Gå till innehåll
Hace

Årsmötet 2013 - spontana tankar

Recommended Posts

Det här är min spontana och lätt utmattade analys av årsmötet, vad som var bra och vad som kan göras bättre till nästa år:

Mötet tog väldigt lång tid. 11h är för länge för att jag ska fungera bra under hela mötet och om det behöver ta så lång tid så behövs ordentliga pauser för mat. Jag är ett stort fan av kladdkaka och särskilt den som serverades under mötet, men den ersätter inte en middag. Men stort plus för allt fika!

Jag tror vi kan göra mötet snabbare genom att inte tillåta repliker och ge oss bättre marginaler genom att starta mötet klockan 10 på morgonen. Sätter vi dessutom en stopptid till 18 så tror jag mötet automatiskt kommer att gå snabbare.

En teori kring varför rapportpunkterna tog så lång tid är att det fanns många frågor kring rapporterna pga oklarheter och att frågorna inte besvarats innan mötet, så ett sätt att förkorta den punkten är att styrelsen aktivt besvarar frågor på t.ex. forumet och försöker att reda ut oklarheter och kontinuerligt göra rapporterna tydligare. Att kommunicera tidigt tror jag är viktigare än att kommunicera perfekt.

Det vore awesome med en verksamhetsplansworkshop säg helgen innan mötet så kan alla som har ideer på alternativa förslag ta fram dem där i stället för under mötet, jag tror att det också kan bygga distriktspepp!

Sammanfattningsvis hade jag roligt och vill tacka alla för ett trevligt möte.

MvH Andreas Ekeroot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag sitter med stora stenar i ett skört glashus, men.

Inte tillåta Replik känns farligt, dock så borde det vara bättre struktur på föredragningarna.

T.ex.

Föredragande. (max 5 min)

Plenum ställer frågor mot föredragande enl talarlista, en fråga med max en följdfråga och föredragande skall kunna hålla ner svaret under 30 sek.

Efterföljande debatt utan frågor enl talarlista mot fördragande, utom ifall föredragande vill bryta in med förtydligande som kan sägas i en kort mening. Då kan de "replikera" Och debattinläggen redan från början är tidsbegränsade, 3 första, 2 andra 1 sista. (kanske)

Annars håller jag med Andreas. Bättre förberedda rapportpunkter, speciellt ett år som förra, men jag vet även hur svårt detta är att nå men borde vara målet.

Dessutom, mötesdisciplin! Jag vet att jag är en syndare men jag försöker vandra den smala vägen och om presidiet är mer diktatorisk på ett bra sätt så kanske vi kan hålla mötet mera strikt och effektivare. ( :wink: )

- John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som det var ett fantastiskt årsmöte med intresserade deltagare.

Om det största problemet är att det tar lång tid kanske en lösning är att se över vad som kan förberedas och vilken information som kan göras tillgänglig redan före årsmötet.

Kanske är det som så att en dag inte räcker. Distrikten har ofta 100 tals föreningar vilka alla får skicka ombud, om så en procent yttrar sig i varje fråga och det tar 5 minut för varje så är det minst 10 minuter per punkt, till det kommer all tid det tar att presentera allt innehåll och för presidiet att leda mötet, 30 minuter per punkt är ganska realistiskt att räkna. Med standardpunkterna utan motioner och med pauser så ger det ett årsmöte vilket tar ungefär en heldag, om allt går snabbt.

Engagemang är något bra, ta tillvara på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror på att göra en snävare definition av replik än vad som gjordes på mötet.

"Du nämnde mitt namn, alltså får jag svara på det du sa omedelbart" är inte funkis och bryter bara mötet.

Definiera det som "det där var ett jävligt grovt påhopp/anklagelse av mig som person" och vi kommer ha en mer linjär talarlista.

En annan idé skulle vara att ha en tydligare genomgång innan mötet av lite föreningsteknik och mötesrespekt. Med tydliga exempel på vad för ordningsfrågor och sakupplysningar som kan anses relevanta för en fråga. Det var något som brast totalt och förlängde mötet massor.

Införde inte Sverok riks regeln "ingen debatt i ordningsfrågor"? Hur har det fungerat?

Utöver det så hade det vart nice med lite årsmötesworkshops i förväg, för uppenbarligen var ingen riktigt nöjd med styrelsens förslag, och det hade kunnat korta ner mötet ganska rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill ni få ett riktigt vasst möte så överväg att använda Jesper Berglund som mötesordförande, han har en metodik som innebär att även om personer kan vara otrevliga så är mötet en positiv upplevelse.

Han är metodisk, saklig och har pondus nog att säkerställa att mötet är neutralt.

Ett årsmöte som hålls i av Berglund är ett årsmöte organisationen kommer ur som segrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vill ni få ett riktigt vasst möte så överväg att använda Jesper Berglund som mötesordförande, han har en metodik som innebär att även om personer kan vara otrevliga så är mötet en positiv upplevelse.

Han är metodisk, saklig och har pondus nog att säkerställa att mötet är neutralt.

Ett årsmöte som hålls i av Berglund är ett årsmöte organisationen kommer ur som segrare.

Är det samma man som stod och förklarade för RM 2010 att man måste vara med i Mensa för att förstå Schulze, men att han "kunde dumma ner det för er andra"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mig veterligen var Hultman mötesordförande rm2010?

Det är mannen som hållt i årsmötena för Sverok Väst under ett antal år,genom krigshärd till framgångssaga, Berglund har en roll i den framgången.

En av de bästa egenskaperna med Berglund i rollen som mötesordförande är att mötet är otroligt nybörjarvänligt, det är otroligt svårt för gamla rävar och optare, mig själv inkluderad att använda formatet till sin fördel. Det är bäst argument vinner med alla korten på bordet.

Det innebär som jag skrev ovan att organisationen vinner.

(Jag är dessutom en av de som behöver en Schultze for Dummies, vem som skulle vinna ett styrelseval i sverok med Schultze går rakt igenom mitt huvud utan att registreras).

Om ni vill använda er av honom så kontakta honom, vet ni inte hur skicka mig ett pm. (jag ber om ursäkt för att ha tagit tråden en bit av ämnet)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu