Gå till innehåll
klaswullt

Vill du hjälpa mig med min värld.

Recommended Posts

“Titel: Gisses vart ska man börja?”

Jo Hej. Jag vet inte hur jag ska utrycka mig, men jag vet inte om det här är intressant

för någon annan än mig, men det rör en fantasy värld jag bygger

och massor med problem och idee torka. D&D regel experter eller

visionärer hade kunnat rätta mig eller komma med förslag.

Jo eller något, jag jobbar med nya klasser från grunden,

en gigantis världs karta I paint.net.

Och beskriver världs samhällen I grund, där alla npc och pc värderas I samma klass system

och alla är bundna till samhället och och och.. så många “och”!.

Jag har skrivit halv danna ideer om dungeons och städer att gå till.

Jag har byggd ett program för att skapa klasser,

man bestämmer vilka save progressions, hit point

och dylikt och datorn skrivet ut tabellen.

Sedan får man skriva in feats och klass skills själv.

Jag har skapat ett annat program som stycka up kartor

och skapar fantasy länder.

Det blir massor med områden I icke-symetriska och lanskaps

baserade gränser som man kan sätta namn på.

Programet krävet dock en karta som är skapat från en kart generator

som jag har. Världen har en gammal karta som jag inte vill byta ut

eller så får jag skapa ett nytt program som översätter en

dålig karta till en mer realistisk karta.

Jag har sedan länge tröttnat på wold of darkness, och jag ville befria mig från alla gammla rutiner

så jag har vänt mig till dungeons and dragons.

I nästan två år har jag jobbat på en egen dungeon och dragons värld på d&dwiki,

vilket har blivigt en röra, jag har skrivit jättemycket om värlen och raderat

och rättat och börjat från början massor med gånger.

Det har till och med blivigt lite motsägelsefullheter I berättelsen.

Jag har inte GM-at d&d förut bara spelat Forgotten Realms och Starwars d20

och mest lite sporadisk, jag hade inte specielt roligt åt äventyret I Fearun

men Starwars äventyren var roliga.

Jag gillade systemet och striderna I Fearun spelet men

jag tyckte berättelsen och bagrundstoryn var så extremt tråkig

och karaktärernas personlighetet som baserades på klasserna.

Syfte,

När min värld är färdig skulle jag försöka GM-ingen hade jag tänkt

eller sekundart bara skapa den för att de är kul.

Sedan vill jag få 5/5 möjliga poäng för min värld i ratingen I d&d wiki,

jag har jobbat mig till 4/5 från att bara vara en liten “stubb”:

Om klasserna;

Magi finns I världen men jag vill ha det mer realistisk så att

bara wizards och sorcerers och inte alla har spells.

Jag delar upp mänskligheten I fyra under raser baserat på

kasterna bönder, krigare(aristokrater),präster(utan spells), och stadsfolk(borgare handelsmän).

Varje kast ska få fyra racial level adjustment klasser,

man måste alltså börja med levels I sin ras och sociala kast.

Level 1 är låg social status och den fulaste och mest negativa

bilden av den kasten. Adelsmän och bönder börjar som dumma men

starka och levlar upp till gentlemen-Dilettante och folkliga charmiga jack of all trades.

Till skillnad från vanliga racial klasses så får man välja när man slutar “växa”

och ta riktiga bas klasser.

Jag tänkte mig något åt det här hållet,

Riddare ersätter Paladin som bas klass fast Paladin finns kvar som Prestige klass.

Riddaren är baserad på Samurai classen I Oriental Adventures.

Får välja feats baserat på sin famil och en begränsad lista fighter feats

och Armour mastery och bonus på häst plus special mount som Paladins mount.

Är man inte adlig så blir man Sergant-At-Arms vilket ska vara

samma Riddare fast för bönder.

Sergant-At-Arms får lista av feats baserat på vad för typ av soldat man vill vara,

Swordman,Halibardier eller Archer.

Eventuellt så kanske jag delvis gör Sergant-At-Arms till urban ranger iställer

för riddare.

Antingent armour mastery och häst-egenskaperna

eller så får han improved night vision och bonus på att konka igenom

svår terräng.

Fightern och Rouge finns kvar som vanligt.

Ny idee till klass är Schoolar och Inquisitor.

Bard, ska ändras. Är man adel så blir Bard Aristocrat (Bard utan spells)

och är man bonde Witch ( med spells utan Musik fast med healing).

Assassin skulle bli ny basklass, ersätter monk

ska försöka dekonstruera prestige klassen och lägga

I delar av Monk.

Wizard och Sorcerer finns kvar.

Monk, ska bort.

Clerik ska bort,

ersättas av någon slags Warleader eller Maschall

klass och en healer klass.

Druid ska bort, fel kultur. Människorna hatar kulturen.

Pirat, ska bli bas klass.

Warden, ranger variant utan spells som prestige klass.

Alternativa bas Klasser som finns redan och är öföändrade

men ersätter de gammla.

Huntern (Source Mercanery)

Scout( complete adventurer)

Generellt om världen;

Det finns bland annat mänsklighetens kungadömme,

ett feudal samhälle löst baserat på överlevande från totalt förintat pseudo-atlantis.

Folket bor I vildmarken bland tusentals människo ätande monster och växter

där den kannibaliska männskligheten ändå är sina egna värsta naturliga fiender.

Dom få städer som finns hotas alltid att brännas av Kungen eller någon annan.

Mycket är som filmerna “black death”,”Season of the Witch”.

Jag har fått mycket inspiration ( fast lite mer optimistisk) från Game of Thrones och animen “Bezerk”.

Orkerna är smarta och har ett samurai-baserat samhälle

som är lika mörk och lika avancerat som människornas,

fast Orkerna har mer städer och per pengar.

Lizardfolk har en stenåldersivå civilisation

baserat på sydamerikanska stora civilisationerna som Inka och aztek

Alverna är små pseudo-africanska kannibaler som specifikt äter människor.

Drow är långa mer människo likande humanoider,

som är soldyrkare och har inga band till Alverna.

Dvärgarna är kineser som förvandlats av jordguden.

Haflings, är sadistiska Jarren istället.

Den enda sympatiska rasen är Construkt har en egen fredlig och stabil kultur

något isolerad från resten av världen.

Annars, alla monster är raser och Gudarna ger oftast inte spell förutom till

sällsynta prestige klassess. Gudarna är avlägsna och bryr sig inte om

vad man tror, dom inspirerar bara och människorna hittar på sin egen tro

och kan ta spells från guden eller bli inspirerad av en Gud som liknar det man tror på

och då “få” spells”. Andra gudar bryr sig men ser människor som leksaker att döda för skoljs skull

eller som mat.

Gott och ont finns inte, bara lawfull ,neutral och chaotic.

De flesta andar är native I världen och därför behövs det inte många cosmologiska planes.

Ja, det får väll vara nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då börjar vi här och går sedan framåt. Är själv ingen stor regelfantast så jag lämnar de delarna åt andra.

“Titel: Gisses vart ska man börja?”

Jo Hej. Jag vet inte hur jag ska utrycka mig, men jag vet inte om det här är intressant

för någon annan än mig, men det rör en fantasy värld jag bygger

och massor med problem och idee torka. D&D regel experter eller

visionärer hade kunnat rätta mig eller komma med förslag.

Jag älskar detta med "world-building" och hjälper gärna i den mån som jag kan. Spelar dock inte D&D så jag kan inte uttala mig något om regler och sådant.

Jo eller något, jag jobbar med nya klasser från grunden,

en gigantis världs karta I paint.net.

Och beskriver världs samhällen I grund, där alla npc och pc värderas I samma klass system

och alla är bundna till samhället och och och.. så många “och”!.

Jag har skrivit halv danna ideer om dungeons och städer att gå till.

Jag har byggd ett program för att skapa klasser,

man bestämmer vilka save progressions, hit point

och dylikt och datorn skrivet ut tabellen.

Sedan får man skriva in feats och klass skills själv.

Jag har skapat ett annat program som stycka up kartor

och skapar fantasy länder.

Det blir massor med områden I icke-symetriska och lanskaps

baserade gränser som man kan sätta namn på.

Programet krävet dock en karta som är skapat från en kart generator

som jag har. Världen har en gammal karta som jag inte vill byta ut

eller så får jag skapa ett nytt program som översätter en

dålig karta till en mer realistisk karta.

Ambitiöst och beundransvärt.

Jag har sedan länge tröttnat på wold of darkness, och jag ville befria mig från alla gammla rutiner

så jag har vänt mig till dungeons and dragons.

I nästan två år har jag jobbat på en egen dungeon och dragons värld på d&dwiki,

vilket har blivigt en röra, jag har skrivit jättemycket om värlen och raderat

och rättat och börjat från början massor med gånger.

