Jump to content
Sign in to follow this  
Tjarls Metzmaa

Medlemsförslag: Sverok bör tillåta och ge stöd till huvudföreningars PR-avdelningar

Recommended Posts

Sverok bör tillåta och ge stöd till huvudföreningars PR-avdelningar & PR-föreningar! 

Enligt SVEROK’s senaste uttalande och aktioner har man markerat att PR-avdelningar inte är en del av en förening som främjer spelhobbyn. Man har sedan innan sagt samma sak om mediaavdelningar men där ändrat sig.

Många av SVEROK’s föreningar är små och syns inte lika mycket som de skulle vilja och det skulle därför främja både föreningen i sig och SVEROK att tillåta stöd för PR-avdelningar genom att med utåtriktad media visa både att en aktiv förening existerar och att de är en del av SVEROK.

Med en PR-avdelning hjälper man föreningar att synas och uppmärksammas på fler ställen än bara vänner emellan. Vare sig det gäller stora eller små föreningar, i små eller stora städer så stödjer och främjar man verksamheten genom att tillåta avdelningen ta emot stöd för att köpa in material för att kunna marknadsföra sig själva. §8 i SVEROK’s egna stadgar säger ”Förbundets centrala verksamhet skall syfta till att stödja verksamheten som bedrivs i dess medlemsföreningar.” 

SVEROK har även själva gett ut en handbok med titeln ”SVEROKS handbok i marknadsföring.” där man ger konkreta tips och råd på hur man som förening kan marknadsföra sig. Det är heller inte en pamflett på några få sidor, utan en bok på 80 sidor, inklusive källor och förslag på fortsätt läsning.

Den tar upp allt ifrån word of mouth, sociala medier, affischering och går till och med så långt som i att ha stycken med titlar såsom ”Flashmob” och ”Gerillamarknadsföring”. Det tyder på att det redan innan finns ett intresse för att peppa sina föreningar till att marknadsföra sig själva.

Även på SVEROK’s egen wikisida skrivs det ”Sverok kommer under 2011 att ta fram material som ska hjälpa föreningarna att effektivt marknadsföra sig själva och samtidigt stärka Sveroks varumärke. Dessutom kommer förbundet ytterligare arbeta mot pressen och genomföra en större marknadsföringskampanj under sensommaren och hösten 2011. Det önskade resultatet är även en önskan från föreningarna att marknadsföra sig själva genom stöd från förbundet, något som ska leva vidare efter projektets slut.” Projektets syfte är att stärka Sveroks varumärke och att sprida spelhobbyn. En central del i detta syfte är att Sveroks föreningar ska bli bättre på att bygga sina egna varumärken, och bedriva marknadsförings- och påverkansarbete för egen vinnings skull.

Detta påvisar att det redan sedan flera år tillbaka existerar ett intresse, både internt hos SVEROK och externt hos de aktiva föreningarna att kunna marknadsföra både sig själva och SVEROK.

För att kunna tillhandahålla en PR-avdelning behövs både folk som är villiga att arbeta med det ideellt och en ekonomi som tillåter det. Med stöd från SVEROK för att hålla en PR-avdelning gör man det möjligt för mindre föreningar med ambitiösa medlemmar att införskaffa användbar utrustning för att kunna genomföra marknadsföringsprojekt som i slutändan gynnar både föreningen och SVEROK i sig. Dessutom främjar alla positiva marknadsföringsinsatser spelhobbyn, något som ingår i förbundets syfte.

I slutändan påverkar ett ekonomiskt stöd till en PR-avdelning både föreningen i sig och SVEROK positivt. Föreningen får stöd för att kunna marknadsföra sig själva och med det då även marknadsföra SVEROK samtidigt. Dessutom skulle avdelningsstödet föreningen lämnar i vårt fall inte gå till marknadsföringskostnader utan för aktiviteter i avdelningen. Det är dessutom inte helt omöjligt att det i framtiden än en gång kommer att bildas föreningar vars enda syfte är att marknadsföra spelhobby- och e-sportevent i Sverige. Det borde vara självklart att Sverok är den givna förbundet för dessa föreningar!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...