Gå till innehåll
Tjarls Metzmaa

Slöseriombudsmannen

Recommended Posts

Gott folk, först och främst ber jag om ursäkt om det är så att jag postar detta i fel del av forumet. moderator får gärna flytta på den isf.

Tidigare idag gick Slöseriombudsmannen till attack mot vår organisation. Hans uppdragsgivare skattebetalarnas förening står bakom detta.

Först, lite samlade länkar och allt började med:

http://www.expressen.se/debatt/debatt-s ... vkulturen/

En debattartikel som i mångt och mycket är extremt vinklad. Dessutom innehåller den vad jag skulle vilja kalla "Hets mot kulturgrupp" iom att rubriken är "Snyltandet är en del av lajvkulturen". (Artikeln i sig handlar faktiskt inte alls om lajv sedan. Rubriken tas inte upp över huvud taget)

När väl denna debattartikel var publicerad så fanns en uppsjö av material färdigt.

http://www.skattebetalarna.se/ har publicerat två artiklar.

dels http://www.skattebetalarna.se/Skattebet ... cleID/5034 som är en artikel om debattartikeln.

Och dels http://www.skattebetalarna.se/Skattebet ... cleID/5035 som är en rapport.

Detta är en mycket välskriven och djupgående rapport som gräver in i det djupaste av Sverok och analyserar hur förbundet fungerar och hur de enorma bidrag vi får motiveras. hah, om det vore så väl. "Rapporten" är på fem sidor (försättsblad inkluderat)

Slöseriombudsmannen har sedan gått vidare med att publicera även en artikel på sin sida: http://www.sloseriombudsmannen.se/slose ... verok.html

Här går det att kommentera! Gör så! Rebecka får vara med på film dessutom :)

Sen har vi även slöseriombudsmannens facebook:

https://www.facebook.com/sloseriombudsm ... tif_t=like

Här kommenteras det friskt. Finns även en rad konspiratoriska foliehattar som gått så långt att de kallar skattebetalarnas förening för en högervriden lobbyorganisation samt att denna artikel endast publicerades för att dölja andra nyheter om skattesmitare. Vi hoppar det så länge och väljer att fokusera.

Som stolta nördar vi är gäller det att vi samlar kraft och slår tillbaka mot denna typ av snedvriden och bristfällig smutskastning. Tidigare i artikeln finns två länkar där det går att kommentera (Slöseriombudsmannens blogg samt facebook)

I övrigt:

Skriv en debattartikel och skicka till fjarde.sidan@expressen.se samt http://www.expressen.se/om-expressen/sa ... tartiklar/

Skicka ett mail till Skattebetalarnas förening: http://www.skattebetalarna.se/Kontaktao ... mul%C3%A4r

Skicka ett mail till slöseriombudsmannen: http://www.sloseriombudsmannen.se/tipsa/

Kommentera på skattebetalarnas förenings facebooksida: https://www.facebook.com/pages/Skattebe ... 34?fref=ts

På skattebetalarnas förenings facebooksida försöker de även hävda att rubriksättningen till debattartikeln är expressens fel. Så skicka även mail till expressens kvalitetsredaktör: http://www.expressen.se/om-expressen/st ... expressen/

Sådär. Jag har säkert missat något och det finns mycket att fylla på med. Huvudsaken är att vi organiserar oss och säger ifrån den här typen av obildade granskningar. För mig får man mer än gärna granska oss och se allt det fantastiska som sker tack vare det ekonomiska stöd som Sverok delar ut. Men då ska det vara en granskning och inte trollande med statistik och siffror för att slutföra en agenda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som kommer att läsa mer än vad som står på expressen och de som gör, kommer att få uppfattningen att Sverok är förbundet man går med i om man vill starta en e-sports, lajv eller brädspelsförening och samtidigt kunna söka lite ekonomiska stöd. Dvs riktigt bra reklam.

Det ombudsmannen är ute efter är:

Därför anser vi att regeringen borde vi utarbeta mer stringenta kriterier för vilka verksamheter om ska kunna få (nästan full) finansiering av staten. Det gäller särskilt som det knappast är till förmån för det civila civilsamhället om ungdomar tidigt får lära sig att föreningsliv och bidrag är i det närmaste synonymer. Källa: Rapport: SVEROK och förstatligandet av civilsamhället http://www.skattebetalarna.se/LinkClick ... d&tabid=37 sista sidan, sista stycket.

Han får gärna arbeta för det syftet, att han samtidigt utpekar Sverok som effektivast av alla, det är bara att tacka och ta emot. Det underlättar för oss att organisera fler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker han tar upp väldigt relevanta frågor men att han ser ett, i minna ögon, inbillat problem.

Vad är det för fel med att förenkla för ungdomar att få tillgång till de pengar som öronmärkts till dem? Vad är det för fel med att effektivisera ens arbete? Och sen när det mindre okej för 20 ungdomar att hyra en server med statligt bidrag än vad det är för 20 ungdomar att hyra en idrottslokal?

Spel är kultur, att man då kallar ett spelarrangemang för kulturarrangemang är knappast att förringa sanningen utan snarare ett sätt att visa att man förstår hur olika ord med samma innebörd fungerar för olika mottagare. Kultur är en viktig del av samhället som tyvärr kräver ett stort statligt stöd för att kunna blomstra till något mer än bara "underhållning". För som debattören skriver har flesta redan spel och datorer. Däremot är det få som bara av en slump höjer upp det till något mer. Det krävs åtgärden och stöd.

Men killen i sig verkar ju ledas av en helt annan ideologi än mig. Jag ser inget problem med att vi inte lever i en civilstat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får ju minnas vem som är avsändare här, att säga "det är ingen skillnad på att man får bidrag för spel eller bidrag för idrott" hjälper föga mot de som inte vill ha några statligt finansierade verksamheter alls. Vi är en enkel måltavla eftersom vi står längst fram, men Skattebetalarnas förening tar sikte även på kommunala idrottshallar och statliga teatrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Debattartikeln innehåller några konstigheter:

Författaren verkar anse att just han har rätt att definiera vad kultur är medan Sverok inte får göra det.

Dessutom är det på nåt sätt dåligt att det är enkelt att söka? Jag trodde en stor poäng med skattebetalarnas förening var att de just var emot byråkrati och onödigt krångel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag som tycker att siffrorna inte låter riktigt kloka att gnälla på? Sverok omnämns i artikeln ha 175 000 medlemmar. Om vi får 21 miljoner i bidrag innebär det att varje medlem har 120 kronor per år att hämta från statskassan. Det räcker knappt till en halvtaskig hatt. Spelar du magic räcker det till 3 booster packs och i figurspel kan du få ihop en blister. Jag känner att bidragsentreprenör är lite orimlig definition av situationen. Håller FS eller motsvarande på att sätta ihop något slags svar till detta. All uppmärksamhet är visserligen bra uppmärksamhet, men det vore trevligt att få visa upp vår sida av verkligheten. Den verkliga delen vill säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ha synpunkter på hur redan beslutade skattepengar används och det tycker jag är bra; vi ska inte slösa.

Man kan ha synpunkter på vad skattepengar ska användas till och det är en politisk fråga så det tar vi inte här.

Men man kan inte driva sin politiska tes genom att hänga ut en av 100 organisationer; det är fult.

Men man kan inte bygga sina argument på felaktigheter; det är oseriöst (ex. vi får inga pengar via länsstyrelserna).

Slöseriombudsmannen har utnyttjat Sverok för att driva en tes. Jag tycker det är fult.

Tjarls! Din sammanfattning är briljant!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Man kan ha synpunkter på vad skattepengar ska användas till och det är en politisk fråga så det tar vi inte här.

Varför kan vi inte ta en politisk fråga på forumet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför kan vi inte ta en politisk fråga på forumet?
Det var en personlig uppfattning. Jag vill inte diskutera partipolitik på forumet. Det gör jag på annat håll. Här vill jag bara diskutera den del av politiken som påverkar Sverok som förbund och allmänna skattefrågor hör, för mig, inte hit. Men detta gäller just för mig :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker Slöseriombudsmannens syfte är väldigt lovvärt och inte kopplat till något partis agenda. Slöseri är något alla partier är emot oavsett vilken roll man tycker tex staten ska ha.

I ljuset av det är det bara bra att Sverok också granskas. Vi får en hel del pengar trots allt och det är av stor vikt att skattebetalarnas pengar används på bästa sätt oavsett om vi får 2, 120 eller 1000 kr per medlem.

Jag kan som Sverokmedlem och juridikstuderande tycka att det är väldigt enkelt att få ut bidrag från Sverok och uppföljningen är närmast skrattretande. Jag tror inte lajvare, dataspelare eller figurspelare (eller andra subgrupper inom Sverok) är mer fuskande än genomsnittet av befolkningen, men då det är så enkelt att få ut en slant och den bristande kontrollen för en förening vet vi inte hur stort problemet egentligen är. För det är också våra föreningspengar/skattepengar. Det är inte ok att pengar som är menade för att främja rikare möjligheter för lajv, magic etc går till folks personliga samlingar.

