Gå till innehåll
Mr Shark

Figurspelsregler för 7åring

Recommended Posts

Hej, sonen på 7år har visat intresse för figurspelsarméer så jag tänkte introducera honom och mig till detta, troligen så blir det jag som målar och fixar till att början med men med lite tur så fastnar han :twisted:

Problemet är då att hitta lämpliga regler, det skall gärna vara någon form av fantasy och inte för komplicerat så att han tappar tålamodet :-)

Själv så har jag spelat diverse rollspel och datorbaserade stridssimuleringar sedan 80-talet men aldrig figurspel, dock målade jag en del figurer för diorama bruk en gång i tiden.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sagan om ringen. Flytta modellerna och närstrid så slår man var sin tärning, högst vinner och få slå ett slag och se om man lyckas slå ut modellen. Enkelt i sin utformning och galet taktiskt för de äldre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sagan om ringen. Flytta modellerna och närstrid så slår man var sin tärning, högst vinner och få slå ett slag och se om man lyckas slå ut modellen. Enkelt i sin utformning och galet taktiskt för de äldre.

(Har suttit och klurat själv, bra idé Egge!)

Regelboken är skapligt pedagogisk också, med gott om bilder för att förklara hur allt utförs. Åtminstone i de utgåvor jag har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, Mines of moria boxen har en introduktionsbit där man kan direkt sitta och få lära sig att flytta, skjuta och hur närstrid går till. Allt som behövs finns i den också. Helt klart en väldigt bra box.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill ha lite större slag fungerar ju Kings of war från Mantic games utmärkt. Samma princip som i lotr, gå, slåss, fly. Thats it. Dessutom är modellerna billiga och finns att få tag på i t.om svenska nätbutiker ;) Jag rekommenderar starkt att du kollar upp det om sonen fastnar mer för enorma slag med flertalet horder ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu