Jump to content
Sign in to follow this  
Gnomvid

Hjälp med Spelmotor

Recommended Posts

Jag mixtrar för närvarande med ett eget spelsystem och tänkte fråga vad ni tycker karaktäriserar:

Ett välbyggt stridssystem(ex:Strikt och regeltätt eller mer generellt och simpelt?)

Ett välbyggt magisystem(ex: Färdigbestämda "besvärjelser" eller ett mer kreativt system där man bygger ihop effekter?)

Beräta gärna om vad mer specifikt som gör ett rollspelssystem kul för dig, vilket system tycker du är bäst på marknaden och varför, vad är viktigast och vad skulle du säga är akilleshälen för de flesta (eller ditt favoritsystem).

Tack på förhand för era tankar och funderingar!

Det beror ju helt på vad du vill åstadkomma, spelmotorn är ju ett verktyg för att uppnå och understödja den kreativa agendan med spelet

Guest

Ja men jag samlar endast in synpunkter av vad folk upplevt som bättre eller sämre för att själv kunna ta till mig om sånt som gjorts sämre eller bättre. Endast till för mig att ha i åtanke.

Om det intresserar är dock systemet tänkt att riktas mot de flesta genrer i allmänhet(ungefär som BRP) men fantasy i synnerhet.

Ja men jag samlar endast in synpunkter av vad folk upplevt som bättre eller sämre för att själv kunna ta till mig om sånt som gjorts sämre eller bättre. Endast till för mig att ha i åtanke.

Om det intresserar är dock systemet tänkt att riktas mot de flesta genrer i allmänhet(ungefär som BRP) men fantasy i synnerhet.

Det var jag, glömde logga in.

Jag gillar stridssystem som är välbyggda, men som låter dig som både SL och spelare att improvisera. Ett stort problem som ofta uppstår är om spelet totalt blånekar att något går att genomföra.

När det gäller magisystem så är det väldigt fint med effekter som man kan förändra med hjälp at att göra magin starkare eller svagare, eller kanske rent av bygga besvärjelser som i Elder Scrolls spelen. Eon har en bra grundtanke, men ett horribelt genomförande. De tänkte lite för mycket där och kom av sig någonstans vid 15 olika kraftkällor...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...