Gå till innehåll
Gäst mlamnE leakiM

Motioner till årsmötet 2017

Recommended Posts

Gäst mlamnE leakiM

Hurra för Åb (Åsa) Lundin och Simon Larsson! Vilka hjältar!!

Distriktets revisorer har skickat in flera bra motioner till årsmötet i helgen. Superbra jobbat och viktigt! Jag håller inte med om allt de föreslår, men det mesta. En del av problemen de tar upp löste vi redan i distriktets forntid - bland annat utförliga regler för hur projektstöd ska behandlas (på den tiden hade projektfonden mer pengar än hela distriktet omsätter per år idag). Förmodligen har jag dessa väl genomarbetade regler i någon avlägsen mapp på datorn, ifall någon är intresserad av att spara lite tid på att ta fram helt nya regler (styrelsen, *wink wink*).

Distriktslokal har jag alltid varit emot, eftersom hyror slukar enormt med pengar (som borde gå till verksamhet) och lokalen har en förmåga att inte nyttjas om det inte finns en eldsjäl som sköter om den. Vilket det aldrig finns. På "min tid" (jag vet, jag låter som en gammal ent) hyrde vi in oss på nya spännande platser inför varje styrelsemöte. Dels fick vi se nya platser varje gång och dels kom vi nära många av medlemsföreningarna. De styrelser jag var med i har övernattat i allt från toppsviten på Skatteskrapan i Västerås till källarlokalen hemma hos en rollspelsföreningsordförande i Grums. Ibland blev det lyxigare, ibland enklare förhållanden. Betrakta det som ett tips.

Förvara viktiga papper gör man i pärmar och i värsta fall någon form av mobil väska som kan fraktas mellan olika möten. Varför inte använda molnet?

Förslaget om att ändra stadgan så att man måste vara medlem i en förening med säte inom distriktet för att kunna bli vald till styrelsen tycker jag är onödig. Låt medlemmarna på årsmötet bestämma vem som ska sitta i styrelsen eller inte. Kanske vill de välja in en person som inte är medlem i en förening - ännu? - eller en person som har sin aktivitet och brinner för en förening på andra sidan en imaginär gräns på kartan. Jag litar på att Sverok Svealands medlemmar vet bäst vem eller vilka som ska sitta i styrelsen eller inte.

Men hey, jag är bara en gammal drake och det är snart 10 år sedan jag senast var på ett årsmöte med distriktet och över 15 år sedan jag satt som ordförande i distriktet. Lyssna inte på mig! Ni medlemmar rockar och ni kommer att fatta asbra beslut på årsmötet. Åt dit, nätverka och fatta episka beslut för ett lysande distrikts fägrande framtid! Utöver det vill jag bara framhäva vikten av att styrelsen har en rolig kickoff, att varje styrelsemöte ska innehålla flera asgarv och att det måste vara skitroligt att engagera sig! Satsa på styrelsen - då får ni ett fungerande distrikt.

Om nya styrelsen vill bolla idéer med en gammal räv så är ni välkomna att höra av er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du höll dig uppdaterad med hur det gick på mötet men det var ett väldigt bra möte om än extremt långt.

En ny styrelse kom på plats enligt valberedningens förslag. Vissa av motionerna röstades igenom och andra inte. Vissa motioner flyttades till nästa år för att inte belasta styrelsen mer än vad som kan hanteras på ett år. Det fanns även mycket som inte stod med i motionerna som var tvungen att fixas för att distriktet skulle fungera. Till exempel så finns extremt lite filer/papper sparade från de senaste åren. Vi lyckades leta reda på runt 10 digitala filer (har inte gått igenom alla pärmar i lokalen än så vet inte exakt vilka fysiska papper som finns), det mesta av de filerna är protokoll eller ansökningar som har kommit in. Tyvärr så har distriktet inte fungerat så bra på flera år. :(

Nu har vi runt 50-60 dokument sparade i en google drive som är designad för en så smidig överlämnad som möjligt. Styrelsen har jobbat hela sommaren med att skriva ner och ta fram styrdokument, rutiner, checklista för en ny styrelse att bocka av, leta upp alla inlogg, uppdatera hemsidan, göra nya bidragsblanketter för de gamla var utdaterade, etc. Vi har också anställt en föreningskonsulent som jobbar 20% med distriktsfrågor. Styrelsen har även lyckats få igång arbetet runt Proud and Nerdy i år, och mycket mer.  2017 har blivit lite av Svealands nystart och vi ska absolut tacka Simon och Åb för det arbete de la ner innan årsmötet. Det sparade oss mycket huvudvärk och vi hade utan det kanske bara kommit hälften så långt i det arbete håller på med nu eftersom de första månaderna hade gått åt till att bara gå igenom gamla dokument och ekonomi. De gjorde ett otroligt grundläggande arbete som gav oss en kalasfin början att jobba vidare på.

Nu börjar vi snart planera nästa årsmöte som inte kommer ligga i slutet på maj utan ganska tidigt nästa år så styrelsen 2018 får en riktigt bra start. :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.