Gå till innehåll
kotte

Soffan

Recommended Posts

Nu har jag skruvat på nya armstöd på soffan som var trasig. Tyvärr hade jag inte ett specialverktyg att dra åt några av skruvarna med, så tills det är fixat så sitt jävligt försiktigt!

Passade även på att byta klädseln på den när den ändå var isärskruvad, så nu ser den orimligt ren ut jämfört med den andra soffan. Tänker att vi väntar med andra soffan tills specialverktyget är fixat.

Dessvärre ska klädslarna kemtvättas (töntigt), så låt förfan bli att spilla i sofforna! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flashback och familjeliv säger att det går att tvätta dom i maskin!!!

Men spill förfan inte i sofforna ändå!

Och vet ni med er att ni smulat popcorn i soffan, flytta på kuddarna och dammsug upp efter er, det var sjukt äckligt under...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, allt det trasiga satt på armstöden som vi skruvade loss. Dessvärre fanns det inte jättemånga bra verktyg på kansliet, så vi fick liksom make it work med en kass skiftnyckel.

Specialverktyget verkar vara sjukt värt. Enligt instruktionerna bör man dra åt skruvarna lite då och då för att sofforna inte ska skeva loss totalt också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer inte kunna komma imorgon till onsdagsmissdag, men kanske någon annan kan ta med specialverktyg snart. Annars kan jag ha med mig när jag är där på måndag. Vad för verktyg behövs? Kanske kan ta och köpa in, helt klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som behövs till sofforna är något som kan vrida på enmutter som sitter på en bult inne i armstödet med typ en dm svängrum. Plus att bultarna är så långa att ett vanligt spärrhandtag inte funkar. Men en väldigt liten skiftnyckel och jättemycket tålamod borde räcka.

Ett spärrhandtag vore generellt inte helt fel, finns en hylsnyckelsats, och en mindre skiftnyckel (den vi har nu är 25cm lång), och en vanlig tång (inte avbitars, det finns).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle du vilja köpa något sådant, ifall styrelsen säger ja? Gärna veta vad det kostar innan dock. Tänker mig att du verkar ha koll på vad som behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ett spärrhandtag vore generellt inte helt fel, finns en hylsnyckelsats, och en mindre skiftnyckel (den vi har nu är 25cm lång), och en vanlig tång (inte avbitars, det finns).

IKEA's standardverktygslåda kan vara det billigaste sättet att få ett kit som är precis lagom för kansliet.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00169254/

Spärrhandtag vore nice men är inte jätteviktigt.

Specialverktyget till sofforna är till soffan Karlstad och har enligt bruksanvisningen artikelnummer 110152.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Specialverktyget är hämtat, soffan är åtskruvad så gott vi kunde men tänk fortfarande på att soffan inte tål vad som helst! Om det skulle behövas ligger verktyget överst i verktygslådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu