Jump to content
Andreasson

Bra äventyr till Call of Cthulhu version 5.6?

Recommended Posts

Hej!

Jag gick igenom mitt förråd häromdagen och hittade mina gamla rollspel som legat undanstoppade sedan början av 2000-talet när jag slutade gymnasiet och vår spelförening splittrades. Nu har jag och mina "nya" vänner (de man lärt känna efter att flyttat från sin hemort efter högskolestudier) upptäckt att vi alla mer eller mindre spelade mycket rollspel förr, upp t.o.m. gymnasiet. Vi tänkte köra Call of Cthulhu (då vi också är lovecraft-fans). Jag köpte detta rollspel strax innan vi lade ner min förening, så jag har versionen från runt 2000, dvs version 5.6(?). Vi hann aldrig spela detta med föreningen innan den lades ner och därmed har jag inga köpta äventyr eller annat trevligt extramaterial till detta. Vet någon här om äventyren man kan köpa på exempelvis Science-Fictionbokhandeln är kompatibla med den versionen jag har? Jag har spanat in detta äventyr: The Masks of Nyarlathotep.

Jag undrar om samma sak med spelledarskärm mm.

Dessutom önskar jag tips om härliga äventyr (både gratis och köpversioner) till detta, vad jag tror, härliga rollspel.

Tack på förhand

/Andreasson

Jag äger både version 5 och 6 och kan säga att de regelmässigt är identiska. Det har inte skett någon utveckling över huvud taget av regelsystemet mellan de två versionerna FÖRUTOM att shotguns gör impaling damage i 6:e utgåvan. Du kan alltså köpa vilket äventyr som helst som är skrivet till chaosiums BRP system oavsett version.

Guest

Är du/ni lite ringrostiga vet jag inte om jag hade rekomenderat att börja med MoN.

Det är en bra kampanj... på sitt sätt... men den är 20 (+?) år gammal och det syns på sina ställen.

Dessutom är den tokigt omfattande. Räkna med 30-100 spelmöten.

Om du ändå tänker dig att ge dig på den, så ladda hem companionen till den : http://www.yog-sothoth.com/articles.htm ... -companion

Vill du testa något annat så hade jag rekomenderat tex Tatters of the King, hälften så lång och lite mer... sammanhängande. Kräver fortfarande mycket fokus och jobb, både från SL och spelarna.

På SF-bokhandeln hade jag rekomenderat Mansions of Madness, en samling med äventyr som i mitt tycke är en bättre startpunkt.

Eller, om du beställer direkt från Chaosium, så är en av mina favoriter Machine Tractor Station Kharkov. Tyvärr är Chaosiums site nedstängd just nu "for maintenance".

Alla funkar med den regelutgåvan du har nu.

Lycka till.

/ Fredrik

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Create New...