Jump to content
Sign in to follow this  
Asynja

Försöker skapa ett brädspel

Recommended Posts

Jag har suttit och försökt sätta ihop ett äventyrsbrädspel i piratmiljö i lite över tre år nu, och eftersom det nu är fullt spelbart och till och med underhållande vore det toppen om någon ville ge lite synpunkter eller önskemål. Innan saker och ting är fastspikade med bult och slägga.

Spelet ifråga heter Privateers! och kommer att komma ut på engelska om det någonsin går i tryck (halvstor chans antar jag). Det går att spela i lag, solo eller kooperativt mot spelet och är uppbyggt ungefär som Arkham Horror, A Touch of Evil, Fortune and Glory, Eldritch Horror och dylika spel.

Man spelar en kaparkapten för en kolonialmakt, har ett skepp, en besättning och diverse utrustning och uppgraderingar till skeppet. Tanken är sedan att sparka ut alla andra kolonialmakter från området - genom att plundra, ta skepp, äventyra, utforska och/eller handla.

Sååå, jag har några frågor:

Verkar ett sådant spel ens intressant?

Vad är viktigt att ha med i ett äventyrssamarbetsspel? Idé-, innehålls- eller regelmässigt.

Och eftersom tanken är att försöka finansiera spelet via Kickatsrter i november. Någon som har idéer eller önskemål angående mer speciella belöningar som tack för hjälpen? Till exempel sin bild på ett kort, skapa ett eget kort eller sådant?

Mest kompletta informationskällorna om spelet är för närvarande de halvt översatta betareglerna (http://www.mylingspel.se/te/sk-regler.pdf) och den halvfärdiga förhandstitten av Kickstartersidan (https://www.kickstarter.com/projects/myling/193417996?token=9983d496).

Besvarar för övrigt gärna frågor själv om det är något. =)

Underlag för att i spelet skapa allianser och även hugga varandra i ryggen - det är ALLTID uppskattat hos oss brädspelare :)

Hmm, hade inte tänkt på det, antagligen för att jag själv avskyr det. Just nu vet man vilka som alltid är fiender eller lagmedlemmar, men kanske borde lägga till något för samarbete mellan lag också för att möjliggöra sådant. =)

Tack tack!

Det behöver inte vara en regelrätt lagindelning, mest att spelets mekanik ska uppmuntra till det.. t.ex som i Cosmic Encounter kan man alliera sig om man vill - inget i spelet kräver det men det uppmuntrar till det - precis som det uppmuntrar till att man saboterar för varandra. Det gör det hela roligare och en total känsla att man inte kan lita på någon.

Det behöver inte vara en regelrätt lagindelning, mest att spelets mekanik ska uppmuntra till det.. t.ex som i Cosmic Encounter kan man alliera sig om man vill - inget i spelet kräver det men det uppmuntrar till det - precis som det uppmuntrar till att man saboterar för varandra. Det gör det hela roligare och en total känsla att man inte kan lita på någon.

Det är tyvärr lite sent för det, då spelets grundstomme nu är så balanserad att spelet kan släppas. Det är antingen ett fullt samarbetsspel eller lag mot lag som gäller eftersom det är en del av grundmekaniken som inte går att ändra. Plus att jag själv skulle avsky mitt eget spel om det det uppmuntrade till backstabbing. :)

Småändringar, justeringar och frivilliga avancerade tillägg kan dock göras fortfarande. Så det skulle gå att lägga till en frivillig regel för spion/förrädare, någon som egentligen tillhör ett annat lag eller har som mål att se till att spelet vinner. Det borde gå att fixa rätt lätt.

Låter liknande som Merchants and Marauders.

Det är ju populärt så intresse finns nog.

Hmm, har aldrig testat det men efter vad jag har läst mig till är mycket väldigt likt (till exempel kapten, skepp, uppgraderingar och sådant) medan annat är helt annorlunda. Privateers! är främst ett coopspel (även om lagspel fungerar lika bra) med äventyrsinslag, samt en del strategi där det gäller att bekämpa en eller flera fiendenationer. Medan Merchants and Marauders främst verkar handla om att bli riktigt framgångsrik innan alla andra spelare.

Men det vore i alla fall skoj om du har rätt i att det finns ett intresse. :D

Ska läsa allt lite mer noggrant, och det kommer bli rolig läsning, då jag själv hade planer på ett Piratspel strax innan jag hittade marcussens info om att Merchants & Marauders var under utveckling.

Intresse vet man ju aldrig, men min grupp gillar Co-op spel, även om det ibland kan vara gött att få vara ensam om att vinna :-)

Ska läsa allt lite mer noggrant, och det kommer bli rolig läsning, då jag själv hade planer på ett Piratspel strax innan jag hittade marcussens info om att Merchants & Marauders var under utveckling.

Intresse vet man ju aldrig, men min grupp gillar Co-op spel, även om det ibland kan vara gött att få vara ensam om att vinna :-)

Kul att höra. Har du några synpunkter eller frågor är det bara att säga till. =)

Vi har för övrigt lagt till en del mer grafik på previewsidan nu.

gamebox_small.jpg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...