Jump to content
Sign in to follow this  
klaswullt

Höger politisk rollspel

Recommended Posts

Jag har en idee och vill få era ideer, tyckande och reflektioner.

Eftersom de flesta rollspel som inte handlar om gott och ont är baserate på politik

och eftersom det är spelledarens värderingar som bestämmer vad som är gott

och ond i rollspelet.

Så om jag är spelledare kan jag då skapa en höger politisk värld

där nationalistiska militären och megaföretagen är goda

och spelarna är regerings agenter som ska döda

vänster folk, för att vänstern är ond.

Tja, om du uttrycker det på det sättet så kommer spelarna förmodligen inte uppfatta det som att de är på de godas sida.

Prova lite propaganda om frihet, kommunister och sådant. 60-70-talets USA, och modernisera det lite, så att det inte blir lika camp.

Men vad är frågan? Vad är målet? Självklart kan du göra det, det vet du säkert själv, som spelledare kan du göra vad som helst. Undrar du om det skulle sälja om du publicerade det? Om spelare skulle uppskatta det? Hur du bäst ska gå till väga för att göra det trovärdigt? Vill du ha hjälp från någon med åsikter åt andra hållet för att göra motståndet mer äkta, för att argumenten och moralen hos vänsterterroristerna ska hålla en realistisk nivå?

Som sagt ovan så tex mutant chronicles är ju en sådan värld, styrd av företagen (finns ju inte ens länder längre, iaf inte på samma sätt).

Jag tror det kan vara svårt att få fram känslan av att vänster folk är onda, rent allmänt. Vänster står ju för mer rättigheter åt folket och sådant, och även om man tycker det kan vara fel, så är det svårt jämföra med ondska.

Att man sedan kan slåss mot sådana, när det gäller extremister som gör vad som helst, kidnappar högt uppsatta styrelsemedlemmar osv, så finns det ju såklart en massa uppslag.

Tänk tex equlibrium filmen, som är väldigt styrande och ställande och alla andra liknande filmer och böcker så blir det ju oftast en twist på det hela.

Om man kollar lite på tex kommunismen som i grunden är ganska vänster, men blev korrupt och därför fått dåligt rykte, så är ju grundtanken ganska fin, men ja.. makt korrumperar och det blev ju mer likt en diktatur än något annat. Det kan ju vara ett uppslag att ha en sådan fiende. alltså den stora vänster makten som är korrumperad och ond typ. Hota alla som är lite vänster att dom är kommunister! osv.

I övrigt brukar de flesta sådana situationer handla om ett mindre land som är korrupt i ledningen osv, där just rebeller slåss för frihet och liknande. Då gäller det ju att inte beskriva dom som det utan som "dom kallar sig frihetskämpar, hah, dom är bara barbarer som vill förstöra!" men det gäller ju att spelarna i ett sånt läge inte får för mycket tid att prata med dom och få veta att dom kanske bara ville ha sin farm ifred, eller nåt sånt.. Då kanske spelarna börjar ändra åsikt om sin egen sida typ.

I en megakorporation värld typ mutant chronicles så kan man ju använda argument som att "ondskan" lättare tar sig in om man inte har kontroll och det handlar om deras egen, och resten av världens säkerhet, därför blir det liksom ett nödvändigt ont att måsta ta itu med dessa besvärliga vänstergubbar.

Sen finns det väl andra alternativ som nazityskland och sådant, där man nog måste va lite försiktig hur man utför det hela :P men ja, möjligheter finns ju överallt. Det gäller bara komma på varför allt är som det är.

Eftersom alla ideologier och alla -ismer kan bli dåliga om de dras tillräckligt extremt ska det nog inte vara särskilt svårt att göra vänstern ond. Säg att du har en välfungerande värld där företagen styr och bryr sig om folket. Företag behöver inte automatiskt vara onda och högern är inte automatiskt dålig, utan det kan vara så enkelt som att lyckliga människor producerar bättre och därför vill man ha ett stabilt samhälle med gott om resurser till alla och där du får efter vad du producerar. Dvs ett samhälle där var och en är sin egen lyckas smed och flit belönas. Bland dessa invånare kan det finnas folk som inte vill arbeta på företagens villkor av något skäl och ställer till med besvär. Kanske kidnappar de någon, kanske gör de uppror, etcetera. Deras tolkning av frihet kan mycket väl vara en frihet på deras villkor, dvs ett samhälle lika styrt av tvång och måsten där alla måste producera till kollektivets bästa, bara det att de kallar de att bidra till samhälle. Kanske vill de likforma världen. Etcetera.

Tja, om du uttrycker det på det sättet så kommer spelarna förmodligen inte uppfatta det som att de är på de godas sida.

Prova lite propaganda om frihet, kommunister och sådant. 60-70-talets USA, och modernisera det lite, så att det inte blir lika camp.

Men vad är frågan? Vad är målet? Självklart kan du göra det, det vet du säkert själv, som spelledare kan du göra vad som helst. Undrar du om det skulle sälja om du publicerade det? Om spelare skulle uppskatta det? Hur du bäst ska gå till väga för att göra det trovärdigt? Vill du ha hjälp från någon med åsikter åt andra hållet för att göra motståndet mer äkta, för att argumenten och moralen hos vänsterterroristerna ska hålla en realistisk nivå?

Propaganda om frihet, mm 80-tals nationalism kanske

och lite GDI-joe.

Det finns en anledning till jag att utrycker mig på ett sätt så att man uppfattar allt nattsvart,jag har kollat in lite av Angel Cop, animen och blev rätt så traumatizerad direkt.

Samtidigt så var det angel cop och Ghost in the Shell som inspirerade mig nu.

Angel Cop, handlar om att spelarnas land har blivigt den ledande ekonomiska supermakten

och därför får alla andra länder som fiender och

framför allt vänster terrorister.

Spelarna skulle spela anti-terrorister i princip.

Så långt kommer jag innan jag får svårt att rättfärdiga mig själv.

Bilder snurrar i mitt huvud på filmens huvudpersoner som slaktar skolärare

och infekterar överlevande fångarna med köttätande virus för

att förhöra dom.

Men en anstränging så kanske jag får glömma inkvistitor metoderna

så kanske det inte ser lika dystopiskt ut.

Jag har fått bra respons, jag gillar att känna av hur andra reagerar på saker.

Det handlar alltså om en krig mellan bakterier(vänster) och anti-kroppar (auktoritet).

Bakterien kan ju inte veta att den är ond, den följer bara sin natur.

Det handlar igentligen om gruppen av de svagaste och missgynnade I samhället.

Vilka tror att alla är som dom och tar till våld mot “allt bestående” utan att ersätta det med någonting.

Demonstranter kan vara psykopater som är skapade av sin fattigdom och därför rättfärdigar sig själva

med att dom är fattiga och hämnas på samhället.

Samhället I världen har en struktur och en organisation,

det är realiskt och lite mekantisk.

Vänster terroristerna är hellt enkelt emot samhällets struktur.

Tanken är att att vänstern I det här universumet är ont

enligt teorin att de politiska krafterna som är I miniorite alltid samarbetar med fientliga länder

som är rivaler eller fiender.

I det här universumet så fungerar alldrig deras teorier

och dom vägrar inse det,

alltså., dom hade alldrig kunnat vinna med demokratiska metoder

tar dom till våld mot civila om dom inte kan lönmörda viktiga personer.

Dom civila uppfattas som bortskämda konformister

som borde tvingas att lida lika mycket som dom fattiga och lidande I världen.

Ja, alltså det är ju lite svårt att rättfärdiga slakt på personer som bara vill ha mer frihet osv.. Man måste ju vrida det på något sätt.

Tex kan man ju ha med en bakgrundshistoria i landet, om hur det va när samhället va friare osv. Någon sorts galet inbördeskrig osv som spårat ur, som lett till att någon tagit makten och styrt upp samhället. "Frihetsrörelsen" finns överallt och ställer till problem men man gör vad man kan för att stoppa dom.

Andra tankar kan ju vara någon sorts hippie rörelse gone bad, som vill ha bort företag så man kan leva av landet igen och så. Det går ju dessutom kombinera flera sådana mindre rörelser så att man hela tiden har nya hot mot sig, en del av dom samarbetar men inte alla. En del kanske till och med slåss mot varandra också.

En annan lagom mysig tanke kan ju vara en übermensch linje, där man med många års vetenskap lyckats "rena" människan, fått bort "dåliga anlag" och liknande. Människor blir inte vanskapta vid födsel, många sjukdomar är bortrensade ur våra dna så att det inte är lika vanligt med kärlsjukdomar, cancer och allt möjligt sådant. En sorts "klass A" människor. Medan det då dessutom finns kvar "vanliga" människor, som kanske inte är tillåtna i alla delar av städerna, inte kan få alla jobb och inte har lika rättigheter.

Det öppnar ju för många fientliga situationer som kan anses vara både rätt och fel beroende på vilken sida man är och vilka fakta man använder.

Egentligen lite som i mutant Förbjudna staden, shang hai tror jag det var, där människor allmänt är mer värda än mutanter osv.

Det som är viktigast tror jag, för att få det att funka bra, är att man har en bra mot-förklaring till "vänsterns" åsikter. Varför är dom onda för att dom vill ha mer frihet? Det är ju inte en dålig sak i sig. Men om man kan mot argumentera det med att Jo, för att när människor va fria så gick allt åt helvete, eller för att om man tillåter dom att beblanda sig med "klass A" människor, så kommer man snart att få in alla ärftliga sjukdomar och andra saker som kan förhindra att det nya samhället fungerar.

Har man inget sånt argument så spelar det liksom ingen roll att man kallar vänstern ond och högern god. För om man går och skjuter nån utan anledning så är man inte speciellt god :)

Det beror ju på ifall om vänsterpersonen skjuter på en först... ;)

Den kan vara så enkelt som att samhället som vänstern vill skapa inte är friare såsom vi ser frihet, bara fungerar på ett annat sätt. Exempelvis åt anarkihållet eller mer kommunistiskt. Vänsterpersoner är inte nödvändigtsvid mer goda än högerpersoner; de kan ha dolda agendor med sitt agerande och hjärntvättat folk att följa i deras spår och att offra sig för Kampen™. Etcetera.

Jamen det finns det redan, Space 1889 (utkom 1989) där Storbritannien och dess kolonialentrepenörer skall gynnas.
spelarna är regerings agenter som ska döda

Här kvalar inte Space 1889 in, men jag tycker att Delta Force hamnar här någonstans. (tidigt 80-talsspel), spelarna skulle motverka allehanda störande moment som hotar the United States of America, Free Enterprise and the American Dream.

Frågan är bara vad dina spelare gillar. Många människor hejar på rebellen, underdoggen och skulle ha lättare för att gilla en spelmiljö som går ut på att utgöra terrorister/frihetskämpar mot den totalitära makten. Och då har det mindre betydelse om den totalitära makten är höger eller vänster.

Lite mer frihet i spelet blir det också av att inte vara en liten liten kugge i statsmaskineriet (rapportskrivning och administration) jämfört med att vara en frifräsande rebell.

Jag håller huvudsakligen med Maria och Dr Boo i det här.

Mina egna tankar kring det hela handlar om att välja ett högerperspektiv (dessa exempel är naturligtvis inte uteslutande höger men kan uppfattas som positive delar i den politiska högern) som de flesta upplever som goda, exempelvis kan man ta individuell frihet, stabilt och ordnat samhälle, trygg rättsstat, alla människors chans att göra vad de vill med sina liv, att det är en kultur där de med pengar frivilligt delar med sig genom att skänka stora summor till olika ideella projekt i samhället varför omfördelning blir onödigt etc.

Och sedan mot detta ställa egenskaper från den politiska vänstern som de flesta upplever som negativt (återigen inte uteslutande vänster i sin förekomst), som exempelvis förmynderi, likriktning, tvångskollektivisering, styre av en upplyst elit, anarki, vanvettiga utopier som till varje pris skall tryckas igenom oavsett pris eller konsekvenser etc.

Efter detta torde man ha, iallafall så som jag ser det, ha en uppdelning mellan en sympatisk höger och en mindre sympatisk vänster. Därefter är det att börja arbeta med att förklara varför det ser ut på det här sättet och varför revolutionärerna/skurkarna har valt just den väg som de har valt.

Man lever i ett "modern" samhälle, det där som inte finns.

Höghus, slumm och fina områden.

Det är rätt så bra, inte perfekt men

ekonomin går bra och många har det bättre än någonsin.

Det finns koola saker att köpa, folk är rätt glada

alla 1920 eller 1980, att vara yuppy är inne.

De flesta kanske har råd att äta ute och äta bra mat

förrutom skräpmat om man vill det.

Energin krisen är löst fast det finns miljöproblem forfarande.

Vita och rika medelklass ungdommar får ofta

ångest kris och flummar med idealistiska rörelser

om dom inte orkar plugga eller leva upp till föräldrarnas ideal.

Det finns andra länder som lider mega mycket

och invandrare och minoritet och fattiga

som totalt blir rätt så många.

Samhället styrs av tzaibatsu, som ger privat välfärd till alla anställda

man föds i tzabatsu sjukhus och skola och försäkring.

En minoritet har det extremt dåligt och de flesta är på gränsen

eller hyffsatt.

Plötsligt, sprängs resturanger och jumpjätter, flygplan, söndagskolor,motorvägar och bokhandlar

fulla med folk, rika och ministrar sprängs med bilbomber.

Poliser skjuts eller misshandlas.

På universiteten lär proffessorer och lärare,

i stänga och byroktratisk bortglömda

låssas lektioner,

sina studenter hur man bygger vapen och skjuter

och predikar hjärntvätt och extremism.

Folk demonstrerar med handgranater

och "demonstranter" är igentligen knarklangare

som säljer till naiva neo-hippis.

Jag tycker att du bör läsa "Market Forces" av Richard Morgan för en bättre beskrivning av den värld du verkar vara ute efter. Jag vill inte vara den våta filten över din kreativitet, men den värld du beskriver ovan är väldigt svart-vit, vilket oftast brukar ge ett rätt platt rollspel.

Hoppas du hittar det du söker!

Guest

...

Jo.

Hur är det svart vitt?

Det är väll mer svart och svart än svart vitt.

Svart vitt, är ju när det finns dom vita som sloss mot dom svarta

och dom vita är idealiserade och kan inte göra fel

och dom svarta är cyniskt steriotypiserade och har bara negativa egenskaper.

Det finns ju alltid något budskap eller subjektivt vinkel i rollspel.

Det är ju alltid någon åsikt eller politisk vinkling i rollspel.

Antingen så bygger dom på en föråldrad moral filosofi

om gott och ond som är just svart vitt.

Eller så rollspel höger kristna t.ex.

Det handlar ju om sida mot sida fast man slår fast perspektivet från

en sidas perspektiv.

Jag har en idee och vill få era ideer, tyckande och reflektioner.

Eftersom de flesta rollspel som inte handlar om gott och ont är baserate på politik

och eftersom det är spelledarens värderingar som bestämmer vad som är gott

och ond i rollspelet.

och spelarna är regerings agenter som ska döda

Ja det är fan på tiden att vi får ett realistiskt rollspel! \o/

Som sagt ovan så tex mutant chronicles är ju en sådan värld, styrd av företagen (finns ju inte ens länder längre, iaf inte på samma sätt).

Jag tror det kan vara svårt att få fram känslan av att vänster folk är onda, rent allmänt. Vänster står ju för mer rättigheter åt folket och sådant, och även om man tycker det kan vara fel, så är det svårt jämföra med ondska.

Att man sedan kan slåss mot sådana, när det gäller extremister som gör vad som helst, kidnappar högt uppsatta styrelsemedlemmar osv, så finns det ju såklart en massa uppslag.

Tänk tex equlibrium filmen, som är väldigt styrande och ställande och alla andra liknande filmer och böcker så blir det ju oftast en twist på det hela.

Om man kollar lite på tex kommunismen som i grunden är ganska vänster, men blev korrupt och därför fått dåligt rykte, så är ju grundtanken ganska fin, men ja.. makt korrumperar och det blev ju mer likt en diktatur än något annat. Det kan ju vara ett uppslag att ha en sådan fiende. alltså den stora vänster makten som är korrumperad och ond typ. Hota alla som är lite vänster att dom är kommunister! osv.

I övrigt brukar de flesta sådana situationer handla om ett mindre land som är korrupt i ledningen osv, där just rebeller slåss för frihet och liknande. Då gäller det ju att inte beskriva dom som det utan som "dom kallar sig frihetskämpar, hah, dom är bara barbarer som vill förstöra!" men det gäller ju att spelarna i ett sånt läge inte får för mycket tid att prata med dom och få veta att dom kanske bara ville ha sin farm ifred, eller nåt sånt.. Då kanske spelarna börjar ändra åsikt om sin egen sida typ.

I en megakorporation värld typ mutant chronicles så kan man ju använda argument som att "ondskan" lättare tar sig in om man inte har kontroll och det handlar om deras egen, och resten av världens säkerhet, därför blir det liksom ett nödvändigt ont att måsta ta itu med dessa besvärliga vänstergubbar.

Sen finns det väl andra alternativ som nazityskland och sådant, där man nog måste va lite försiktig hur man utför det hela :P men ja, möjligheter finns ju överallt. Det gäller bara komma på varför allt är som det är.

Vadå vänstern står för mer rättigheter, har du rökt hasch eller??? Hört talas om Stalin, Lenin, Castro, och alla andra diktatorer som mördar sin egen befolkning? Mao-Tse Tung, kommunist-Kina kanske? Nordkorea? Halva Europa var ju ockuperat av kommunisterna och man sköt ihjäl civila som försökte ta sig över Berlinmuren till friheten. Högern står för frihet, vänstern står för förtryck!

Jag tror ni generellt hakar upp er lite på "höger" och "vänster". Givetvis går det att skriva ett rollspel där man spelar goda företagsagenter, som för folkets bästa tar livet av dissidenter, men de flesta verkar ju tycka att företag som är stora och onda är mer realistiska, då de oftast är ute efter att spela pengar.

En intressant värld vore väl i sådana fall ett "Monopolis" där det finns 5 stora företag, vardera ett företag har som jobb att övervaka de andra företagen och se till så att inga lagbrott eller sådant begås. Jag kan lätt se detta samhälle sträcka sig över Europa efter någon form av finansiell kris i början av 2025. Europa splittras i ett enormt inbördeskrig där Grekland sliter sig fria och bildar den första "Europeiska Fristaten" efter "årtionden av förtryck ifrån Unionen". Därefter så kanske folkopinionen vänder då man ser att de stora stabila företagen faktiskt är de enda som kan behålla någon form av organisation i den kaotiska världen och ur detta växer det fram ett nytt Europa, lett av företagen som tillsammans leds av en grupp som bestämmer vad som skall göras.

Spelarna kan ta rollen som arbetare inom "Byrån" (med bas i London, England). Byrån är uppdelad i olika nivåer:

Folklig (de som agerar poliser ute på öppen gata), Agenterna (de som infiltrerar företag och så för att luska fram korruption från insidan), Kraterna (de som hanterar incidenter med olika "-kratier" som dyker upp lite då och då... sist var det Polen som försökte bryta sig loss ur gemenskapen och bli demokratiskt igen) samt Oligarkerna som är en specialistgrupp vars jobb är att jaga ner de som skulle kunna hävda rätt som Monark, president eller dyl.

Beroende på vart man vill sätta kampanjen (det kaotiska Skottland där högländarna vägrar erkänna företagens inflytande kanske?) så kan det det bli olika intressant scenarion. Framför allt om SL är skicklig och faktiskt kan dra upp de problem som existerar i ett modernt demokratiskt samhälle. Det blir ännu intressantare om man kan få till lite konflikt runt "Har vi verkligen rätt att döda denna bara för att den är född med blod av en kung?). Om man dessutom lägger in någon sorts mystik bakom det (kanske är de som har kungligt blod faktiskt övermänniskor?) så kan man göra det ännu intressantare?

Alternativ 1: Kraften hos folket

Det finns något mer bakom den demokratiska processen. Ledare, oavsett hur de väljs, får kraft utifrån sitt ämbete. En demokratisk vald president fylls med folkets styrka och kan påverka saker på ett sätt som inte är mänskligt. Det kan vara väldigt subtilt (allt ifrån lite ökad karisma till faktiskt regelrätt tankekontroll) till det brutalt uppenbara (är det där Obama som lyfter en stridsvagn?!?). Det är precis detta som Oligarkerna vill undvika. De vet vad som sker om en person blir vald... hur kraften omedelbart gör denne omänsklig och hur denne börjar se sig som en gud. Det är en väl bevarad hemlighet...

Alternativ 2: Blodet är kraften

Kungliga linjer är helt enkelt begåvade med gåvor från gudarna. Demokratiska ledare får inte dessa krafter, men kungar har dem! Om en rättmätig kung väljs så böjs självaste ödet runt denne och den lilla människan försvinner i strömmen av öde som omger dessa monarker.

Alternativ 3: En Munter Dystropi

Demokrati fungerar helt enkelt inte i längden. Vi har bara inte sett det ännu. Det visar sig i slutet av 2100-talet att demokrati faktiskt rasar samman efter 200 år. Folk är helt enkelt för dumma för att förstå sitt eget bästa. Demokratin röstades bort någon gång i slutet av 2100-talet i mer eller mindre hela Europa och tyranner tog makten. Det var dessa företagen kämpade bort. Numera så står VDs och andra ledare som skinande exempel i jämfört med de gamla tyrannerna. Som en vis man sa: "Jag förkastar det styrelseskick som ger byns idiot samma rösträtt som Aristoteles".

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...