Gå till innehåll
Frezdaner

Frezdaners bokbinderi

Recommended Posts

Hej hej vet inte om detta är det rätta forumet för ämnet men vi kör på så får vi se vad som händer.

Hej mitt namn är Anton Jernberg och jag är bokbindare till yrket. Jag har snart gått klart mitt fjärde år på Leksands folkhögskola, på bokbinderi linjen då.

Jag är även rollspelare vilket jag kombinerar genom att laga gamla rollspels böcker, binda om dom och göra lådor för att skydda dom.

Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder här så folk får se vad bokbinderi handlar om och visa att tejp och lim inte är enda alternativet då er favorit bok har varit med om ett äventyr för mycket.

Först ut är en låda till rollspelet Dark Crusade. Temat är då lite väntat: Mörker, eld och kaos.

Enyoy!

adouc8.jpg

2qdmpo8.jpg

140c4x.jpg

348sxw9.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Väldigt vackert arbete får jag lov att säga.

Tack tack=)

Har mest suttit med lådor den senaste tiden men lyckades få en liten bok färdig. Det är med samma teknik som den förra men lite mer... rustik look? Har här använt en gammal trätavla, mörkt papyrus och lite väv som jag köpte i Tyskland i julas.

Enyoy!

2j4wxlu.jpg

2qkmlpe.jpg

34g0b53.jpg

11lj3vq.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vansinnigt fräckt. Beundrar verkligen hantverket.

Kan verkligen tänka mig att ha sådana lådor eller böcker stående framme som prydnadsföremål, ibland är inte omslagen på rollspelsböckerna de snyggaste i världen och då är det ju skitnice att kunna gömma dem i en grym förpackning. Så slipper man ha dem i en garderob.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Vansinnigt fräckt. Beundrar verkligen hantverket.

Kan verkligen tänka mig att ha sådana lådor eller böcker stående framme som prydnadsföremål, ibland är inte omslagen på rollspelsböckerna de snyggaste i världen och då är det ju skitnice att kunna gömma dem i en grym förpackning. Så slipper man ha dem i en garderob.

Tack så mycket.

Ja visa böcker är inte dom snyggaste men framför allt så tenderar just rollspels böcker att slitas mer än vanliga böcker då dom får vara med om en hel del. Jag funderar på att göra något slags skydd för mina Chronopia böcker men då vill jag först och främst äga samtliga. Saknar den beryktade Svärd och Svartkonst boken fortfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Edit: Verkar som att jag inte var inloggad under dom senaste posterna jag gjort. Ska inte glömma bort det nästa gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte haft väldigt mycket tid till att skapa böcker dom senaste veckorna utan det har mest varit lagningar.

Det bästa rollspelet genom tiderna[wink]

o765h2.jpg

3 koptiska band som jag ska sälja på Leksands medeltidsmarknad i vår.

332ur7l.jpg

En äldre kokbok som jag håller på att laga

ws48lu.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Liten uppdatering. Har tyvärr inte haft mycket nytt att visa då jag mest gjort reparationer dom senaste månaderna.

IMG_0341.jpg

IMG_0343.jpg

Pågående arbete med kapitälband till en byzantinsk bok.

IMG_0348.jpg

Litet hemmabygge som jag håller på med. En variant av Stonehurst bindningen. Man klistrar fast trådar på en pärm som man bildar mönster med och sedan när man klär på skinnet så blir resultatet detta.

IMG_0352.jpg

En gotisk bok med Alungarvat svinskinn med handmålat snitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu