Jump to content
Sign in to follow this  
Augustus 08

Varför försvinner alla bra pre-painted?

Recommended Posts

Jag är en periodare med figurspel. Jag återkommer hela tiden till att jag vill börja men tappar gnistan ofta. Senast skyller jag på föräldraskap. :)

Men tiden att måla, bygga och köpa brukar också störa. Warhammer 40k var grunden till intresset men så gick det som det gick. Därför var jag glad när jag hittade AT-43. Som jag faktiskt har introduktionssettet samt en startarmé till (Red blok).

Nu verkar Rackham som gör spelet gått under tydligen. Nyligen tittade jag lite på Battlefield evolution men konstaterar att tillverkaren skrotat det. Pjäserna var ganska fula men storleken på skirmish och färdigmålat kändes perfekt.

Är det ingen som köper pre-painted? Fattar inte varför det inte ska funka om man jagar modern/scifi som tabletop?

Prepainted blev Rackhams död, folk ville inte köpa det helt enkelt. Andelen spelare som vill köpa prepainted som sträckte sig mellan hyfsad kvalité och rent slafs är väldigt liten jämfört med spelare som vill måla grejerna själva. Det blir också oftast väldigt mycket dyrare att köpa dessa prepainted figurer, och den kostnaden är ofta inte motsvarande standarden på målningen - även om man sparar tid och slipper måla alls. De flesta figurspelare har det rätt knapert med pengar så dem lägger hellre dessa på att köpa så många figurer som möjligt och måla dessa själva än att köpa ett par dyra prepainted.

AT43 är nog enda prepainted figurerna som jag tycker håller/höll någorlunda kvalité.

Jo jag har också byggt och målat 40K fram och tillbaka när jag var yngre. Det var rätt kul även om jag inte var så bra. Mest Dark angels gjorde jag.

Men om man är intresserad av själva spelet och inte har lika mycket tid som förr så är pre-painted ett bra alternativ. Det är för mig avgörande om jag ska kunna hålla på eller inte.

Jo jag har också byggt och målat 40K fram och tillbaka när jag var yngre. Det var rätt kul även om jag inte var så bra. Mest Dark angels gjorde jag.

Men om man är intresserad av själva spelet och inte har lika mycket tid som förr så är pre-painted ett bra alternativ. Det är för mig avgörande om jag ska kunna hålla på eller inte.

Förstår din poäng, men man får ju anta att i det yttersta så vill företagen tjäna pengar och satsar därför på det som säljer bäst.

De som brukar vilja köpa prepainted har ofta pengar, och då är det faktiskt en bättre idé att hyra en kompetent målare. Finns en hel del duktiga figurspelsmålare i Sverige som hyr ut sina tjänster till överkomliga priser.

Väldigt många av dessa som främst målar GW arméeer (men även en del annat) finns att finna på Among the Way bloggen: http://amongtheway.blogspot.se/

Det var ett nice tips! Hade jag ingen aning om. Ska kolla in.

Och vad det gäller den där "tjänar mest pengar"-grejen så var det väl för min del underligt att pre-painted inte uppskattades av figurspelare, helt enkelt.

Det där var ett grymt tips! Har dessutom inget emot Amerikanska inbördeskriget. Skalan var liten men jag är intresserad. Undrar om det bara går att köpa på hemsidan.

Sen var ju texten här bra på att förklara varför pre paint behövs:

I created this company because I wanted to provide a line of wargaming miniatures that were playable right out of the box; so that veteran wargamers and beginners alike can get started quickly in the hobby while spending a lot less time modeling and painting. I began wargaming in my early teens and was heavily involved in the hobby until I reached my Junior year of college. It was then that my workload picked up, I joined a few sports teams and started reenacting the Civil War. I found it difficult to continue wargaming and modeling so I put the hobby on hold for 7 years. In November of 2009 I began thinking about my exit from wargaming. As I talked to fellow gamers, I got the impression that I wasn't alone in my decision to give up the hobby due to lack of free time and ever increasing responsibilies. It was at this point that I set out to produce a line of historical miniatures that would be prepainted and ready to game with right out the box.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...