med dom reglerna flera år, nu när Eon 4 släpptes, så hade dom tagit efter precis så mina regler va med tärningar istället för värden vilket gjorde att jag blev förälskad i spelet direkt. 

Jag snickrade ihop ett skadeprogram i Starcraft 2, Eon Dice, som räkna ut skadorna osv.. men vi tycker att det är allt för slött på något sätt och jobbigt, så vi kör ett förenklat system på det där nu, fast nu har vi inte spelat på länge,då nackdelen med att växa upp är de att man har massa måsten, familj, osv...

Eon 4 är extremt välgjort, jag är fett imponerad över hur dom lagt upp allt men några husregler har gjorts för att göra vissa saker mer fluid. Jag kan rekommendera det, det som är synd är att de finns inte mycket till Eon 4 än, utan det få bli att man få sitta o konvertera om saker från gamla böckerna. 

Även att jag inte har några kvar att spela med läser jag fortfarande boken då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

1 1