Gå till innehåll
Karpeth

Suppleantdiskussionen på årsmötet 2013.

Recommended Posts

hej!

Här kommer en upplysning, då det anfördes att suppleanter ej funnits inom sverok STHLM som argument för att stadgarna ej stödjer suppleanter.:

Under mandatperioden 1993, var två suppleanter verksamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna förklaras av att stadgan såg rätt annorlunda ut. Jag hittar inte de gamla just nu, men stadgan har en liten histori av att förändras:

Antagna 910817.

Ändrade 930913, 940227, 950326 och 961020.

Nyantagna 970316.

Ändrade 980315, 990328, 010721, 020520, 030330, 040328, 050402, 060409, 090516

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som sas på mötet av i alla fall mig var att "jag har aldrig hört talas om suppleanter i Sverok stockholm" och då har jag ändå varit mer eller mindre närvarande i distriktet sedan 1997.

I min mening finns det ingen som helst poäng med suppleanter, personer som man kräver ska vara närvarande och hänga med på allt men inte ha rätten att besluta om något. slöseri med ideela personer. de personer som man vill ska sitta i styrelsen och som förväntas ta ett stort ansvar ska även ha möjlighet att besluta om det de ska ansvara för.

att svämma över styrelsen med folk för att i förväg parera för eventuella avhopp är bara dumt, ju fler personer i styrelsen desto svårare att få till beslutsmässiga möten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att det inte står i stadgan att man kan ha suppleanter betyder det inte att årsmötet inte kan tillsätta sådana ändå om mötet finner det lämpligt. En förenings stadga är de minimum av måsten som en förening har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bara för att det inte står i stadgan att man kan ha suppleanter betyder det inte att årsmötet inte kan tillsätta sådana ändå om mötet finner det lämpligt. En förenings stadga är de minimum av måsten som en förening har.
Rimligt är då att man i samma veva i så fall tydligt beslutar vilket mandat och ansvar dessa suppleanter har, eftersom det skiljer sig mycket mellan olika organisationer och är vad som i vanliga fall brukar framgå av stadgan. Den diskussionen är jag inte säker på att man vill ta på sittande möte utan att ha fått ett underlag innan 8-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Nina säger att ändra eller göra tilllägg till stadgan på sittande möte utan förberedande diskussioner och förslag är otroligt vanskligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Som Nina säger att ändra eller göra tilllägg till stadgan på sittande möte utan förberedande diskussioner och förslag är otroligt vanskligt.

Man behöver inte ändra och göra tillägg i stadgan för att införa suppleanter.

Jag håller med dig Nina! Jag tror inte heller på ogenom tänkta beslut.

Sedan så tycker jag personligen att suppleanter inte behövs i en styrelse där man väljer alla kandidater på ett års basis. Om det var så att man valde på 2 eller 3 så skulle läget vara annorlunda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu