Protokollförning av PC-beslut
0

2 inlägg i detta ämne

PC-beslut: Juggerprojekt

Skriven av: Alexander Hallberg
Den 17-01-30

Yrkandeperiod: 31/1-5/2
Röstningsperiod: 6/2-10/2. Omröstningen stänger klockan 00.00

Bakgrund till beslutsunderlaget

Studiefrämjandet håller på med ett arvsfondsprojekt kring aktiviteten Jugger och vill involvera Sverok i detta på ett eller annat sätt.
I korthet så har de skickat in en ansökan kring aktiviteten jugger, detta projekt syftar till att sprida aktiviteten nationellt i vårt land och med det skapa fler drivande spelföreningar och en bredare förståelse av spelkulturen. De har hopp om att vi i Sverok ska vara en del i detta, inte en drivande part utan mer än stöttepelare för föreningsformen.

Vi har några Jugger-föreningar sen tidigare och två som håller på att ansöka.

Studiefrämjandet ämnar genom projektet bidra med ökad fysik aktivitet inom målgruppen, ungdomar mellan 12-25 år, genom att organiserat sprida aktiviteten Jugger i hela Sverige. Idag finns stora problem med att vår målgrupp blir mer stillasittande. Fysiska fritidsaktiviteter har hård konkurrens från stillasittande aktiviteter så som spelande. 

Jugger kan liknas vid ett strategiskt fajtingspel där enda skillnaden är att de sker IRL (in real life) under kontrollerade former. Likt ett data/konsol spel kan det spelas av alla, oberoende av bakgrund. Tjej som kille, gammal som ung, spelare är bra på olika delar av aktivitetens helhet och kompletterar varandra. Detta gör att aktiviteten naturligt spelas i mixade lag gällande kön, ålder, vikt, längd etc. Framförallt gör det aktiviteten attraktiv för personer som vanligtvis inte tycker om sport. De vill även tillägga att i juggergemenskapen är alla lika unika, oavsett bakgrund och psykiska/fysiska förutsättningar är alla välkomna att delta. 

Jugger spelas i lag om fem spelare och målet är att med en skalle (boll) göra mål på motståndarens planhalva. Målen görs av lagets målgörande spelare qwiken som skyddas av fyra gardspelare som håller ”pompor”, stavar som finns i fem olika utformningar. Pompoerna används för att markera motståndarna så att dessa temporärt försetts ur spel, så kallat inaktivt läge. Aktiviteten kan sammanfattas som en blandning av fäktning och rugby och kan ses som en lag- och singelaktivitet i ett. 

Vi behöver ni ta ställning till om vi vill hjälpa studiefrämjandet med detta genom att sätta vårt namn på ansökan eller inte. Ni kan läsa projektansökan i sin helhet längre ner.

Sammanfattning av underlag

Underlaget i sin helhet var ansökan till arvsfonden, nedan följer sammanfattningen av projektet så som de sökande har formulerat det:

"Studiefrämjandet ämnar genom projektet bidra med ökad fysik aktivitet inom målgruppen, ungdomar mellan 12-25 år, genom att organiserat sprida aktiviteten Jugger i hela Sverige. Idag finns stora problem med att vår målgrupp blir mer stillasittande. Fysiska fritidsaktiviteter har hård konkurrens från stillasittande aktiviteter så som spelande. 

Jugger kan liknas vid ett strategiskt fajtingspel där enda skillnaden är att de sker IRL (in real life) under kontrollerade former. Likt ett data/konsol spel kan det spelas av alla, oberoende av bakgrund. Tjej som kille, gammal som ung, spelare är bra på olika delar av aktivitetens helhet och kompletterar varandra. Detta gör att aktiviteten naturligt spelas i mixade lag gällande kön, ålder, vikt, längd etc. Framförallt gör det aktiviteten attraktiv för personer som vanligtvis inte tycker om sport. Vi vill även tillägga att i juggergemenskapen är alla lika unika, oavsett bakgrund och psykiska/fysiska förutsättningar är alla välkomna att delta. 

Jugger spelas i lag om fem spelare och målet är att med en skalle (boll) göra mål på motståndarens planhalva. Målen görs av lagets målgörande spelare qwiken som skyddas av fyra gardspelare som håller ”pompor”, stavar som finns i fem olika utformningar. Pompoerna används för att markera motståndarna så att dessa temporärt försetts ur spel, så kallat inaktivt läge. Aktiviteten kan sammanfattas som en blandning av fäktning och rugby och kan ses som en lag- och singelaktivitet i ett. 

Atmosfären runt Jugger är kreativ och varm, pomporna byggs för hand och spelarna utvecklas tillsammans. Detta i kombination med aktivitetens närhet till spel gör att projektet ser god potential att nå och aktivera målgruppen. 

Målsättning med projektet är att det vid projekttidens slut finns minst 60 nya aktiva föreningar samt att Jugger synliggjorts för befolkningen i stort. SM/Ligaspel startas för att ge samtliga lag motivation att utvecklas personligt men även som grupp. SJUFO (Svenska Jugger Förbundet) utvecklas till ett förbund representativt för hela landet med förmåga att axla Juggers fortsatta utveckling i Sverige efter projektettidens slut."

 

Förslag till beslut

Alexander yrkade…

1) ...att vi ställer oss bakom det här projektet och söker det tillsammans med Studiefrämjandet.

 

Resultat


Omröstning stängd med 6 bifall för "Alexander 1", 0 avslag och 3 nerlagda röster.

Ordförande finner att vi beslutat att godkänna deltagandet i projektansökan.

 

Albin Westermark gillar detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
0