Jump to content
Sign in to follow this  
andols91

Spelleda en delad grupp

Recommended Posts

Hej! Jag spelar inget för tillfället men vill gärna göra det och för skojs skull läser jag och kollar lite tips på att spelleda. En fråga jag fått som jag inte kunnat hitta något svar på är hur man gör praktiskt när gruppen av spelare delar på sig eller blir delad (Det kan alltid vara kul om spelarna kommer bort ifrån varandra ett tag för att öka spänningen och variera lite).

Ska man låta de som inte spelar just nu sitta vid bordet och lyssna och sedan hoppas på att de rollspelar som att de inte vet var de andra är?

Ska man säga åt de som inte spelar att gå till ett annat rum?

Ber man några gå till ett annat rum kommer de förmodligen inte ha så kul där så ska man försöka hålla ner tiden till 10-15 min eller liknande?

Hur gör ni när ni spelleder eller hur gör eran spelledare?

Tacksam för svar!

Det beror helt på hur erfaren/seriös gruppen är. Det är väldigt enkelt att inte agera på information som ens karaktär inte skall ha och är man någorlunda seriös i sitt rollspelande så funkar det utmärkt att sitta kvar.

Jag bankat in i de flesta grupperna jag spelleder att det är inte jag som spelledare som står till underhållning - det är gemensamt arbete. Därför måste man tänka på som spelare, "vad kan jag göra för att göra detta intressant?"

På så vis när gruppen delar på sig, och det händer väldigt mycket, så spelas det med mycket öppnade kort. Om spelarna tycker det är intressant så lyssnar de på scenen och njuter utav utvecklingen av narrativet, eller så tar spelarna som inte är med och spelar ut lite scener med sina karaktärer vid sidan av som nödvändigtvis inte är så viktigt att spelledaren är med och lyssnar.

Men detta beror ju samtidigt vad det är för spel och känsla man vill förmedla. Om man vill ha paranoia, oroligheter för backstabbing och liknande så behöver det finnas hemlighetsmakeri på något sätt. Vilket man får ut genom rycka ur spelare ur rummet, skriva lappar/SMS osv.

Kortare delning - Låt dom sitta med

Längre delning - Låt dom sitta i ett annat intressant rum.

Väldigt lång delning - Sätt en timer eller låt andra gruppen gå hem.

Har vid ett 6 timmars spel pass varit med majoriteten av en grupp i ett icke spelande rum, i närmare 2 timmar innan vi valde att bryta.

Till SL´s försvar så var det inte planerat att det skulle ta så lång tid men saker och ting sket sig.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...