Det har till och med blivigt lite motsägelsefullheter I berättelsen.

Jag har inte GM-at d&d förut bara spelat Forgotten Realms och Starwars d20

och mest lite sporadisk, jag hade inte specielt roligt åt äventyret I Fearun

men Starwars äventyren var roliga.

Jag gillade systemet och striderna I Fearun spelet men

jag tyckte berättelsen och bagrundstoryn var så extremt tråkig

och karaktärernas personlighetet som baserades på klasserna.

Tror jag förstår hur du känner då World of Darkness kan bli kanska tungt efter hand, även om jag själv valde 40k rollspelen för att ge mig själv något nytt att syssla med. Sedan kan jag inte uttala mig om hur D&D eller Faerun är men jag fick nog inte sådana vibbar när jag spelade Baldur's Gate.

Syfte,

När min värld är färdig skulle jag försöka GM-ingen hade jag tänkt

eller sekundart bara skapa den för att de är kul.

Sedan vill jag få 5/5 möjliga poäng för min värld i ratingen I d&d wiki,

jag har jobbat mig till 4/5 från att bara vara en liten “stubb”:

Jag håller tummarna och önskar dig lycka till.

Om klasserna;

Magi finns I världen men jag vill ha det mer realistisk så att

bara wizards och sorcerers och inte alla har spells.

När man pratar om magi och realism brukar det kunna uppstå en tystnad i rummet. Jag förstår vad du menar men jag skulle nog inte använda ordet "realistiskt" angående magi-relaterade saker så där.

Generellt om världen;

Det finns bland annat mänsklighetens kungadömme,

ett feudal samhälle löst baserat på överlevande från totalt förintat pseudo-atlantis.

Folket bor I vildmarken bland tusentals människo ätande monster och växter

där den kannibaliska männskligheten ändå är sina egna värsta naturliga fiender.

Dom få städer som finns hotas alltid att brännas av Kungen eller någon annan.

Mycket är som filmerna “black death”,”Season of the Witch”.

Så menar du att människorna lever i ett enda gigantiskt feodalt kungadöme?

Jag har fått mycket inspiration ( fast lite mer optimistisk) från Game of Thrones och animen “Bezerk”.

Jag får berömma dig för goda inspirationskällor. Är själv förälskad i Game of Thrones. :)

Orkerna är smarta och har ett samurai-baserat samhälle

som är lika mörk och lika avancerat som människornas,

fast Orkerna har mer städer och per pengar.

Ok. Jag gissar att syftet med detta är att försöka dekonstruera stereotypen om orker som barbarer och onda.

Lizardfolk har en stenåldersivå civilisation

baserat på sydamerikanska stora civilisationerna som Inka och aztek

Ok. Kom dock ihåg att läsa på lite innan du börjar skriva ned detaljerna för Mesoamerika är ett väldigt djupt och intressant kulturområde men du kan riskera att falla i stereotypfällan om du är oförsiktig.

Alverna är små pseudo-africanska kannibaler som specifikt äter människor.

Antar precis som med orkerna att detta handlar mest om att dekonstruera tidigare etablerade uppfattningar.

Drow är långa mer människo likande humanoider,

som är soldyrkare och har inga band till Alverna.

Detta har jag lite mer problem med. För det första skulle jag inte använda ordet ”drow” då det skriker plagiat för mig, och det blir bara onödigt när de inte ens har några egenskaper som kan förknippas med drow from DnD. Jag skulle antingen göra dem till människor, civiliserade alver eller helt enkelt göra en egen ras som kunde fylla samma nisch.

Dvärgarna är kineser som förvandlats av jordguden.

Hur menar du att ”de är kineser”?

Haflings, är sadistiska Jarren istället.

Som halvlingarna i Overlord kanske?

Den enda sympatiska rasen är Construkt har en egen fredlig och stabil kultur

något isolerad från resten av världen.

Ok. Är det isolationen som gjort att construkterna har gått en sådan Sonderweg jämför med de andra?

Annars, alla monster är raser och Gudarna ger oftast inte spell förutom till

sällsynta prestige klassess. Gudarna är avlägsna och bryr sig inte om

vad man tror, dom inspirerar bara och människorna hittar på sin egen tro

och kan ta spells från guden eller bli inspirerad av en Gud som liknar det man tror på

och då “få” spells”. Andra gudar bryr sig men ser människor som leksaker att döda för skoljs skull

eller som mat.

