Gå till innehåll
klaswullt

Shadowrun Steampunk

Recommended Posts

Shadowrun + Steampunk+ 1600-talet.

Hej- jag behöver bollplank och ideer.

Tror ni att fantasy typ Dungeons & Dragons lånar mycket stil från modärn

krigsföring, jag menar pil och båge skyttar som "snipers" och tunga monster

används som tanks ibland. "Source War" och andra d&d bocker om krig i fantasy

nämner att magi och monster får krigsföringen att gravitera åt modern krigsföring

eftersom det är det som spelarna känner ingen.

Tror ni att det okså är så i vanliga striderna i typ dungeons och mot encounters?

Just färför har jag en lös idee om en 1700-tals värld driven av lika mycket magi och vetenskap

och shadowrun likande värld i 1700-talets.

Raserna har försvunnit från världen som I games of thrones men

när industrialiserad civilisation byggs på magi så kommer all magi

och därmed raserna och gudarna tillbaka till världen.

Människor och djur förvandlas till monster och raser.

Någon slags steampunk alltså.

Det här går inte ihop ännu , hur kan en "del" av magin vara borta ur världen och samtidig

en civilisation byggas upp på magi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har läst massor om Arcana och steam punks generellet.

-Det känns som om man sågar något brutalt, inget passar.

Jag ville ha en 1700-tals världs,

där magi och vetenskap kombinerat

inte blir för mäktigt, alltså magi används

kanske för att upprätthålla 1700-tals nivån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magi och vetenskap kombinerat? Animen Fullmetal Alchemist tycker jag illustrerar den aspekten rätt bra (ta det med en nypa salt, dock, japaner är ju trots allt japaner i slutändan). Tycker det är fräckt hur hela grejen med "alkemi" utövas med ritualcirklar och ger näst intill magiska effekter, medan allting måste ha en grund att gå på. Du kan t.ex inte skapa eldbollar från ingenstans, utan först kanske du skapar gnistor och sen ändrar luftens densitet så att den antänds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ta en titt på pc-spelet Arcanum, finns nog mycket att sno där.

Finns som rollspel också.

Annars har vi RunePunk som använder Savage World-systemet. Cool värld, det jag har sett av den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Finns alltså Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura som rollspel (och var får man tag på det isåfall) eller menar du Arcanum av Bard Games?

Jag googlade men fann inget så jag måste ha drömt att det fanns ett RPG. Sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det här går inte ihop ännu , hur kan en "del" av magin vara borta ur världen och samtidig

en civilisation byggas upp på magi.

Grejen i Shadowrun är ju att magin nyligen kommit tillbaka, baserat på maya-kalendern om jag inte minns fel. Något i den stilen kunde ju ha hänt på 1700-talet. Plötsligt börjar industrialismens pionjärer experimentera med astrala energier parallellt med ångpannor och kugghjul.

Alternativt, en av de vetenskaper som utvecklades under renässansen och vidare under upplysningstiden var arkeologin. Även om mycket av teorin bakom modern arkeologi är just modern (vi snackar, som tidigast, sent 1800-tal) så förekom det utgrävningar betydligt tidigare. "Arkeologins fader" Ciriaco de' Pizzicolli skrev sina Commentaria över observationer och upptäckter redan på 1400-talet, Pompeii upptäcktes på 1740-talet och började grävas ut i princip så fort kungen av Neapel hörde talas om det.

Ponera att någon av dessa tidiga proto-arkeologiska pionjärer stöter på lämningar efter en genuint magisk kultur, säg Atlantis. I tidens anda kommer en eller annan upplysningsfilosof (typ, Diderot eller någon av hans polare, om vi räknar med 1750-tal) att försöka kartlägga hur deras magiska artefakter fungerar, en eller annan ingenjör (James Watt börjar utveckla sina förbättrade ångmaskiner under 1750-talet, som ett exempel) kommer börja fundera över hur detta kan apliceras på teknikutvecklingen.

Sakta men säkert kan det Atlantiska inflytandet sprida sig över världen, fabelväsen börjar uppträda på avlägsna platser, ockulta sällskap upptäcker att deras ritualer börjar fungera etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, om man har en vetenskaplig inställning till magi och kanske använder artefakter i sina maskiner så kan det nog bli rätt. Där vill jag tipsa om Stargate SG-1. Deras förhållande till ancients och i viss mån Goua'ulds teknologi skulle med ett annat tidsfilter kunna passa. En mekanisk räknemaskin som räknar ut hur ångdrivna servon ska rikta levitationsstenar för att styra ett flygande slott till exempel.

Space 1889 har ju sitt "gamla teorier är sanna"-koncept, om man lägger på alkemi, ockultism och nyplatonism från renässansen så kan man kanske hitta rätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GURPS Steampunk har några sidor om ett förslag till en alternativhistorisk värld omkring 1850 där den närmaste motsvarigheten till industriella revolutionen "drivs" av Golem, varelser som bara fromma judiska rabbi kan skapa.

Sensemaker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu