Gå till innehåll
Melin

Få in tjejer i hobbyn

Recommended Posts

Nu ska vi ha lan och en vecka innan lanet så kan vi mäta av trenden tjejer / killar som förbokat sin plats.

Vi har totalt en tjej och ca 40 killar hittills. Det är lite olyckligt tycker vi och jag undrar kort hur man kan gå tillväga för att dra till sig fler tjejer. En riktad reklamkampanj med affischer eller flyers tror jag INTE kommer hjälpa - jag tror problemet är djupare än så, jag tror vi behöver förstå problemet och se det från deras (tjejernas) sida först..

1. Varför går de inte på LAN idag?

2. Hur ändrar vi den attityden?

3. Vad tycker tjejer som varit på LAN om erfarenheten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte intresserad av lan eller onlinespel (även om jag spelar datorspel när andan faller på) och det har att göra med att jag skräms bort av attityden. Så, jag tror att det är det som kan vara en stark bov i dramat. Sedan kan det också vara så att en del tjejer känner sig tryggare om det finns andra tjejer på plats. En lösning på kort sikt kan vara att hitta en eller flera gamertjejer som kan hjälpa till med att vara goda förebilder och också locka dit fler tjejer. Förutsätter dock att man känner någon som kan hjälpa till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara svara för mig själv, men här är några saker som gjort mig avtänd på att lana:

- Jag gillar inte att använda dator i ett helt mörkt rum

- Jag gillar inte att spela spel så många timmar i sträck utan fördrar omväxling

- Jag anses inte spela rätt spel och känner mig oftast inte "godkänd" som gamer pga detta

- De lekar och tävlingar (förutom turneringar) som finns är ofta baserade på att jag ska skämma ut mig på ett eller annat sätt

- Nånstans tröttnar man på att bara äta skräpmat och dricka läsk, kiosken behöver catera till fler

- Stämningen är ofta rå och hetsk, utan hjärtlighet

- Det är för asocialt, jag blir rastlös rätt fort och finns det inget att göra då så blir det passiv panelhöna

Det här ska inte ses som en komplett lista eller som något alla tjejer tycker, men det kanske ger dig några spår att fundera utifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att den listan är rätt bra faktiskt, jag känner igen mig själv i en hel del av den och när jag observerat andra på LAN (bla min son som är 14) så passar den in rätt bra på dem också..

Och lyckligtvis en lista som är rätt lätt att avhjälpa ;)

Ska kolla in den där Crossing Boarders också ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigaste frågan att ställa sigär, utfotmar vi eventet efter den publik vi har eller den publik vi vill ha?

Om man bara gör "laniga" saker, har dåligt med duschar, skräpmat, tävlingar i de spel som folk redan spelar så kommer man inte bryta mönster. Där behöver man fundera på vem man vill ska komma och ta reda på vad de vill ha.

Viktigt också att om man gör ett annorlunda lan vara tydlig med skillnaden, så man inte får samma gamla publik som inte gillar det nya och blir utan de nya som hade gillat det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Överväger åt att låta det här lanet gå som det gör och sedan arrangera ett nytt inom en snar framtid där vi försöker tänka på de här bitarna.. Ha andra saker man kan göra, tillgång till dusch, annat än piroger i kiosken osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett separatistiskt LAN kanske? Om man tar bort de gamla vanliga besökarna och bara riktar sig till nya tjejer med spelandet och det utan sunkkulturen runtomkring är det nog lättare. Let me know om du vill bolla ideer, du vet vart du hittar mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den linjen vi kommer gå på och jag diskuterade det hela med vår ordförande idag - ett sådant LAN kommer nog under våren.

Men ja, kommer nog be om tips från alla möjliga jag känner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu