Gå till innehåll
TharaThas

Problem med kontanthantering när bankerna slutar med detta?

Recommended Posts

Hej!

Vi är en förening i Finspång, ca 30 min från Norrköping med bil.

I dagsläget finns det INGEN bank i Finspång som erbjuder möjligheten att sätta in kontanter, utom ICA-banken, som inte tillåter föreningar eller företag att registrera konton hos dem.

Därför har vi blivit tvugna att åka till Nordea-kontoret i Norrköping för att sätta in pengar varje gång vi ska göra detta.

lite omständigt, men det har fått funka.

De har haft att man kunnat sätta in sedlar tills kl15:00, och mynt tills kl 21:00 på vardagar.

Nu har de dock informerat oss om att de med största sannorlikhet kommer avbryta sin kontanhantering på Norrköpingskontoret, och att man då om man vill sätta in pengar hos dem måste skicka pengarna via post till deras huvudkontor, de kunde dock inte svara på hur man skulle göra det, hur mycket det skulle kosta(utöver själva post-kostnaden vilket uppenbarligen ska vara REK och extra försäkring eftersom det är pengar man skickar..) och inte heller hur lång tid processen skulle ta.

väldigt omständigt och osäkert känner ju vi självklart nu!

Så, jag skriver här i hopp om tankar och förslag på hur man bäst löser detta problem, för jag utgår att det finns andra föreningar som har haft det svårare än vad vi haft med just kontanthanteringen.

Den sista lösningen är väl att låta någon medlem med just ICA-banken sätta in pengarna på sitt konto och därefter föra över dem till föreningen, detta känns dock fel och ser skumt ut i bokföringen.

Dessutom kan denna person senare eventuellt få problem med skatteverket just på grund avdessa transaktioner om det skulle komma upp i för stora summor under årets gång.

Tankar och förslag? :)

MVH

Rickard Björketun

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr har jag inga bra förslag. Färre och färre banker och butiker hanterar kontanter. Den enklaste lösningen är nog att göra som du säger: låta en (eller flera) medlemmar ta hand om pengarna och föra över pengar från sitt konto till föreningen. De behöver ju inte alltid sätta in pengarna, de kan ju använda dem i stället.

Jag förstår inte vad du menar med att det skulle så skumt ut i bokföringen eller vad det skulle bli för Skatteverket.

Bokföringen skulle ju bli så här om någon t.ex. köpt för 100 kr i kiosken:

100 kr debet konto 1910 Handkassa, kredit 3065 Försäljning kiosk

Sedan får Nisse de 100 kronorna:

100 kr debet 1612 Kassaförskott, kredit 1910 Handkassa

Sedan sätter Nisse in motsvarande belopp på banken:

100 kr debet 1930 Bankkonot, kredit 1612 Kassaförskott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hanterar ni kontanter till? Hur mycket kontanter hanterar ni?

Min tanke är att om det handlar om en föreningslokals kiosk eller liknande att ni kanske kan införa en föreningskredit, en egen valuta för kiosken. Antingen genom någon slags "monopolpengar"/kuponger eller ett elektroniskt system (finns några öppna system för mikrovalutor som kan användas). Då kan folk köpa dessa genom att betala elektroniskt till föreningen och sedan använda dem för att betala i kiosken. Är det en ta-själv-kiosk kan det kanske tillochmed funka med en lista, medan en förening som har t.ex. turneringar eller LAN kan sälja kuponger ihop med inträdesbiljetten.

Lite obekvämare för deltagare/medlemmar att ligga ute med pengar i förväg, men för föreningen kan det bli väldigt mycket enklare. Om pengarna som kommer handlas för i kiosken kommer in vid anmälan och kan användas för inköpen till kiosken så behöver föreningen inte ha de pengarna i buffert för ett arrangemang och kan därför satsa dem på annat kul/ha dem till krisbuffert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.