Weiß Schwarz (kortspel) Uppsala/Sala
0

9 inlägg i detta ämne

Hej, jag har försökt hitta någon förening eller dylikt där man spelar Weiß Schwarz i Uppsala- eller Sala-trakten med hitta-kartan via Sverok men utan tur. Jag letade även på Facebook men hittade en extremt liten grupp (6 st eller så) för Sverige. Så jag undrar om det är några som spelar weiß eller Weiss Schwarz (om man inte orkar kopiera det tyska s:et varje gång)? Finns någon förening eller grupp som börjat eller helhjärtat ägnar sig åt detta kortspel? Helst i Uppsala/Sala trakten. Jag och min pojkvän började nyligen spela WS och eftersom jag tycker det är ett roligt kortspel så vill jag såklart engagera mig och se om det finns några andra som vill ha fler att spela med eller bara diskutera kort-funktionalitet, strategier osv. Självfallet vill jag dela med mig av vad WS handlar om.

Weiß Schwarz

Ett anime-inspirerat kortspel från Bushiroad. Kortspelet har en mängd nybörjar-kortlekar(trial decks) från olika anime-serier(t ex Sword Art Online, Bakemonogatari) och liknande. Man kan köpa till booster paket (8 kort) och booster box (20 paket x 8 kort) (man kan även få tag på booster låda (som innehåller x16 booster boxar = massa kort). Förut kunde man få en spelmatta i gummi om man köpte den sistnämnda men av någon anledning slutade de med det och istället blev det spelmattor av tyg. Jag vet dock inte hur det ser ut idag. Själv har jag aldrig köpt större än en booster box men det kan vara bra att veta vad det finns och hur nuläget ser ut, så man inte köper något och inte får det man förväntat sig. Det intressanta med detta spelet är att man kan mixa och matcha rätt hett mellan de olika kort-set som finns, t ex kan du ta ett gäng kort från Sword Art Online och slänga in i en deck med Bakemonogatari kort.

Accessoarer

Som nämt ovan finns det spelmattor, man får en i papper i trial deck/booster box, nämnvärt är att pappers-spelplanen i booster box innehåller specifik information om hur man kan bygga sin deck utefter vilken booster box man köpt, t ex Bakemonogatari. Som då lyfter fram olika sätt att spela, utefter färg (röd-offensiv, mer om det nedan).

Det finns även lådor att förvara sin sleevade deck, med snygga motiv från de olika anime som finns i Weiss Schwarz.

Hur ser korten ut?

Om man söker på webben kan man hitta hur korten ser ut. Vill inte länka något specifikt men kan rekommendera webbsidorna:

littleAKIBA - har en kort databas med översättningar, rätt bra organiserat, de driver även försäljning.

heartofthecards - har översättningar från japanska kort till engelska och kort-databas i listform.

Ett roligt sätt att börja!

2 pack Weiss Schwarz. Själv har jag inte testat detta än men tyckte det lät väldigt skoj så ska definitivt testa detta nästa gång jag beställer Weiss Schwarz kort.

http://ws-tcg.com/en/rules/2packws/

Hur spelar man?

Om man söker på wikipedia kan man hitta info rätt bra organiserat, men den officiella sidan för WS är http://ws-tcg.com/en/

Annars finns det bara 3 typer av kort och det är karaktärs-kort, climax-kort och event-kort. Man kan även se hur man spelar på youtube såklart.

Hur bygger man en deck?

Information finns lite överallt men bästa infon är på en wikia-sida. Det finns 4 färger med olika tema t ex defensiv (blå), offensiv(röd) osv. Det rekommenderas att man håller sig till 1-2 färger. Det är bra att ha väldigt många Lv0 kort, rätt så många Lv1 kort, rätt så många Lv2 kort och få Lv3 kort. Samt att ha 4 kopior av alla kort som är något att ha. Man ska också ha en viss mängd climax-kort.

Bushiroad

Ett företag som släppt spel som Card Fight Vanguard.

Det här blev lite mer än jag tänkte mig men eftersom det är ett japanskt kortspel som inte funnits i engelskt format särskilt länge tänkte jag att det hjälper de intresserade mycket med denna infon. Sist så vill jag nämna att jag själv upplevt det svårt att få tag på kort i Sverige, därför beställde jag ifrån England, där de har lite bredare utbud och billigare priser om man inte räknar med frakten då men det beror ju på hur mycket man beställer. Om det är nån som har några frågor om vart jag beställde från kan jag återkomma om det vid förfrågan.

P.S tänk på att jag själv är nybörjare innan ni börjar kasta tomater på mig! xD

Med vänliga hälsningar

Techrial

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också rekommendera www.tcgjapan.com och www.tcgrepublic.com, om man vill köpa kort, har köpt från dem flera gånger, har varit jättebra alla gånger. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd, men Weiss Schwarz har jag och en polare börjat lira i Luleå. Vet att Dragonlair (sthlm?) lirar en del japanska spel såsom Weiss Schwarz, buddy fight, vanguard. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd, men Weiss Schwarz har jag och en polare börjat lira i Luleå. Vet att Dragonlair (sthlm?) lirar en del japanska spel såsom Weiss Schwarz, buddy fight, vanguard. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

0