Gå till innehåll
Hace

Hur ska vi tillsammans med Sverok lyfta lajvsverige?

Recommended Posts

I verksamhetsplanen på Riksmötet lades tre tilläggsyrkanden för att lyfta lajvsverige tillsammans med Sverok. De löd som följer:

De kommer när jag hittat VoteIt för mötet.

I den här tråden tänker jag att vi kan ta diskussionen för att arbeta vidare med förslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Protokollet har publicerats: http://www.sverok.se/wp-content/uploads/2009/08/Riksm%C3%B6tesprotokoll-2013.pdf

Bifölls:

Linnea-2
att: I verksamhetsplanen, delen Föreningsutveckling, infoga en ny punkt:

"D8: Stötta lajvsverige genom att underlätta och stärka förutsättningarna för nationellt samarbete mellan etablerade lajvaktörer och föreningar"

Avslogs:

Linnea -1:
att: I verksamhetsplanen, delen om Sveroks webbnärvaro, infoga en ny punkt:

"E3: Utreda behovet av en digital plattform för lajvsverige"

Linnea-3:

att: I verksamhetsplanen, delen om Föreningsutveckling, infoga en ny punkt:

"DX: Upprätta dialog med lajvsverige om att anpassa förbundets stödformer efter verksamhetsgrenens behov"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan redan nu säga att spelkalendern gärna är med och samarbetar för bra och gemensam lösningar. Hur de ska se ut ligger väll så klart i framtiden.

Vad jag annars vet har efterlyst är en bra och översiktlig samling av bra lokaler/områden för lajv. När jag diskuterade det här med en vän så kom det fram att det som arr är svårt att hitta nya ställen då vissa lajvområden eller liknande inte går ut med saker som pris, hur många det kan vara på platsen m.m Om det finns en bra samlad sida för såna här saker kan nog pressen för lättilgänglig information bli större och på så sätt få ägare till områden/lokaler att gå ut med info. det vinner ju alla på i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Chris och Johanna!

Jag har börjat titta på kalendarier och vilken information som finns i dem. Först ut var hitta.sverok.se. Tyvärr innehåller RSS-feeden inte all information som behövs för att bygga ett samlat kalendarium utan att skrapa sidan också, så där tror jag att en önskelista till kansliet behövs. Det här är informationen jag fick ut:

http://rembane.github.io/larp-spiders/

Här finns koden jag använde för att hämta ut den, den är ganska grovyxad pga prototyp:

https://github.com/Rembane/larp-spiders/tree/master

Så nu kommer nästa fråga, vilken information är intressant att ha med i ett lajvkalendarium som skulle täcka alla (för små värden av alla) lajv i sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att lägga saker i önskelistan är ju trivialt - men sen ska de faktiskt prioriteras också. Där repeterar jag likt ett mantra, om jag gjorde prioriteringar av tekniken skulle det definitivt bero helt på om det finns ett löfte från arrangörer att använda det (och om vi pratar RSS-ut, om det finns andra som är villiga att lansera sina "läsare" för informationen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär mitt i natten tycker jag att diversifieringen mellan de olika kalendarierna och diskussionsforumen är bra för de vänder sig till specifika målgrupper. Och om målgrupperna överlappar kan de hänga på fler än ett ställe. Jag tror att Sverok har svårt att lösa det här på ett smidigt sätt, utan det är ett klassiskt riksmötespeppfenomen som inte kommer bli något. Däremot kan man göra de IT-tjänster Sverok erbjuder bättre utifrån det som dyker upp i diskussionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu