Jump to content
Sign in to follow this  
marcelproust

DIPLOMACY-problem

Recommended Posts

Hej!

I ett pågående parti är vi oense om konsekvenserna av följande orders:

Österrike: A (Bud) attack Rum // A (Ser) support A (Bud) attack Rum

Turkiet: A (Rum) attack Ser // A (Bul) support A (Rum) attack Ser

Ryssland: F (BLA) attack Rum

Frågan är: Kommer Österrike med A (Bud) in i Rumänien?

Och vidare: Vad hade hänt om Italien: A (Gre) support Ser? Då hade väl Österrike lyckats?

Tacksam för hjälp. /Marcel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ett tag sen jag spelade Diplomacy, men efter att kollat igenom denna order så tycker jag det ser ut som det rör sig om en felaktig order:

A (Bud) attacks Rum // A (Ser) support A (Bud) attack Rum

så långt är det helt ok, men:

A (Rum) attack Ser // A (Bud) support A (Rum) attack Ser

Armén i Bud kan inte både attackera Rum och supporta attacken mot Ser, detta ska i så fall tolkas som en felaktig order och ignoreras helt. Men som sagt det var ett tag sen jag spelade Dippy sist så jag kan ha fel om detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen!

Arméerna tillhör det land som står först, exempelvis Ryssland F (BLA) attack Rum, betyder att den ryska flottan i Black sea går mot Rumänien.

Jag är mycket tacksam att du hjälper till.

MVH Tommy (Marcel)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok

Då var det något helt annat

Turkiet bör då bryta Österrikes support och driva ut Österrike ur Ser, medan Österrike och Ryssland "studsar" i Rum. Om jag kommer ihåg reglerna rätt så kommer ingen in i Rum som nu står tomt.

Och om Italien hade supportat Ser, så hade det istället blivit att Turkiet stått kvar i Rum medan Österrike och Ryssland hade studsat i Rum precis som tidigare. Eftersom det räcker med en attack (oavsett lyckad eller ej) mot en support för att bryta den, vilket innebär att Österrikes attack support hade brutits i vilket fall som

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm!

Men visst är det så att man inte kan bryta en support som är riktat mot en själv?

Exempelvis om det bara vore:

Österrike: A (Bud) attack Rum /och/ A (Ser) support A (Bud) attack Rum

Turkiet: A (Rum) attack Ser

Då bryts inte supporten och A (Bud) lyckas ta Rum

/Tommy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, nu när du säger det låter det väldigt bekant

Jag har kikat lite i reglerna och det står följande om bruten support:

Support is cut if the unit giving support is attacked from

any province except the one where support is being

given. The support is cut whether this attack on the

supporting unit succeeds or not.

Support is cut if the unit giving support is dislodged. If a

unit ordered to support another unit is dislodged by an

attack from any province (including the province into which

it’s giving support) then the support is cut and the unit that

was to receive support doesn’t receive it.

A Rum attack Ser, har ju support ifrån A Bul, vilket jag tolkar som att den dislodgar A Ser och bryter då supporten.

A Bud attack Rum och A Bla attack Bud blir standoff.

Jag kan ha fel om detta, så rätta mig gärna om så är fallet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min tolkning är såhär. Om Grekland inte supportar Serbien så blir väl supporten klippt, varvid turken tar Serbien och österrikaren studsar mot ryssen i Rumänien.

Men det känns inte helt självklart, eftersom reglerna är lite luddigt skrivna:

Support is cut if the unit giving support is attacked from

any province except the one where support is being

given. The support is cut whether this attack on the

supporting unit succeeds or not.

Support is cut if the unit giving support is dislodged. If a

unit ordered to support another unit is dislodged by an

attack from any province (including the province into which

it’s giving support) then the support is cut and the unit that

was to receive support doesn’t receive it.

Säger inte den där där emot sig självt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Support is cut if the unit giving support is attacked from

any province except the one where support is being

given. The support is cut whether this attack on the

supporting unit succeeds or not.

Support is cut if the unit giving support is dislodged. If a

unit ordered to support another unit is dislodged by an

attack from any province (including the province into which

it’s giving support) then the support is cut and the unit that

was to receive support doesn’t receive it.

Säger inte den där där emot sig självt?

Jag tycker också den regeln är väldigt luddigt formulerad, men som jag tolkar den så bryts inte supporten om attacken kommer från regionen som man supportar emot, såvida inte man lyckas dislodge:a supporten med den attacken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...