Sverok fyller en viktig funktion och håller många föreningar under armarna som skulle få det kärvt om de inte fick statligt stöd. Jag hoppas att ansökan + uppföljningen stramas upp så att endast de som bör ha pengar får pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan som Sverokmedlem och juridikstuderande tycka att det är väldigt enkelt att få ut bidrag från Sverok och uppföljningen är närmast skrattretande.

Jag som Sverokmedlem och Agile software development studerande kan tycka att Sverok har de bland högsta kontrollerna på våra föreningar om man jämför med andra ungdomsförbund. Vi ringer t.ex. minst en medlem i varje förening innan vi lämnar in ansökan till ungdomstyrelsen, US.

Jag tror inte på att göra saker svårt. US sätter regler för vad och hur man får bidrag och jag tycker att det är de civila samhällets skyldighet att se till att alla som har rätt att få dessa medel kan tillgå det på ett lätt och enkelt begripet sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inget emot att vi funderar kring vart skattepengar går, tvärtom!

Jag har inget emot att Sverok granskas, tvärtom!

Det jag har något emot är att Skattebetalarna rycker ut Sverok på måfå, inte för att granska oss, utan för att driva en viss politisk linje. En utvärdering ska inte från början ha en (politisk) agenda. Dessutom är rapporten fylld av sakfel, se t.ex. "Alltjämt består dock överväldigande delen av finansieringen från statliga bidrag, utbetalda via länsstyrelserna." Detta påstående är ju helt uppåt väggarna och gör att hela rapporten känns mindre värd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Här är fortsättningen Östgötakorrenspondenten, med lite faktafel här och där: http://www.corren.se/asikter/ledare/bid ... tikel.aspx. Det är nog dags att gå på medial motoffensiv... Kom igen, styrelsen - do your thing!
Vi har haft en artikel i Expressen och Dagens opinion. Vi har haft stor närvaro i sociala medier. Vi har varit i kontakt med olika personer som är berörda i frågan. Vi gör "our thing".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi gör "our thing".
Nice! Mycket bra Jobbat.

Finns det något mer vi (Sverok) kan göra?

Istället för att besvara dessa artiklar när dom publiceras utan gå till "attack" och få fram positiva artiklar om oss i media. (med attack menar jag en snällt och fin Sverok attack)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste vi alla kan göra är att visa upp den bredd och det engagamang som finns i spelhobbyn. Visa om vad ni gör i föreningen eller distriktet, skicka bilder och artiklar till lokaltidningen (för några bra exempel se här: http://www.sverok.se/2012/11/03/nagra-b ... pelveckan/), bjud in era lokala politiker (kommunens eller landstingets) på LAN eller lajv, på cosplay eller brädspel. Min erfarenhet är att politikerna är nyfikna och pigga på att lära mer!

Glöm inte bort bibliotek och kulturkarnevaler som många kommuner arrangerar. Här har Sverok en given plats! Prata med föräldrarna till era medlemmar så att de vet vad barnen gör i föreningen och i sin tur kan fungera som ambassadörer.

Var aktiva i sociala medier! Lägg upp bilder, skriv bloggposter, var aktiva på forum etc.

Vi vinner omvärldens intresse och förtroende genom att varje dag visa upp allt det bra som händer i föreningarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir lite nyfiken, de här artiklarna sker precis i samband med Spelveckan, vi borde ha mängder med exempel och information som vi kan mata ut i media via förbundet, som helt dränker den här formen av billiga angrepp i positiva bra artiklar?

Det är hög tid att väcka draken (kommunikatören), för magikern att förbereda formlerna (styrelsen) och för krigaren att ta på sig sin rustning och greppa svärdet (medlemmarna)!

Tillsammans, koordinerat mata ut vårt budskap!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Här är fortsättningen Östgötakorrenspondenten, med lite faktafel här och där: http://www.corren.se/asikter/ledare/bid ... tikel.aspx. Det är nog dags att gå på medial motoffensiv... Kom igen, styrelsen - do your thing!
Vi har haft en artikel i Expressen och Dagens opinion. Vi har haft stor närvaro i sociala medier. Vi har varit i kontakt med olika personer som är berörda i frågan. Vi gör "our thing".

Bra! Varje negativ artikel eller ledare måste bemötas - i princip är det kutym i tidningsvärlden att man får in svar på tal om man bara skriver till tidningen inom rimlig tid (1-3 dygn). Här gäller det att vara på hugget och jag utgår från att ni håller på att formulera något bra svar till Östgötakorrenspondenten. Vad jag menar med medial motoffensiv är att man kan rida på vågen av artiklar kring vår kära hobby - tidningar är mest intresserade av att få in material och en debatt som kan generera fler intressanta infallsvinklar kan generera mer tryckt material. Därför är det också bra att försöka få in en debattartikel eller bemötanden så fort man kan.

Keep up the good work :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.