Gå till innehåll
nomolas

Limbindaren och skärmaskinen.

Recommended Posts

Hej,

Jag vet inte vad som har hänt men att skyddet på skärmaskinen har gått sönder händer inte bara av sig själv.

Jag tänker ta reda på vad det kostar att återställa dessa maskiner för i det skick de är i nu kan vi lika gärna dumpa de i Mälaren, utan dåligt samvete.

Dessutom,

ANVÄND INTE SKÄRMASKINEN, DÅ DEN SAKNAR EN VÄLDIGT(!) VIKTIG SÄKERHETSDETALJ! :evil:

- John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visar ännu en gång på hur viktigt det är att bygga upp kompetens om hur maskinerna skall användas. Vi upptäckte det samma när vi skulle skära broschyrer till Akt. Undrar vad det kan kosta att laga det/ersätta skyddet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Leo, vet ej. Risken är att det är dyrt. Men Fredrik var inne på att vi kanske skall hemmameka, jag är inte helt emot, det skall undersökas, men i dagsläget är det inte oki att köra skärmaskinen, jag vill inte ha det på samvetet att lemmar saknas på medlemmar.

- John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men Fredrik var inne på att vi kanske skall hemmameka, jag är inte helt emot, det skall undersökas...

- John

Problemet med att limma på kåpan är att det är något typ av glapp som gör att maskinen inte registrerar kåpan som helt stängd. Jag misstänker att det är av den anledningen som någon slitit av den. Nu är det lättare att placera gångjärnen så att maskinen sammarbetar.

Jag tycker att det är lite överdrivet att stänga av maskinen tills den blir fixad om jag-vet-inte-hur-länge då maskinen fortfarande kräver att man trycker in två knappar samtidigt för att kniven ska fungera. Ska man skada sig så behöver man ha tre händer inblandade, eller en väldigt lång näsa.

Jag som medlem har hoppats med att kunna använda maskinen innan Lincon i maj och hoppas att den möjligheten finns kvar då det annars ställer till det i vår förenings (MiFF) planering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller limbindaren så har den varit trött och i behov av kärlek ända sedan flytten. Just nu är vissa delar avskruvade och ligger på maskinen så att den kunde bäras in igenom dörren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men Fredrik var inne på att vi kanske skall hemmameka, jag är inte helt emot, det skall undersökas...

- John

Problemet med att limma på kåpan är att det är något typ av glapp som gör att maskinen inte registrerar kåpan som helt stängd. Jag misstänker att det är av den anledningen som någon slitit av den. Nu är det lättare att placera gångjärnen så att maskinen sammarbetar.

Jag tycker att det är lite överdrivet att stänga av maskinen tills den blir fixad om jag-vet-inte-hur-länge då maskinen fortfarande kräver att man trycker in två knappar samtidigt för att kniven ska fungera. Ska man skada sig så behöver man ha tre händer inblandade, eller en väldigt lång näsa.

Jag som medlem har hoppats med att kunna använda maskinen innan Lincon i maj och hoppas att den möjligheten finns kvar då det annars ställer till det i vår förenings (MiFF) planering.

Du glömde att den tredje handen kan vara från en annan person.

Jag har avsikt att ha en lösning inom kort, men, det är en ENORM säkerhetsrisk att köra den utan säkerhetskåpa.

Jag sitter inte i den styrelse som tillåter detta!

Det är inte överdrivet, det är att måna om våra medlemmars lemmar.

- John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå tryckeriet så saknades det plastfickor till laminatorn samt vanligt billighetspapper till Gestetnern (den "lilla" skrivaren i akvariet) senast jag kollade. Att ge dessa fungerande maskiner lite uppmärksamhet skulle uppskattas stort. :)

Laminatorn kunde ju få ett eget bord att stå på istället för undanskuffad i en hylla - det vore awsome! ;)

Banderollmaskinen är lite trött, den (som jag fattat det) funkar endast via windows 2000 samt har bläck som torkat. Det har pratats om att köras en virtuell server som kan driva den. Den maskinen har inte heller fungerat sedan innan flytten. Roos är nog den sista personen som försökt att ge manskinen kärlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Apropå tryckeriet så saknades det plastfickor till laminatorn samt vanligt billighetspapper till Gestetnern (den "lilla" skrivaren i akvariet) senast jag kollade. Att ge dessa fungerande maskiner lite uppmärksamhet skulle uppskattas stort. :)

Laminatorn kunde ju få ett eget bord att stå på istället för undanskuffad i en hylla - det vore awsome! ;)

Banderollmaskinen är lite trött, den (som jag fattat det) funkar endast via windows 2000 samt har bläck som torkat. Det har pratats om att köras en virtuell server som kan driva den. Den maskinen har inte heller fungerat sedan innan flytten. Roos är nog den sista personen som försökt att ge manskinen kärlek.

Du är Robert Jonsson eller hur?? Svårt att gissa personer på bara deras nick.

Jag kollar upp pappersfronten och laminatorplast, men för banderollhärket får du rycka roos på. Jag tar det som 3dje prio.

//John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad gäller limbindaren så har den varit trött och i behov av kärlek ända sedan flytten. Just nu är vissa delar avskruvade och ligger på maskinen så att den kunde bäras in igenom dörren.

Risken är att den kanske är mer värd som bojsänke än limbindare, jag kollar upp det men den verkar vara 4dje prio enl de som vet med sig vad som görs på kansliet.

//John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att stänga av en funktion till följd av något man lösa med utbildning och varningstext är överdrivet. Jag tycker att det är väldigt bra att säkerhetstänket finns men vill uppmärksamma andra sidan av myntet vilket är funktionen.

Bäst är att hitta en balans där man både KAN använda maskinen samtidigt som det sker på ett säkert sett.

Jag ämnar komma på onsdagsmiddagen ikväll, kanske kan vi prata om det då, och kanske även kika på tryckeriet i helthet då jag varit inblandad i några av de senaste försöken att ge tryckeriet kärlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är Robert Jonsson eller hur?? Svårt att gissa personer på bara deras nick.

//John

That is correct - tog bort signaturen som Sverok Stockholms ordförande, bla,bla,bla då den kändes inaktuell.

Ska fixa en ny...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker att stänga av en funktion till följd av något man lösa med utbildning och varningstext är överdrivet. Jag tycker att det är väldigt bra att säkerhetstänket finns men vill uppmärksamma andra sidan av myntet vilket är funktionen.

Bäst är att hitta en balans där man både KAN använda maskinen samtidigt som det sker på ett säkert sett.

Jag ämnar komma på onsdagsmiddagen ikväll, kanske kan vi prata om det då, och kanske även kika på tryckeriet i helthet då jag varit inblandad i några av de senaste försöken att ge tryckeriet kärlek.

Kommer inte på onsdagsmiddagen, hinner inte.

Varningstexter i all ära. Men. Nej. Skärmaskinen körs inte förrän den är säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu