Gå till innehåll
Birger

Saker att tänka på inför riksmötet 2014

Recommended Posts

1. Varma köttbullar på frukosten.

2.Att Hotellets och möteslokalens fullständiga adress och telefonnummer samt gps koordinater står med i foldern.

3. Ta höjd för bättre bredband det strular alldeles för ofta.

4.Diskussionerna på Voteit borde även göras tillgängliga på forumet.

5.Sedan man började kalla färre reserver så tycker jag att det är dålig uppslutning. Att vi tex bara är 81 utav 101 röstberättigade ombud på lördagen känns inte bra. Söndagens diskustiner lider ju redan Bör man kalla fler reserver?

6. Lottning var lite smaklöst,ett lotteri kanske eller något annat som kommer alla till del.

7.Det kändes som om uppstarten präglades av tekniskt strul,nervositet och brist på pep.

Det kändes på stämningen att förväntan var att tråkiga frågor skulle styra agendan.

Vi borde lärt oss mer av hur det gick på studiefrämjandets extra årsmöte.

Information och öppenhet är rätt väg att gå och det känns som om det är lärdomar dragna av detta. Dessa lärdomar skulle kunna vara till nytta för våra föreningar och en liten konflikt manual skulle nog vara till gagn för många.

8. Den stadgan som säjer att man slår tärning vid lika antal röster borde inte användas vid personval detta borde man se över.

Upplevelsen på live sändingarna kunde göras bättre om man.

A. slapp att höra bakrunds sus när folk pratar i rummet genom mikrofonerna. Jag hör alltså presidiet diskutera sinsemellan då vissa mikar är på.

B.Vet inte om det är jag men jag får bakgrundsbruss konstant hemma på datorn.

C.Mikrofonerna får gärna vara mer anpassade i höjd,vissa måste ju nästan ligga ner för att få rätt avstånd.

D.vore kul me små skyltar där man kan få ino om vilket ombud som pratar umgefär som på tv program.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Misstänker att den inte är helt seriös, men just frukosten sköts ju av hotellet. Du får helt enkelt lämna tips på hotell med varma köttbullar. ;)

6. Vilken lottning avses? Var det lootandet eller något annat?

C. Gällande mikrofonerna kanske man borde ge en kort genomgång hur man höjer och sänker dessa så att folk inte behöver räkna ut hur man gör väl i talarstolen eller försöka anpassa sig efter höjden de befinner sig på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9. Regelbundna pauser, minst 5 minuter varje timme. Vet folk att det kommer en paus så behöver detta inte tas genom en ordningsfråga + då är det lättare att planera exempelvis toapauser. Det gör också att folk håller sig mer alerta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5.Sedan man började kalla färre reserver så tycker jag att det är dålig uppslutning. Att vi tex bara är 81 utav 101 röstberättigade ombud på lördagen känns inte bra. Söndagens diskustiner lider ju redan Bör man kalla fler reserver?
Där gäller ju att det finns fler reserver att kalla också. Hur får vi fler föreningar att nominera och rösta nästa år? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6. Vilken lottning avses? Var det lootandet eller något annat?
Kan vi ersätta lottning med looting överlag? :twisted:

Omg! Nej! Det var ju hemskt med lootandet. Lottning ftw! Iaf om ni ska rensa ut gammalt bös från Sveroks kansli nästa år igen.

Håller också med om att det kan vara bra med fler mikropauser inplanerade. Energizers var folk ganska motvilliga till. Själv blir jag pepp av glad musik. Så en låt mellan varje längre punkt hade jag gillat, med möjlighet till valfri improviserad dans. (...sa dansaren)

Sen tyckte jag det var synd att en infekterad fråga inte bambusades utan det istället blev intervju under den, men det vet redan de ansvariga om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Där gäller ju att det finns fler reserver att kalla också. Hur får vi fler föreningar att nominera och rösta nästa år? :)

De föreningar jag är inblandad i försökte rösta, men det fungerade inte, så det kan vara ett första steg att hitta en lösning där. Eftersom vi i god tradition var ute i sista stund hann vi inte få hjälp innan röstningen var stängd. En sak Johan föreslog där var att se till att det finns någon som kan hjälpa till även under de sista timmarna.

Jag tror också att Sverok behöver synas mer, men har inga spontana förslag på hur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Budgeten klubbas igenom ganska fort. Orsaken är troligen att det mesta av verksamhetsplanen togs under lördagen. Det vore bra att försöka få verksamhetsplanen klar under lördagen för att ha budgetberedning på kvällen och att eventuellt skjuta motioner som inte påverkar verksamhetsplanen eller är viktiga för att fortsätta mötet till efter verksamhetsplanen.

Apropå energizers så vet jag att många inte gillar dem. Fördelen med energizers framför pauser är att det oftast är enklare att samla mötesdeltagarna efter dem. Alternativ? Pausunderhållning kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det gillar jag! VP:n och motioner som kostar på lördagen. Budgetberedning på kvällen. "Gratismotioner" och budget på söndagen. Inte dumt alls. Då kan man också om behov uppstår formulera om beslut som visat sig bli extremt dyra ... Bättre ekonomistyrning med andra ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående 5 som var det få som ställde upp i valet. Om jag inte minns fel så var marginalen utöver de 20 reservarna ca 5 personer innan personer hade börjat tacka nej.

Hur många ombud+reserver kom till riksmötet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3. Ta höjd för bättre bredband det strular alldeles för ofta.

Är svårt att få högre bandbredd än vad som kan erbjudas. Dock är det också så att bandbredden i stort spelar in så stor roll eftersom majoriteten av det som ett ombud behöver komma åt finns internt på VoteIt som ligger på en lokal servern.

7.Det kändes som om uppstarten präglades av tekniskt strul,nervositet och brist på pep.

Det var en del tekniskt strul ja, och det är något som kommer finnas och man får acceptera när vi erbjuder trådlöst till alla deltagare. runt 160 enheter på den ytan (75 incheckade ombud) är svårt att hantera. Och uppenbarligen så lyssnar väldigt få när man blev tillsagd att inte ha mer än sin primära enhet inne på wifit.

Du är välkommen till Arbetsgruppen om du känner att du vill hjälpa till att förhindra problemen som uppstod.

D.vore kul me små skyltar där man kan få ino om vilket ombud som pratar umgefär som på tv program.

Betydligt svårare än vad man kan tro att det är att göra, men vi jobbar på denna lösningen till nästa riksmöte. Under tiden om du (eller någon annan) har kunskaper i Flash vilket är det som behövs så är ni välkomna till arbetsgruppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Melin, vi kör namnskyltar och all annan grafik via CasparCG, och för att namnskyltarna ska klara av att hämta informationen via XML från VoteIT vilket krävs för att få upp den som talar just nu behöver det göras i flash.

Men det hör till en annan tråd, eller kommunikationskanal - so back on topic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag insåg inte det på plats, men när jag sitter och tittar på sändningarna i efterhand blir det väldigt tydligt.

De datorer som visar på projektorerna borde ha någon slags bakgrund som är relaterad till Sverok istället för Mac os bakgrunden. Det är relativt ofta som det ät "tomt" på skärmarna, dels när det inte finns innehåll att visa och dels när det växlas mellan olika vyer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu