Gå till innehåll
Cadman

Personuppgifter i mötesprotokoll, publikt?

Recommended Posts

Hej!

Vi är i processen att registrera en förening för vårat rollspelsforum, men vi uppmärksammade att Sverok kräver att mötesprotokoll finns tillgängliga på föreningshemsidan. Med tanke på att vår verksamhet är internetbaserad på ett existerande forum där vi sedan tidigare är kända under alias, är vi oroliga för att illvilliga personer kan missbruka personlig information såsom namn och personnummer. Vi undrar därför om det är acceptabelt att använda våra etablerade alias i publika dokument, och lämna personuppgifter vid förfrågan.

Vi kommer givetvis registrera firmatecknare, styrelse och medlemmar till Sverok med personuppgifter som vanligt, vår avsikt är helt enkelt att förhindra missbruk av publika uppgifter.

Är det möjligt att protokollföra mötena på detta sätt, eller kan det finnas någon annan lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att censurera t.ex. personnummer i publika versioner av protokoll är väl oproblematiskt, eftersom de är mer informationsmaterial än den papperskopia som är underlag för att visa att beslut är fattat i god ordning.

Men att personerna som leder föreningen inte vill göra sig kända bland föreningsmedlemmarna är en "röd flagg" för mig. Om det bara rör sig om en överdriven paranoia skulle jag nog ta och andas ut, skriva ut namn. Men om det faktiskt finns orsaker att fortsätta hålla sig bakom alias, t.ex. för att föreningen representerar folk som är "i garderoben" med någon aspekt av sig själva, så skulle i alla fall jag tycka det är fullt normalt att censurera den publika versionen av protokollen.

Hör av er till kansliet, föreningsutvecklaren förmodligen, så kan ni diskutera lite mer kring vad ni behöver göra offentligt och om ni kanske till och med skulle kunna skriva mer "lättlästa" versioner av protokollen som information till medlemmar - så blir insynen kanske till och med bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu