Jump to content
J.oha.n

Rollspelsskriveri

Recommended Posts

Utan att vara insatt i världen eller dess invånare, tycker jag att man lätt kan se upplägget för hur konflikten kommer i spel. Lagom med detaljer (för mycket låser och hämmar, för lite lämnar frågetecken), jag förmodar att stats och annat finns på annat ställe. Snyggt.

Jag ser hur man kan lägga upp konflikter och fraktioner att använda i spel, att få historisk bakgrund till händelser i 'nutid' är aldrig fel (om man inte dränks i texter). Utdrag ur sagoboken skulle bli bra handouts, särskilt om RP:na utifrån texten förväntar sig saker som kommer på skam, eller detaljer som de hittar rätt tillfälle för att använda (hälsningsfraser, ritualer, sociala regler etc.).

Bra skrivet, jag fick visserligen läsa igenom det två gånger men det hade mer med ovanan vid namnen på religionerna, gudarna etc. än med innehållet att göra.

Tack igen Voldstagg. Stort fokus ligger på att just förankra världen som den ser ut vid den tänkta tidpunkten för spel i en trovärdig grund, som du säger "historisk grund för nutiden". Både vad gäller stora omvälvande saker som såväl små kulturyttringar. Samtidigt ger det mig som skapare och skrivare sjukt mycket att skriva ned händelserna. Varje gång jag tar en punkt ur tidslinje, typ "Tribunalen bildas", så tvingas jag tänka igenom det hela och då kommer många nya tankar och idéer upp till ytan.

En viktig del i det historiska skrivandet är att jag alltid försöker ge ett påtagligt exempel på hur en given händelse påverkar "nutiden", som i exemplet med sagoboken.

Jag hänger inte riktigt med på det där med "saker på skam" hur menar du?

Jag förstår att det kan vara lite förvirrande, det är taget helt ur sitt sammanhang. Vill se om mina tankar och skriverier tilltalar någon annan än mig själv :)

Jo, jag tänker mig en spelgrupp som utifrån sagobokstexten förutsätter ett visst beteende eller primitivitet, för att sedan få backa när verkligheten står framför dem. Fördomar.

Komplexiteten kan sporra eller avtända, börjar det kännas för mycket som ett jobb är det fel - min erfarenhet. Har man inte kul visar det sig ofta i det man skriver. :)

Ah, jag förstår vad du menar. I presentationerna av folkslagen har jag just några citat om de andra folkslagen, alltså vad ett givet folkslag generellt anser om ett annat. Idén är tagen ur gamla World of Darkness böcker har jag för mig. Där sätter jag liksom den arketypiska premissen för vad ett folk tycker och tänker - vilket sedan kan brytas sönder, eller förstärkas, när det väl utsätts för något annat än sina kulturella fördomar - det brukar bli underhållande oavsett :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Create New...