Jump to content
Sign in to follow this  
Maria Rodén

Budget för en arrangemangsförening

Recommended Posts

Föreningen Krigshjärtan som jag är aktiv i har snart årsmöte och jag funderar över hur det är smidigast och mest korrekt att lägga upp budgetförslaget för året. Den absolut största delen av pengarna in och ut ur föreningen kommer att röra vårt storlajv Krigshjärta VI i sommar som antagligen kommer ha en totalbudget på mellan 200 000 och 400 000 kr. Utöver storlajvet är det troligt att föreningen också kommer arrangera 1-3 mindre lajv (vi kallar dem minilajv) under året vars budgetar brukar ligga på mellan 20-40 000. Sedan har föreningen också andra budgetposter som rör dels vårt utrustningsförråd, dels själva driften av föreningen, dels kostnader som rör själva lajvkampanjen föreningen förvaltar. Budgeten för storlajvet är inte klar ännu och kommer inte bli det innan årsmötet, samma sak för minilajven. Alla lajven är beräknade att gå runt av sig själva, även om föreningen kanske skjuter till en summa som bidrag.

Så, går det att lämna lajven därhän (med lämplig kommentar) och fokusera på de pengar som inte i dagsläget är eller kommer bli öronmärkta till något av lajven?

Vi kommer ha cirka 30 pers på vårt årsmöte, så vill gärna ha lite koll innan mötet. :)

Om lajven (stora och små) arrangeras av föreninengen så tycker jag man ska ta med dem i budgeten. Däremot om tanken är att de ska gå runt var och en för sig och att föreningen inte ska subventioner dem kan man göra en "platshållare":

Intäkter

...

Lajv Rosens namn 1 kr

Lajv Violens namn 1 kr

...

Utgifter

...

Lajv Rosens namn 1 kr

Lajv Violens namn 1 kr

...

Då syns de i budgeten och medlemmarna kan också se att de ska vara självfinansierande. Så här gör man t.ex. i statsbudgeten men då skriver man inte 1 kr utan 1000 kr :-)

Tackar för svaret, det är till god hjälp. :) Tolkar jag det rätt så sätter vi alltså 1 kr oavsett lajvets egna totalbudget?

Det är inte omöjligt att föreningen kommer skjuta till pengar till ett eller flera lajv, men då borde vi kunna budgetera det som bidrag från föreningen till det lajvet.

Det borde väl gå att använda förväntade omsättningen för lajven också? Om man räknat med 400'000kr in och 400'000kr ut, så syns det ju bra hur mycket den förväntade ruljansen på pengar är?

Det gör ju att t.ex. en ekonomiansvarigs arbete blir synliggjort och inte ser onödigt litet ut. Men det kanske finns någon bra poäng med att sätta "småsummor" också?

Ah, ja. Såklart att det blir tvärt om i det läge som arrangörerna av lajven sköter sin egen ekonomihantering. Då kanske man inte ska "blåsa upp" föreningskassörens arbete (särskilt så det inte blir avskräckande att vilja bli föreningskassör).

Det viktiga är väl dock just att man illustrerar att det kommer finnas verksamhet som går runt för egen maskin, men där principen man vill slå fast i budgeten är just att lajven ska gå runt för egen maskin.

Hej.

Jag hade valt att förklara förhållandet mellan intäckter och utgift så att det tydligt framgår om det är nollresultat eller något annat som eftersträvas.

Notera att det finns en 20% regel för vinst på allmännyttiga ideella föreningar passerar ni den så blir ni momspliktiga på hela verksamheten, retroaktivt.

Dvs ska ni spara för framtiden se till att det framgår i budgeten, vissa avsättningar/periodiseringar går att göra.

Trådens fråga är besvarad sen innan och vi undviker helt trådnekromanti här, d.v.s. om tråden är några månader gammal och dess syfte fullföljts så undvik gärna att väcka dem till liv igen så slipper moderatorn låsa tråden. Diskussion om detta sköts via PM till mig alternativt i en ny tråd i "foruminfo och feedback" och inte här då det är offtopic.

Peace\Moderatorn

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...