Gå till innehåll
Frostbite

Hjälp med val av armé

Recommended Posts

Har funderat på att börja spea Warhammer 40k. Har en liten arme till fantasy battles sedan innan, en undeadarme som jag främst målat men aldrig spelat med. Primärt kommer jag skaffa en 40k arme för att måla coola figurer men vill också kunna spela med den kanske främst i mindre slag med kompisar. Jag har tre alternativ att välja mellan. Desa är Imperial guards (möjligen förstärkta med airdroppade storm scions), Blood angels (vem gillar inte vampyrer i rymden?) eller Dark angels. Jag vill gärna höra för och nackdelar med respektive arme och tips på strategi. Så vad säger communityn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Angående imperial guard: Det är fruktansvärt svårt att säga, eftersom alternativen är så fruktansvärt många. Du kan bygga ett tankkompani bestående av en 5-7 Leman Russes och rulla sakta men bestämt mot fienden. Eller så kan du bygga en armé bestående av 3 stora "blobbar" guardsmen som dränker fienden i kroppar. Kanske ta tillräckligt med artilleri för att jämna spelbrädet med marken. Fördelen är väl att väldigt många av alternativen är gångbara, så du kan spela olika arméer inom armén så att säga.

Angående dark angel: Deras Ravenwing Knights är fruktansvärt bra men en del annat lämnar en del att önska. Allierar sig med fördel med guards dock, så planerar du att utöka arméerna i framtiden är båda ett fullgott alternativ. Deathwing, deras terminator-armé, är inget vidare dessvärre. Åtminstone som en renodlad terminator-armé. Finns en del roliga listor man kan bygga runt banner of devastation, som gör att du kan ösa ut bolter-skott i en helt horribel mängd :D

Blood angels: Här är min erfarenhet sämst, men det är assault du kommer behöva satsa på. Långt ifrån en power-armé, men det kanske inte heller är vad du söker. En del saker som var bra har nu blivit ganska dåliga (Tex Mephiston). Jag hade satsat på stora mängder deep-strikande assault marines, det är fortfarande ett okej alternativ. Annars har de Land Raiders som dedicated transports, vilket har blivit ruskigt bra i och med 7:e editionen.

Nackdelarna med båda änglarna är ju tyvärr att en hel del av deras trupper kostar mycket utan att göra nämnvärt tillbaka. Generellt har marines det ganska svårt nuförtiden, det finns helt enkelt så mycket som kan döda dem. Framförallt Eldars frammarsch har varit helt förödande, men detta beror så klart på vilka du möter. Guards nya bok är generellt väldigt stabil, men inget top-tier på egen hand. Däremot allierar den väldigt bra med flera listor dock, och kan även prestera väldigt bra på egen hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tipps till dig är den mänskliga inkvisitionen (codex inquisition)

Grunden i en inkvisitionsarmé är vanliga människor med aningen bättre utrustning än den genomsnitslige imperiemedborgaren men de kan även rekrytera allehanda mutanter, utomjordingar samt t.o.m. demoner till sin sak.

Eftersom det inte är skrivet i sten vilka modeller som repressenterar dessa är detfritr fram att välja de modeller du tycker ser häftiga ut.

En bonus är också att de enkelt kan alliera med ca 50% av spelets andra arméer ifall du ändrar dig senare.

Vad gäller blood angels så har de tillgång till relativt billiga devestators med misile launchers samt flamer och meltapistoler på jump infanteri.

En bra taktik med dessa är att dyka ner bakom fiendelinjer och bränna ner motståndatens försvar så snabt som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu