Gå till innehåll
SniZed

Postapokalyptiska pilbågar

Recommended Posts

Hej hej!

Har funderat en längre tid på att prova på lajv och har nu en fråga om postapokalyptiskt lajv.

Om boffervapen är med hur får man en pilbåge att passa settingen så att säga, funkar det med en svagare "riktig" (compound båge) med boffert pilar eller är det någon stor skillnad i kraft emot

dem som tillverkas för lajv (skaderisk?), eller passar en enklare träbåge in bättre i sammanhanget?

ursäktar stavning och hoppfull på svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag måste börja med att säga att jag inte har stora erfarenheter varken av lajv eller pilbågar.

Jag tror dock att svaret beror på vilket lajv du har i åtanke, som en grundregel brukar ingenting tillåtas i vapenväg som faktiskt riskerar skada en annan spelare, men vart den gränsen går bedöms olika vid olika tillfällen.

Mitt tips är att du först hittar ett lajv som verkar roligt att åka på och sen tar kontakt med arrangörerna för att komma överens om hur/om det skulle gå att genomföra bågskytte på ett säkert sätt.

Har du prövat att fråga i kategorin lajv här på forumet, någon där kan ha bättre koll på vad som är praxis för bågar på lajv.

hoppas du får det roligt på lajvet, vilket du nu väljer att åka på, hur det än löser sig med bågen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På fantasylajv brukar det vara brukligt med en accepterad poundgräns på 25-30 pound (utom Eleria som väl har typ 16, men i praktiken alltid släpper igenom starkare). Pilarnas längd kan också påverka; har man en lite stark båge kan man kompensera med att använda kortare pilar. En enkel tumregel är att om man inte vill bli skjuten med sin egen båge är den för stark (men sedan ska givetvis hänsyn tas till att vi tål smärta olika bra). ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu