Jump to content
Sign in to follow this  
TomTop

3D printing

Recommended Posts

Hej

vi är ett företag som tillverkar bland annat tennsoldater. Dessa har och görs fortfarande skulpterats för hand i en blandning av vax och lera, bara vissa detaljer har gjorts med 3d printer.

Nu har vi funderat på att växla upp användandet av 3dprintern och erbjuda utskrifter av figurer, fordon eller vad man nu kan behöva inom figur världen.

Min fundering är; tror ni att det finns ett behov av detta, intresse?

om någon är nyfiken så finns lite av våra produkter utlagda här

http://www.facebook.com/pages/Ancile-De ... 785&type=1

Hälsningar

T

hej tack för ditt svar, jag är mycket intresserad av figurer fast mitt intresse ligger mer i linjen för tennsoldater och målandet av dessa, jag är tyvärr inte så insatt i spelvärlden som jag borde vara kanske när jag befinner mig på detta forum, men det är just figurerna som jag är intresserad av och spelvärlden erbjuder ju verkligen en riklig mångfald av dessa olika fantastiska skulpturer.

Du kan nog ha rätt i när det gäller konkurerandet med de "stora" jag har nog ingen tanke åt det hållet, att konkurera med dem, däremot hålla min egen hobby vid liv är en målsättning

Hur som helst...... vad jag igentligen tänkte fråga dig är; Vad menar du med custom bits? :D

hej tack för ditt svar, jag är mycket intresserad av figurer fast mitt intresse ligger mer i linjen för tennsoldater och målandet av dessa, jag är tyvärr inte så insatt i spelvärlden som jag borde vara kanske när jag befinner mig på detta forum, men det är just figurerna som jag är intresserad av och spelvärlden erbjuder ju verkligen en riklig mångfald av dessa olika fantastiska skulpturer.

Du kan nog ha rätt i när det gäller konkurerandet med de "stora" jag har nog ingen tanke åt det hållet, att konkurera med dem, däremot hålla min egen hobby vid liv är en målsättning

Hur som helst...... vad jag igentligen tänkte fråga dig är; Vad menar du med custom bits? :D

Tillverkning av speciella delar som antingen inte finns eller är svåra att köpa lösa. Enskilda vapen, armar, ben med speciella attribut. En speciell sorts hjälm, liggande figurer och så vidare.

Jag anar att Games Workshop är jävligt kinkiga med copyrights, så det får ju inte vara direkta kopior på deras grejer, utan antingen får man tillverka på licens, eller att man skriver att de är kompatibla med 28mm-figurer av typen Citadel (Games Workshop).

Har börjat mina första staplande försök med ett misslyckande, till stor del förmodligen för att jag förminksade modellen rätt rejält och att den då blev lite för tunn på sina ställen.

Jag lade upp lite bilder på facebook för den som kan tänkas vara intresserad. Finns även videosnuttar då apparaten jobbar.

Vill man ha utskrifter så ska de ritas i ett Auto CAD program och sparas som en STL-Fil. Man måste även tänka på tjocklekar, exempelvis ett kanonrör att man gör det helt solid, alltså inte som ett sugrör för då blir väggarna för tunna och det kommer att gå sönder.

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 785&type=3

Tror det är ganska GW-tungt här, och de är ju relativt hårda på sitt.Men det finns ju smalare spel och folk som kanske vill spela spel som inte görs längre, då behöver man få fram saker som inte massproduceras längre ( eller aldrig har )

Sen tror jag att byggnader/terräng kanske är en intressant sak att skriva ut, iom att man kan modifiera en modell och göra varje del unik på ett relativt enkelt sätt, eller coola saker som att ha sitt eget hus som terräng.

Själv har jag funderat på hur 3D-printing skulle kunna användas för att göra brädspelstillbehör, unika spelpjäser el liknande. För att vara lite speciell typ.

jag har ju tyvärr inte bakgrunden som figurspelare även om man har lekt med plastsoldater och tenngubbar när man var mindre. Nu vet jag då jag faktiskt varit med och tittat på ett mindre spel mellan några kompisar för typ 10 år sedan att det går inte att jämföra lek med plastsoldater och dessa strategispel. Däremot eftersom jag har det historiska intresset tyckt det varit kul att skapa och måla "gubbar"

Hur som helst! byggnader är oxo intressant tycker jag eller olika ruiner av byggnader, då kommer man ju även in på det som jag tycker är skoj, skapa diorama :)

Det ska iallafall bli intressant att se hur den här utvecklingen kommer att se ut med 3D printrar, dels min egen utveckling samt även marknaden.

Jag skulle gärna komma igång med att göra Svenska Finlands frivilliga under 2 världskriget och även fordon till detta och olika kanoner, fast det troliga är att de kommer göras på traditionellt sätt i så fall med skulptör lera.

Kolla upp lite andra spel, foinns säkert recensioner på youtube av WW2 o dyl, spel. Tror nog historiska figurspel kan locka dig till slut ;)

ja vem vet, jag är nog lite intresserad av strategispel, tycker ju om att spela det på dator (om man nu vågar nämna det) :) Det stora hindret känns som att tiden inte räcker till ... konstigt nog!

Är soldaterna i första länken 3d printade? :shock:

Vad kostar själva materialet?

Själv så gjuter jag resin i silikonformar, för husbehov (figurspelare)

Men om en 5 år eller nått så kanske jag skaffar mig en 3d printer själv, när priserna förhoppningsvis gått ner.

Hej

Nej figurerna är gjorda på traditionellt vis... skulpterade i lera och vax, vissa vapen och delar till vapen är 3D gjorda, jag har aldrig gjutit resin, skulle vara intressant att pröva, beskriv gärna processen

:D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...