Gå till innehåll
Gäst Vinterbj0rk

Frågor om "juniormedlemsskap"

Recommended Posts

Gäst

Hej, klurar lite på hur bidrag fungerar med att ha flera typer av medlemsskap och hur Sverok vill att man ska lägga upp det. Tanken är att ha ett vanligt medlemskap för en hundring och ett "junior" som inte kostar något för yngre medlemmar.

1) Behöver man göra något förutom att besluta om två medlemsskapstyper på årsmöte? (Antar styrelsemöte inte räcker)

2) Om det fungerar så. När man ansöker om bidrag antar jag att man helt enkelt ansöker för x pers under 25 som är "juniorer" och y pers under 25 som är "vanliga" medlemmar.

3) Bör alla typer av medlemsskap (förutsatt att man kan ha det) vara fullvärdiga medlemmar, t.ex. har rösträtt.

4) Bonusfråga: Är det då även tillåtet att ha någon form av "V.I.P. " medlemsskap? Även om vi inte har några som hälst planer på det. Givetvis då inte med mer rösträtt eller något sånt, utan t.ex annan avatar på eventuellt forum och får låna hem föreningens rollspelsböcker? (kommer inte på något bättre på rak arm :) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som man ser inte allt för sällan är att man delar upp föreningen i en "Juniorförening" och en "Seniorförening" ex Svenska Magic gör så. Går även vad jag hört ävne om jag inte kollat så noga på det att lösa genom Avdelningar (http://www.sverok.se/2014/10/15/ar-avde ... -forening/)

Gällande beslutet så ligger det på ett årsmöte :)

Tycker inte detdär låter som något "VIP Medlemskap" däremot låter det som att ev de som betalar någon form av abonemang "ex lokalavgift om man har en lokal, eller liknande" Vilket man skulle kunna ha, om det är rimligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju ha en 0kr medlemsavgift för folk under X år men N kr för alla andra, då alla så klart är likvärdiga. Om man har väldigt många äldre är en separat avdelning för de under 25 bättre, har inte exakt koll men de nya reglerna för avdelningar ska göra det enkelt.

För att ha utökad service är det nog bättre att ha 100kr i medlemsavgift i föreningen, men Ykr för service. T.ex. Gulgmedlemskap på forumet eller Lånekortsavgift för föreningens rollspelsböcker. Så alla medlemmar kan köpa till det, istället för att kalla det olika medlemssorter i föreningen.

det blir väldigt mycket tydligare att de demokratiska rättigheterna är samma, bara att man har köpt till extra service.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tackar för svaren, precis vad jag letade efter! Just SvM hade jag som exempel när vi började prata om det. *läser på om avdelningar*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu