Hjälp med DoD regler!
1 1

2 inlägg i detta ämne

Hej! Ny till DoD och rollspel över huvud taget.

Har precis köpt in nyutgåvan till DoD och ser fram emot att ta mig in i denna spännande värld. Nu har jag förstås ett par frågor angående regler och jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med dessa?
Jag har efter några dagars läsning fått relativt bra översikt på de flesta regler och tror att det kommer klarna mer och mer då spelet kommer igång, men vissa regler är förvirrande och därför frågar jag nu här.

Den första frågan som jag finner förvirrande är angående Språk samt Språk (Modersmål): Det sägs att alla talar sitt Modersmål felfritt. Samtidigt är CL för Modersmål INT x 3.
Innebär det chans för att lyckas med sitt eget Modersmål är INT x 3 (som man ju borde kunna tala felfritt) eller för att kunna lära sig ett nytt språk som om det skulle vara ett Modersmål?
Vad är då färdigheten Språk?

Andra frågan är om alla Spelare har olika Modersmål i början av rundan, kan de då förstå varandra eller måste de först lära sig ett gemensamt språk?

Tredje frågan kanske jag missat i reglerna men det är angående KRA. Är det endast magiker som har KRA och därav kan bli medvetslösa/döda i brist av det, eller har även ikke-magiker KRA som fiender på något sätt kan minska?

Fjärde: "Alla kan bli magiker." Menas det med att alla kan skapa en rollfigur som är magiker och därav ha en hel grupp av endast magiker eller menas det genom att lära sig nya färdighet under pågående äventyr?

Sista: Om någon lär sig en ny färdighet, t.ex Besvärjelser, och den rollpersonen då kan kalla sig Magiker, har man då blivit Magiker eller har man fortfarande kvar sitt gamla yrke men med den nya färdigheten?

TACK!
Anatoli

PS
Bonus: Om någon vill beskriva ett kort exempel på när någon har fått träning i ny färdighet av en tränare så skulle det vara extra-bonus snällt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det första man får komma ihåg är att CL i språk endast är ett mått på hur väl man talar det. Det är ju t ex inte meningen att man i normalfall ska slå för att se om man lyckas tala. Sedan har jag fått intrycket att hur väl man talar modersmålet faller lite utanför de reglerna. Därav det om att alla talar sitt modersmål perfekt, oavsett CL

2. De som inte talar samma språk har svårt att kommunicera med varandra. Det är väl ganska självklart.

3. Alla varelser har ett KRA-värde och följer samma regler om det skulle sjunka. Däremot så är det sällan aktuellt för andra än just magiker.

4. Jag tolkar det som att alla de folkslag som spelarna har att välja mellan när de gör sina rollpersoner kan bli magiker. Någon som lär sig magi under spelets gång kan, möjligen, anses som magiker i spelvärlden men rent regelmässigt så tillhör de sitt ursprungliga yrke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

1 1