Gå till innehåll
pöniz

Tips och arbetssätt för nätbaserade föreningar?

Recommended Posts

Jag är aktiv i en förening med medlemmar över hela landet. Eftersom det är en ganska vanlig situation i förbundet idag tänkte jag att det kanske finns mycket tips och beprövade arbetsrutiner för den typen av organisation.

Det som mest nyligt kommit på tal är t.ex.

- justering av årsmötesprotokoll. Hur gör man det lättast utan att skicka ett papper per post tvärs över landet?

- byte av firmatecknare. Samma problem som ovan, fast blanketter och protokoll och bankdosa.

- återregistrering av medlemmar. Vid varje nytt verksamhetsår är det ett ständigt jagande per e-mail och andra digitala medier för att få bekräftelse av samtliga medlemmar om huruvida de vill fortsätta vara med eller inte.

- styrelsemöten och annat styrelsearbete. Det går ju att köra möten över skype, t.ex., men finns det andra verktyg och arbetssätt som underlättar?

Andra tips och hjälpsamma anekdoter är också välkomna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i Valhack så är styrelsen väldigt spridd, vi kör inga direkta möten alls utan diskuterar allting över Facebook (i en egen sluten grupp). Det funkar faktiskt riktigt bra.

Kan även rekommendera smsgrupp.se för att snabbt nå ut till en grupp människor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hur löser ni praktikaliteter som kräver underskrifter av flera personer? Eller hantering av föreningens pengar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi skickar runt papperet med post.. tar lite mer tid men det är så vi löser det.

Vad gäller föreningens pengar så är mitt förslag att man skaffar konto i den bank som kassören redan är kund hos - då behövs oftast ingen separat bankdosa eller annan fysisk utrustning utan kassören kan använda sin egna. Då slipper man problem med utrustning tills den dag man får en kassör som inte är kund i den banken.. Den dagen kan man antingen skaffa fysisk utrustning åt kassören eller helt enkelt byta bank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Återregistering av medlemmar finns det stöd för i eBas.

Ja, men mejlet som skickas kan ibland hamna i spamfiltret. Och även om det inte gör det så måste man påminna folk om att faktiskt klicka på länken, samt jaga rätt på dem som bytt mejladress under året som gått. Det är inte riktigt lika lätt som i en lokal förening där man kan utlysa en spelträff där 95% dyker upp och bara regga alla på plats. Men visst, jag kan köpa att det inte finns en ultimat metod. Tänkte mest om någon hade tips på hur man löser det smidigare :)

(Bästa versionen jag sett av det senare var för övrigt en lokal förening som bjöd in alla på pizzakväll; "betala 50 kr i medlemsavgift så bjuder vi på en pizza värd 60-70 kr!")

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återregistreringen måste man nog integrera med verksamheten oavsett vilken verksamheten är. Vet lajv som inte gjort godkännande av roller innan medlemskapet är klart, lokalföreningar som haft järnkollsvecka när man faktiskt måste kryssa av sig i listan oavsett hur välkänd man är, och internetcommunities där login fryses vid årsskiftet tills ett förnyande är klart.

Det viktiga är att det är enklare att faktiskt fixa medlemskap än att skjuta på det, om det betyder att man undanhåller innehåll (gör det jobbigare att skjuta på framtiden) eller förenklar processen så mycket som möjligt är mindre viktigt.

Rundposta dokument är typ oundvikligt, men man kan se till att alla godkänt en elektronisk kopia innan man börjar skicka runt - för att slippa obehagliga överraskningar.

När det gäller bankdosor och saker tror jag att (mobilt) BankID är en potentiell lösning. Om man kan använda BankID eller mobilt BankID som inloggning så behövs inga inloggningskort eller dosor som skickas runt. Vet inte hur många banker som stödjer det nu, men det är en sak att fråga om när man letar bank.

My two cents...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu