Gå till innehåll
Mr. Comedy

Konceptproblem

Recommended Posts

Jag sitter i denna stund och skriver på min högst älskade Steampunk-setting. Världen är nästan komplett och jag ska snart börja fiffla på introduktionsäventyret (som också har en risk att dyka upp på GothCon nästa år!). Men hjärnan har totalt låst fast och mitt problem är detta: Vad gör man som äventyrare i en Steampunk-värld? Nu låter kanske frågan lite knasig, men om vi tittar på andra genrer så tycker jag frågan ofta är relativt lätt att besvara:

Fantasy - Ta sig ned i mystiska grottor, bekämpa troll, drakar och finna skatter

Sci-Fi - Åka runt med sitt rymdskepp som frilansare, ta sig ned på mystiska planeter, bekämpa aliens och finna skatter

Post-apokalyps - Ta sig ned i mystiska biobunkrar, bekämpa forntidens robotar, monster och finna teknologi

Mysterie/Skräck - Ta sig ned i mystiska enklaver, bekämpa monster och finna svar

Vad gör man i en 1800-tals inspirerad low-fantasy värld där det kanske inte finns så mycket "grottor att utforska". Ett alternativ skulle ju kanske vara att fylla i tomrummen på kartorna och utforska världen, men jag vill ju inte att det ska vara huvuddelen i rollspelet.

Självklart är det ju inte brist på saker att göra, man kan ju alltid hitta ett spännande äventyr trots allt, dock vore det skönt att kunna luta sig tillbaka på något default-läge så spelarna förstår hur det ska spelas.

Hjälp och tips uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är par idéer är

- Sprida moderniten

- Finna hemligheter från det förflutna

- Bevara traditioner mot modernitetens anstormning

- Utföra ideologiskt rättfärdiga handlingar för ett bättre samhälle (liberalism, socialism etc.)

- Sprida lag och bättre kommunikationer till nya områden

- Stoppa eller främja oetisk vetenskap (typ galna vetenskapsmän och sådant)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Utvinna/"hitta"(sno) sällsynta men värdefulla ämnen som behövs i de modernare uppfinningarna...

-Finna/erövra/köpa(lura till sig) sällsynta och urgamla trollformler som behövs i de mäktigaste magierna...

-Finna och rädda släkting som shanghaiats och slavar på ett fartyg/värvats till armén eller flottan mot sin vilja/rövats bort av pirater eller jättebläckfiskar vid en lyxkryssning...

-Försvara döda släktingar och deras grannar mot nekromantiker/zombier/anatomistudenter...

-Finna och erövra ritningarna till det fientliga landets/hemliga sällskapets superdupervapen...

-Finna och före det fientliga landet/hemliga sällskapet säkra förbundsarken/graalen/Kristi kors/Vishnus vitrinskåp e dyl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag är ju rätt präglad av Arcanum som inte är ren steampunk, men konflikten mellan det gamla och det nya, mellan politiska ideologier och mellan religion och ateism istället för konflikter bara mellan ont och gott eller olika raser är det jag tycker är mest intressant med steampunk.

Äventyrskoncept vet jag inte riktigt dock. Jag har väldigt svårt för sådant i vakuum, jag vill ha karaktärer och skriva äventyr runt dem. Men jag skulle nog hitta på något med patent, en big bad som inte går att röra på grund av social status, och massa politiska grupper, rörelser av kommunister, arbetarrörelser, anarkister, anti-tech grupper och någon kyrka hos de lägre stående, fattiga, icke-mänskliga raser (om sådana finns i din low-fantasy) med visst stöd från ovan, vissa av dem underground, vissa av dem med lite dåligt rykte men tolererade, och hos de rikare, "finare" olika uppfinnarförbund (med olika inställning till vad som är tillåtet i vetenskapens namn), handelsgillen, adel-som-inte-tycker-om-att-bli-av-med-sin-status, en större kyrka och lite så. Ingen grupp som helt stödjer spelarnas mål, men många som kan ha några gemensamma intressen. Mycket spänningar mellan grupperna, ingen öppen konflikt (i alla fall inte i början), men områden man vet att hålla sig borta från, rättegångar där aktivister sätts fast utan bevis, vigilante-rättvisa, och mitt i alltihop någon som bygger en tank, eller har läst för mycket Mary Shelley.

Motivation för skurkar beror på spelargrupp och vad du vill spela. Och jag vet inte hur mycket övernaturligt du vill ha med, och på vilket sätt. Om det finns kolonialism av något slag kan det ju vara upptäcksresande som har med sig föremål från den okända delen av världen, eller vodou-präster, kyrkan kanske har mystiker men vill inte visa något övernaturligt utåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle göra low fantasy i 1700-tals värld, eftersom jag

vill göra ett high fantasy i 1700-tal setting och low fantasy i medeltid.

Då skulle jag dela upp äventyren efter

en stora krig som förs inte mellan gott och ond utan

för att kungariken ska öka sina territorier en "tiny itsi bitsi bit".

Hjältarna ska utföra sina äventyr ute på landet

i bakgrunden till de stora krigen.

T.ex hjältarna kommer till en liten stad

och stadsborna vill ha hjältarnas hjälp

mot några dessetörer från kriget

eller soldater som har retirerat

till staden där dom behandlar de civila ...

mycket illa.

Annars,

Jag skulle använda palats och labyrintiska slumstäder

som dungeons med hemliga gångar, skatter och fiender.

Om det är low fantasy ,då och då skulle jag slänga in en vansinnig

magiker eller präst till C'thulo gud. Magiker och präster

som har krafter gör hela tiden fruktansvärda saker

bara för att öka sin makt en tiny itsi bitsi bit.

Annars blir lät magin svag eller sällsynt .. och därför överflödig

när man mycket enklare han använda pistol eller granat.

Min värld kommer löts handla om ett utopisk upplyst kungadömme

som slås mot en för tidig född version av den första franska republiken.

Miljöerna handlar mycket om stora idealiserade naturlandskap

och små samhällen som krossats och blivigt slagfälten med bönder som svälter.

Sedan så finns det fantatiska städer som varierar mycket

och länder med exotiska kulturer som 1700-tals hjältarna kan interagera med.

Båda samhällerna är ungefär lika sympatiska men

uppfattar varandra som ondksan personiferad.

Republiken allierar sig med Drakar och monströsa humanoidier som är nobla barbaiska natur folk

som gör uppror mot kollonial härrar.

Bägge sidorna innebär en säker död som kanonmat

och allt neutralt eller som befinner sig i korselden

har totalt utrotas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in



Logga in nu

×