Gott och ont finns inte, bara lawfull ,neutral och chaotic.

De flesta andar är native I världen och därför behövs det inte många cosmologiska planes.

Hur går det ihop att gudarna inte är närvarande eller bryr sig men samtidigt kan inspirera folk? För mig känns det lite som en motsägelse man det kanske bara är jag.

Det jag får känslan av är att mycket i världen inte är helt genomtänkt på vad för funktion eller roller som det skall ha. Jag märker exempelvis att du ifråga om icke-mänskliga raser har valt att gå en anti-väg och göra dem till motsatser mot vad de vanligtvis är, vilket är ett intressant angreppssätt men jag undrar lite hur du tänker dig att man skall spela dem och vad varje spelbar ras skall fylla för syfte och ge när man spelar dem? Samt vilken roll ser du att de fyller i din värld?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man pratar om magi och realism brukar det kunna uppstå en tystnad i rummet. Jag förstår vad du menar men jag skulle nog inte använda ordet "realistiskt" angående magi-relaterade saker så där.

Jag är rätt förvirrad själv,

jag lider av en flummig mot-reaktion mot designer dogma

om hur extremt .. inkonsekventa det antas att magiska världar måste vara.

Ja och att människorna beteer sig inskränkt,våldsamt och irrationellt

hela tiden. Det råder hela tiden pest eller sjukdommar, missväxt

och krig som allt skylls på "häxor och kättare" som bränns.

Folk använder midsvekpliga ole dole doff liknande metoder om vem som ska dödas.

Precis, och det är en mot-reaktion mot folk som vill att mänskligheten ska vara i centrum

och att därför alla fiender till mänskligheten måste ha en enorm nackdel.

Det är okså en en motreaktion mot "ful" är "ond".

Ok. Kom dock ihåg att läsa på lite innan du börjar skriva ned detaljerna för Mesoamerika är ett väldigt djupt och intressant kulturområde men du kan riskera att falla i stereotypfällan om du är oförsiktig.

Det är en av anledningarna till att jag valde lizardfolk.

Lizardfolk har ingen klar steriotyp om hur dom är. det finns en standard subras av lizardfolk som är steriotypen

men jag tror inte att någon anna ras har så många sub-raser som lizardfolk.

Annars har jag en kanska variabel uppfattning om Mesoamerika.

Antar precis som med orkerna att detta handlar mest om att dekonstruera tidigare etablerade uppfattningar.

Till viss del men inte bara. Syftet var att skapa en afrikansk kultur från en av raserna, och alverna valdes

sedan var syftet att försärka känslan av att människor är rädda för alverna därför

att människorna hatar naturen. Inspirationen kom från

en en fransk serietidning där alverna ( icke afrikanska) äter människor, jag kan inte sammanfata

hela intrycket men jag upplevde att konceptet hade potential.

När en vän föreslog att alverna skulle representera afrika

så fastnade jag direkt.

Dom här Drows är drows.

Dom dyrkar Solen för att dom lever i mörker, dom har alla andra egenskaper

förutom att jag funderar på att byta ut spidel motivet vilket känns lite .. mesigt.

Alverna är som Greyhawk alver, små, korta och nästan könlösa.

Drows är som fearun alver, längre. mer muskler och har mer klara könsmässiga drag.

Sedan så har Drows, enligt mig aldrig delat mycket med Alverna.

Drows saknar natur-ande motivet och har aldrig varit veganer

eller teknofobiska.

Det skulle vara ett bra alternativ med en människo baserad ras, en aristokratisk

och mörkerbaserat av art av det gammla empiriet.

Dom skulle hålla sig dolda underjorden, specialisera sig på förräderi och svek

och ha mörker krafter.

Varför tänker jag targaryans?

Kanske jag vidare utvecklar en annan värld från lärdommarna.

Dvärgarna är kineser som förvandlats av jordguden.

Hur menar du att ”de är kineser”?

Jag menar att dom är kineser, fantasy kineser.

Dom var människor i det gammla Imperiumet på Aeroryan som hade en annan kultur

och hudfärg, vilket ledde till att deras Gud och mänsklighetens "vita blonda" Gud

förvandlade dom till korta, tuffa människolikande humanoider.

Det plus att dom motsate sig mänsklighetens förvandlig till barbarisk medeltida

samhälle från en antikt emperialistisk hög civilisation.

