Gå till innehåll
Gäst Assi

Allmänna frågor om lajv

Recommended Posts

Gäst Assi

Jag är tolvårig tjej och rätt grön på det där med att lajva. Och undrar om det finns någon som har lite erfarenhet ut av lajv som skulle kunna lära mig (och alla andra som ser den här tråden) lite om lajv med vikingatida eller medeltida stil.

De punkter jag vill lära mig mer om är: 

1. Finns det några saker som är bra att ha med på ett lajv men som en nybörjare sällan brukar tänka på att ta med. 

2. Jag har hittills kommit på vad min karaktär ska heta i förnamn (Assi) men hur #/@+?;! väljer man efternamn (kom gärna med idéer)

3. Vad kan man äta på ett vikingatida eller medeltida lajv (kom gärna med någorlunda billiga idéer) 

4. Huvudbonaden gör rollen (sägs det) men vad finns det för alternativ? 

5. Vad bör jag tänka på när jag gör min rollbeskrivning?

6. Finns det några bra lajv inte allt för långt ifrån Stockholmstrakten som tar emot tolvåringar?

7. Vad är de vanligaste nybörjarmissarna som jag gör rätt i att undvika.

Snälla hjälp mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått ett tag sedan du skrev, men här är några tankar från mig:

1.  Om det är övernattning utomhus så rekommenderas ullunderställ att sova i och varma (ull)strumpor. Gärna flera par strumpor så du kan byta om du blir blöt. Det är sämst att vara blöt och frusen, det är svårt att ha ett kul lajv då.

2.  Det beror på vad det är för namnskick på lajvet. Heter folk Eriksson och sånt, eller heter de saker relaterade till yrken eller egenskaper (Smed, Bagare, Lång, Bred osv...)

3. Gröt, rotfrukter, kål, äpplen, bröd, ost, korv, rökt/torkat kött.

4. Det beror helt på lajvet, men även status. En piga kanske inte går med påvemössa, medan en adelsdam troligen inte har en sliten enkel tygklut på huvudet. En av mina favoriter är frygisk mössa, men det passar ju inte vem som helst, när som helst. En coif kan också vara trevlig, men även här beror det ju på lajv och roll.

5. Du behöver inte skriva superutförlig livshistorik, hellre en handfull saker du kommer ihåg än tusen grejer du glömmer. Några personer du känner och kan tänka på och prata om under lajvet kan vara bra. Fundera också över personliga egenskaper. Är du glömsk, snabb, hungrig jämt? Hur reagerar du när du blir arg, ledsen, glad och så vidare.

6. Det har jag tyvärr ingen koll på.

7. Skriv inte en för tragisk bakgrundshistoria det första du gör. Det är rätt jobbigt att under lajvet inse att man faktiskt är skitledsen över att orcherna hade ihjäl hela familjen. Vet personer som plötsligt tillbringat lajv med att i roll vara ledsna över det, i stället för att vara ute efter hämnd och orch-slakt som det från början var tänkt.
 En annan sak är att se till att äta ordentligt, hålla sig varm och torr, dricka tillräckligt med vatten, sova och så vidare. Allt sånt där man behöver för att fungera som människa och må bra. Det finns de som älskar att misär-lajva, men första gångerna man lajvar är det nog inget att rekommendera.
 Åh, och ha kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu