Jump to content
Sign in to follow this  
Melin

Garanti för att de som startar en förening faktiskt vet...

Recommended Posts

... vad en förening är och hur en sådan hanteras?

Någon i styrelsen för spelfronten.se försöker sälja förening inkluderat sin medlemsbas. Kanske något som Sverok ska proaktivt försöka motverka sker i andra föreningar i framtiden.

http://www.wn.se/showthread.php?p=20442320

Personen som annonserar försvarar sig (då en annan påpekar att man inte kan sälja en förening) med följande ord: "Det enklaste är att köparen tar över sidan (och de andra sidosakerna, såsom Facebook-sidan m.m) och så läggs föreningen ner, men det går även att "ge" över föreningen då köparen tar över styrelse-delen".

Jag försöker inte hänga ut någon här utan mest belysa ett problem som jag flera gånger förut noterat i vissa föreningar (99% av fallen online-föreningar) och något jag tycker att Sverok ska ta tag i (hur, det vet jag inte riktigt - men jag tror inte det räcker att bara höra av sig till de föreningar man märker försöker göra så här).

Krävs det större kontroll/krav för att få registrera en förening? Eller vad ska till för att sånt här ska undvikas i framtiden (eller liknande korkade saker)

Det som behöver tillkomma är bättre koll hos folk, både hos passiva och aktiva medlemmar. Hårdare kontroll tror jag inte på; det bör vara lätt att gå med i Sverok. Framförallt bör inte sådant här slå mot mindre föreningar vars medlemmar aldrig skulle komma på tanken.

Utmaningen består i att få folk att lära sig mer om vad en förening faktiskt är. Hur man bör gå tillväga har jag inget bra svar på spontant.

Jag är starkt emot att man straffar framtida konvent för att någon betett sig på ett oacceptabelt sätt.

Ibland händer det att man gör saker som är helt självklart oacceptabla för erfarna föreningsmänniskor. Bättre information på vad som inte är okej.

Vi har obligatoriska kontroller och utbildningar för föreningar när de passerar 200 medlemmar och när de kommer över 1000. Men då denna förening startades 2012 är det nog inte helt otroligt att de ännu inte hunnit gå igenom de stegen ordentligt. Oavsett vad kommer detta att hanteras, att någon försöker sälja en förening är naturligtvis inte okej och kommer inte att inträffa heller.

Och förbundsstyrelsen har i dagsläget inga planer på att höja trösklarna in i förbundet eller göra livet svårare för konventsföreningar och det ska nog väldigt mycket till innan vi ens börjar överväga det :D

Jag har varit i kontakt med föreningen och det här är inte något hela styrelsen, hela föreningen eller liknande står bakom/har kommit på. Det är en persons agerande och ska inte sammanblandas med föreningen. Önskar någon mer information om händelsen går det som vanligt bra att höra av sig till föreningens kvarvarande styrelse, vilkas uppgifter finns på föreningens hemsida.

I dagsläget gäller för onlineföreningar att de ska svara på några kryssfrågor om föreningsformen ihop med sin ansökan om medlemskap i Sverok, utifrån kursfilmen "Föreningar på internet". Dessutom ska några textfrågor om planerna för föreningen, medlemmars engagemang, osv besvaras. Detta sammantaget gör att man snabbt får en bild av om styrelsen är med på noterna eller om insikt saknas. Planen är att även fysiska föreningar ska få svara på textfrågorna framöver, men problematiken med föreningsformen och vem som har rätt att göra vad är inte -vad vi har sett- lika uttalat hos fysiska föreningar. Även välkomstsamtalen som alla nya föreningar får brukar kunna fånga upp informationsbehov till viss del.

Självklart kan inte, och bör inte, Sverok vara någon slags polis som ska ha exemplariska svar och förståelse från en nystartad styrelse, utan information, utbildning och coaching är de verktyg vi tillhandahåller.

Något sådant har vi pratat om i vår förening, en studiecirkel i flreningsverksamhet och föreningsdrift m.m.

Detta för att få medlemmarna att se det stora arbetet bakom kulliserna o så, samt göra styrelseskiften smidigare vid årsmötet.

Det som hänthär är ju en punkt som bör vara med i en sådan cirkel..

//rickard

Ps.

Ber om ursäkt för stavningen, sitter i en skuttande och guppande bil och slriver på ifånen.

Ds.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...