Jump to content
Sign in to follow this  
Alexander Hallberg

Er representant på Riksmötet

Recommended Posts

Hej,

Alexander heter jag och är Vice ordförande i Sverok Väst. Utöver det är jag också huvudarrangör för spelkonventet GothCon, vald till ombud på riksmötet och nominerad till Vice ordförande i Sveroks Förbundsstyrelse.

Eftersom jag inte har någon aning om vilka som röstat på mig eller själv gått ut och fiskat röster så har jag ingen aning om vilka frågor ni vill att jag ska driva. Därav denna tråd.

Här får ni mer än gärna ställa frågor till mig om hur jag ställer mig till olika saker och/eller frågor direkt till mig. Tanken är inte att detta ska bli en diskussionstråd med mig vs. resten av Väst utan snarare en plattform för att kunna ta emot frågor från nyfikna som kanske överväger att rösta och för att jag ska kunna representera min "valkrets" på ett så bra sätt som möjligt.

Vem vågar ställa den första frågan? :)

Hur ser du på distriktens roll i Sverok, var tycker du de befinner sig just nu och hur skulle du vilja att det skulle se ut?

Mycket bra fråga! Eftersom jag är distriktare själv så är det något jag verkligen brinner för :)

Distriktens roll

Som jag ser det så är distrikten oöverträffade i sina kontaktnät och möjligheter att sätta ihop föreningar på lokal nivå. De ska finnas till för att stödja föreningar lokalt, framförallt som föreningsutvecklare genom att hjälpa nya föreningar att komma igång och större föreningar att vidareutvecklas. De ska också ekonomiskt stödja enskilda projekt men framförallt så ser jag att distriktens pengar ska användas för riktade satsningar, exempelvis hålla gemensamma utbildningar för distriktet, samordna föreningars olika behov och informera vad som händer på riksnivå.

Vart befinner de sig just nu?

Det varierar något otroligt. De flesta distrikt fungerar på en basnivå, alltså att de är tillräckligt formerade för att kunna söka landstingsbidrag och därmed få tillräckligt med ekonomi för att bedriva en verksamhet. Framförallt så ser jag det som att det är problematiskt då just nu då många styrelser tenderar att inte ha ett tillräckligt långsiktigt engagemang, alltså att styrelsemedlemmar sitter kvar i mer än ett år. Det är också en del som har det svårt med arbetsfördelning då enskilda personer gör allt och bränner ut sig. Det hade kunnat vara mycket bättre.

Framförallt så handlar det om att få en möjlighet att sätta sig ner och träffa föreningar så att de känner att de faktiskt kan utnyttja distriktet till någonting. Så fort ett distrikt behöver göra något fysiskt, skicka ett paket, städa ur ett förråd, ha ett möte med någon så tar allting väldigt lång tid. Att svara på mail och i telefon är därmed enklare och hjälper nya styrelser med att ta reda på vad deras distrikts föreningar egentligen vill ha av distriktet. Just nu hör många av sig direkt till riks vilket lämnar många distriktsstyrelser i mörkret.

Hur skulle jag vilja att det såg ut?

Jag skulle vilja att det fanns en anställd kanslist på de större distrikten som kan se till att det finns utarbetade rutiner, aktivt ta kontakt med föreningarna och sköta kommunikationen med dem om vad som händer på distriktsnivå. Det skulle frigöra tid och lust hos övriga styrelse tror jag.

Jag skulle också vilja se att fler engagerade sig på distriktsnivå, precis som i vilken förening som helst. Det gör att man sprider ut sig över en större geografisk yta och kan fånga upp frågor på lokal nivå.

Skulle även vilja se att det blir en tydligare beskrivning av skillnaderna, i vilka frågor ska du höra av dig till riks med och vilka frågor kan du ta direkt med distriktet.

Det är min övertygelse att styrelser och engagemang växer med ansvar och inspirationen som de aktiva föreningar ger. Mer kontakt med föreningar kan lösa en hel del "problem" tror jag.

Hoppas det var någorlunda svar på dina frågor, annars är det bara att be om en förtydling.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...