Dom är handelsmän och diplomater med mycket mera avanserad kultur än väst

med sen-medeltida eller hög-antik teknologi.

Har inte sett eller läst overlod vad det nu är.

Tänke mest att Jerren skulle vara roliga om dom kunde låtsas vara människor.

Ok. Är det isolationen som gjort att construkterna har gått en sådan Sonderweg jämför med de andra?

Dom har en episk story.

Men för att samanfatta.

Dom är dom enda som förutsatt och dödat sina evil overlords som var Gudarn som skapade dom

i en parodi på kreationism. Dom är pseudo-ateister och väljer demokratisk

en adlig construkt som ska bli deras Gud och kung för all evighet

eller tills han dör eller blir galen.

Sedan är dom inte hellt perfekta, dom är inte supergoda men dom är fredliga och ville alldrig erövra och försöra hela världen.

Dom har skött sig själva i tusentals år långs innan dom andra raserna ens fanns.

Mycket på grund av deras inre stridigheter mellan köttsliga varelser som dom skapat och

dom olika typerna av warforges och liknande.

Som mest negativt, skulle dom vara en introvert civiliation som är mjukt- byrokratisk

och tycker om att pilla sig i sin egen navel.

Deras isolation är inte anledningen, dom är isolerade för att

dom överlevde på Aeoryran.Under vatten eller i underjorden, dom är ganska oförändrade.

Hur går det ihop att gudarna inte är närvarande eller bryr sig men samtidigt kan inspirera folk? För mig känns det lite som en motsägelse man det kanske bara är jag.

Attså dom inspirerar, som om du blir inspirerad av något vadsomhellts.

Människornas religioner är skapade av männiiskor som kan skilja sig brutalt från hur Gudarna igentligen är

och människor får spells från Gudarna utan gudarna vill det eller igentligen menade att ge människor spells.

Gudarna lär inte ut några religioner, människorna baserar religionerna på Gudarna.

Gudarna är personifikationer av universum eller mer onaturliga oberoende av naturen.

Om Gudarna lägger märke till att du dyrkar dom och tar spells från dom så kan dom antingen

acceptera dig, ignoera dig eller bli arga och döda dig med en blikt eller någon annat som sjukdom eller jordbävning.

Det jag får känslan av är att mycket i världen inte är helt genomtänkt på vad för funktion eller roller som det skall ha. Jag märker exempelvis att du ifråga om icke-mänskliga raser har valt att gå en anti-väg och göra dem till motsatser mot vad de vanligtvis är, vilket är ett intressant angreppssätt men jag undrar lite hur du tänker dig att man skall spela dem och vad varje spelbar ras skall fylla för syfte och ge när man spelar dem? Samt vilken roll ser du att de fyller i din värld?

Spelmässigt eller story mässigt?

..och Ja dom är spelbara.

Jag tycker inte om att människorna skulle vara bättre än alla andra

genom att vara "normal" och mitt imellan på allt.

Jag ville att alla raserna skulle vara lika flexibla och lika begränsade.

1.Människa.

En barbarisk krigaras med starka krigar klasser

som begränsas av ett tidig medeltida

vapen teknologi. Bra på att samarbeta i stora odisciplinerade

massor av mobbs.

Begränsas av inbördes strider och intolerans.

2. Ork. En civiliserad krigaras som börjar med nästan

bra och starka kroppar och därför

specialiserar sig på finess. Begränsas av en själv-mords

kultur och av att dom börjar spela som barn som växer upp för snabbt.

3. Lizardfolk.

En all around ras bestånde av många subraser

med bra krigar raser och bra klasser.

Bra på att samarbeta med andra reptila,dinosaurida, amfibiska eller serpentila raser och varelser.

Bra på att bygga i sten och har bra fysiska egenskaper som klor, gift, andas under

vatten och annat.

Begränsas av stenålders teknologi

och specialisering på tropiska varma klimat

och svaghet för kyla och kalla klimat.

Lider av sociala minus mot döggdjurs humanoider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall säga att jag håller på att flytta men hoppas kunna komma in med en kommentar innan juli är slut iallafall. Vet inte om det är relevant längre men vill säga att jag inte har glömt bort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hindrar ödlorna från att använda mänsklig/"högre" teknologi? Tål dom inte värmen från en smedja? Finns det skäl att de inte ens handlar till sig metallprylar (skinnet skadas av långvarig metallkontakt?)?

Eller är det bara så att ingen vill/vågar sälja vassa vapen till de slemmiga kallblodstyperna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt förvirrad själv,

jag lider av en flummig mot-reaktion mot designer dogma

om hur extremt .. inkonsekventa det antas att magiska världar måste vara.

Jag tror att jag förstår. Håller dock med om att fantasy-världar gärna verkar lägga sig i en sorts mall och sedan gå på från den.

Ja och att människorna beteer sig inskränkt,våldsamt och irrationellt

hela tiden. Det råder hela tiden pest eller sjukdommar, missväxt

och krig som allt skylls på "häxor och kättare" som bränns.

Folk använder midsvekpliga ole dole doff liknande metoder om vem som ska dödas.

Ok jag tror jag förstår. Väldigt mörk och dyster stämning tar jag det som. En fråga är dock om allt detta är en grundlös överreaktion baserad på fördomar eller att även om folk beter sig vidskepligt och överdrivet så finns det en verklig fara som man försöka försvara sig på, om än på ett ganska ineffektivt sätt.

Precis, och det är en mot-reaktion mot folk som vill att mänskligheten ska vara i centrum

och att därför alla fiender till mänskligheten måste ha en enorm nackdel.

Det är okså en en motreaktion mot "ful" är "ond".

Håller med om att det är konstigt att ful=ond och att människor alltid sätts i centrum, även om jag personligen tycker att människocenterade världar brukar vara lättare att ta till sig och ge en användbar referenspunkt för övriga delar.

Det är en av anledningarna till att jag valde lizardfolk.

Lizardfolk har ingen klar steriotyp om hur dom är. det finns en standard subras av lizardfolk som är steriotypen

men jag tror inte att någon anna ras har så många sub-raser som lizardfolk.

Annars har jag en kanska variabel uppfattning om Mesoamerika.

Angående stereotyper av ödlefolken så verkar du ligga ganska nära Lizardmen från Warhammer men jag förstår vad du menar. Roligt också att du intresserar dig lite för Mesoamerika eftersom det är ett kulturområde som helt klart inte får den uppmärksamhet och uppskattning som det förtjänar.

Till viss del men inte bara. Syftet var att skapa en afrikansk kultur från en av raserna, och alverna valdes

sedan var syftet att försärka känslan av att människor är rädda för alverna därför

att människorna hatar naturen. Inspirationen kom från

en en fransk serietidning där alverna ( icke afrikanska) äter människor, jag kan inte sammanfata

hela intrycket men jag upplevde att konceptet hade potential.

När en vän föreslog att alverna skulle representera afrika

så fastnade jag direkt.

Kanske jag var lite förhastad då jag antag att du skulle göra dem till stereotypen av svarta kannibaler, vilket du kan tänkas få kritik för. Om du väljer att köra alver som att representera Afrika skulle jag nog dra bort kannibaltemat.

Dom här Drows är drows.

Dom dyrkar Solen för att dom lever i mörker, dom har alla andra egenskaper

förutom att jag funderar på att byta ut spidel motivet vilket känns lite .. mesigt.

Alverna är som Greyhawk alver, små, korta och nästan könlösa.

Drows är som fearun alver, längre. mer muskler och har mer klara könsmässiga drag.

Sedan så har Drows, enligt mig aldrig delat mycket med Alverna.

Drows saknar natur-ande motivet och har aldrig varit veganer

eller teknofobiska.

Det skulle vara ett bra alternativ med en människo baserad ras, en aristokratisk

och mörkerbaserat av art av det gammla empiriet.

Dom skulle hålla sig dolda underjorden, specialisera sig på förräderi och svek

och ha mörker krafter.

Varför tänker jag targaryans?

Kanske jag vidare utvecklar en annan värld från lärdommarna.

Låter betryggande att du inte skall lemlästa mina kära drows, även om jag tycker att använda människor vore ett bättre altenativ då du slipper dras med associationer som folk redan har med just drows från andra spelvärldar. Anledningen till att du tänker på targaryerna är nog för att de kan ge ganska bra inspiration för en människokultur som är väldigt annorlunda från de andra människorna och kanske har lite starkare koppling till det magiska.

Jag menar att dom är kineser, fantasy kineser.

Dom var människor i det gammla Imperiumet på Aeroryan som hade en annan kultur

och hudfärg, vilket ledde till att deras Gud och mänsklighetens "vita blonda" Gud

förvandlade dom till korta, tuffa människolikande humanoider.

Det plus att dom motsate sig mänsklighetens förvandlig till barbarisk medeltida

samhälle från en antikt emperialistisk hög civilisation.

Dom är handelsmän och diplomater med mycket mera avanserad kultur än väst

med sen-medeltida eller hög-antik teknologi.

Ok, jag tror att jag förstår. Som vanligt tycker jag nog nästan att du skall köra dem som människor av en annan kultur helt enkelt. Men det kan nog vara intressant att också se hur dina dvärgar utvecklar sig och om du kombinerar dessa motiv som du nämnt med egenskaper som i fantasins tradition brukar tillskrivas dvärgar.

Har inte sett eller läst overlod vad det nu är.

Tänke mest att Jerren skulle vara roliga om dom kunde låtsas vara människor.

Om du inte har spelat Overlord har du missat någonting! Det är ett helt underbart spel som jag varmt kan rekommendera tusen gånger om. Jag tror att du skulle kunna tänkas gilla det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Overlord_(2007_video_game)

http://en.wikipedia.org/wiki/Overlord:_Raising_Hell

http://en.wikipedia.org/wiki/Overlord_II

Dom har en episk story.

Men för att samanfatta.

Dom är dom enda som förutsatt och dödat sina evil overlords som var Gudarn som skapade dom

i en parodi på kreationism. Dom är pseudo-ateister och väljer demokratisk

en adlig construkt som ska bli deras Gud och kung för all evighet

eller tills han dör eller blir galen.

Sedan är dom inte hellt perfekta, dom är inte supergoda men dom är fredliga och ville alldrig erövra och försöra hela världen.

Dom har skött sig själva i tusentals år långs innan dom andra raserna ens fanns.

Mycket på grund av deras inre stridigheter mellan köttsliga varelser som dom skapat och

dom olika typerna av warforges och liknande.

Som mest negativt, skulle dom vara en introvert civiliation som är mjukt- byrokratisk

och tycker om att pilla sig i sin egen navel.

Deras isolation är inte anledningen, dom är isolerade för att

dom överlevde på Aeoryran.Under vatten eller i underjorden, dom är ganska oförändrade.

Ok, så kort sammanfattat rör det sig om en kombination av geografiska/naturliga hinder och kultur av navelpillande som gör dem isolerade. Hur är det tänkt att de skall komma in i rollspelandet på ett bra sätt?

Attså dom inspirerar, som om du blir inspirerad av något vadsomhellts.

Människornas religioner är skapade av männiiskor som kan skilja sig brutalt från hur Gudarna igentligen är

och människor får spells från Gudarna utan gudarna vill det eller igentligen menade att ge människor spells.

Gudarna lär inte ut några religioner, människorna baserar religionerna på Gudarna.

Gudarna är personifikationer av universum eller mer onaturliga oberoende av naturen.

Om Gudarna lägger märke till att du dyrkar dom och tar spells från dom så kan dom antingen

acceptera dig, ignoera dig eller bli arga och döda dig med en blikt eller någon annat som sjukdom eller jordbävning.

Om gudarna kan inspirerar antar jag att de på något sätt är kända för de dödliga som då just kan inspireras av dem och att denna kunskap är ganska ok ändå eftersom de kan få en reaktion och det blir inte bara mumbo-jumbo av det hela. Personifikationer låter som ett ganska praktiskt koncept som jag nog tror skulle kunna fungera ganska bra.

Spelmässigt eller story mässigt?

..och Ja dom är spelbara.

Det känns som att du är lite i fasen av att ha idéer du gillar men inte riktigt har hamrat ut hur de skall hänga ihop och så.

Jag tycker inte om att människorna skulle vara bättre än alla andra

genom att vara "normal" och mitt imellan på allt.

Jag ville att alla raserna skulle vara lika flexibla och lika begränsade.

En invändning mot den vanliga fixeringen vid människor som jag kan förstå.

1.Människa.

En barbarisk krigaras med starka krigar klasser

som begränsas av ett tidig medeltida

vapen teknologi. Bra på att samarbeta i stora odisciplinerade

massor av mobbs.

Begränsas av inbördes strider och intolerans.

2. Ork. En civiliserad krigaras som börjar med nästan

bra och starka kroppar och därför

specialiserar sig på finess. Begränsas av en själv-mords

kultur och av att dom börjar spela som barn som växer upp för snabbt.

3. Lizardfolk.

En all around ras bestånde av många subraser

med bra krigar raser och bra klasser.

Bra på att samarbeta med andra reptila,dinosaurida, amfibiska eller serpentila raser och varelser.

Bra på att bygga i sten och har bra fysiska egenskaper som klor, gift, andas under

vatten och annat.

Begränsas av stenålders teknologi

och specialisering på tropiska varma klimat

och svaghet för kyla och kalla klimat.

Lider av sociala minus mot döggdjurs humanoider.

Ok jag tror att jag förstår hur du tänker. Dock skulle jag i ärlighetens namn säga att du kanske gör den tidiga medeltiden mer barbarisk än den faktiskt var, tänk exempelvis på karolingiska renässansen och Irlands kloster som exempel. Men jag förstår vilken känsla det är som du är ute efter och det torde ju vara det viktigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har en episk story.

Men för att samanfatta.

Dom är dom enda som förutsatt och dödat sina evil overlords som var Gudarn som skapade dom

i en parodi på kreationism. Dom är pseudo-ateister och väljer demokratisk

en adlig construkt som ska bli deras Gud och kung för all evighet

eller tills han dör eller blir galen.

Sedan är dom inte hellt perfekta, dom är inte supergoda men dom är fredliga och ville alldrig erövra och försöra hela världen.

Dom har skött sig själva i tusentals år långs innan dom andra raserna ens fanns.

Mycket på grund av deras inre stridigheter mellan köttsliga varelser som dom skapat och

dom olika typerna av warforges och liknande.

Som mest negativt, skulle dom vara en introvert civiliation som är mjukt- byrokratisk

och tycker om att pilla sig i sin egen navel.

Deras isolation är inte anledningen, dom är isolerade för att

dom överlevde på Aeoryran.Under vatten eller i underjorden, dom är ganska oförändrade.

Ok, så kort sammanfattat rör det sig om en kombination av geografiska/naturliga hinder och kultur av navelpillande som gör dem isolerade. Hur är det tänkt att de skall komma in i rollspelandet på ett bra sätt?

Dels, så vill jag ha en värld där man kan börja spela i olika delar av världen

sedan är det tänkt spelarna ska kunna vara de första av vissa raser som flyttar till Teoryran.

Dels är så mycket som förändrats sedan Aeoryran förintades

och människorna har byggd upp sitt Kungarike

så tanken är att alla dom neutrala raserna finns i bakup,

som senare följer dom andra raserna och invaderar Aeoryran och "introduseras till spelet".

Konstruktionerna första syfte är att representera de uråldriga makterna på planeten,

en främmande och mäktig kultur. Dom är okså lite milt av kosmisk skräck,

eftersom som är väcktare av uråldriga platser och hemlighetet om Gudarna.

Dom, gör alltså sällan entree men dramatiska sådana.

Just nu så lever konstrukts, i öar som finns kvar av Aeoryran

dit människor åker för att utforska vad som finns kvar.

Dom är okså grannar till asiatiska fågel och ängel folk och diverse andra raser som bor på mindre öar.

Det finns okså kvar rester av Lizardmens gammla städer i öarna.

Ok jag tror att jag förstår hur du tänker. Dock skulle jag i ärlighetens namn säga att du kanske gör den tidiga medeltiden mer barbarisk än den faktiskt var, tänk exempelvis på karolingiska renässansen och Irlands kloster som exempel. Men jag förstår vilken känsla det är som du är ute efter och det torde ju vara det viktigaste.

Jag vet, jag har tänkt på just det där själv, roligt att du märkte det.

Jag har tagit avsiktligt och systematisk tagit bort allt sympatisk från medeltiden

samtidigt som lagt in orättvisor som bara fanns i senmedeltiden.

Jag tycker det är roligt, för att anakronismen av det här slaget

brukar ta allt som är gulligt eller positivt,

jag ville skapa min egen anakronism baserat på den gammla "medeltiden" är ond ideen.

Att medeltiden är ond, är för mig symbolisk för

att beskriva att mänskligheten är ond.

När det gället tortyr metoder så blir det 1300-tal

men när det gäller att odla sin mark så är dom på 600-talets nivå

och använder forfarande bönor och skogsbrand.

Jag utgick specielt från motreaktionen till den karolinska renessansen som kom

nästan hundra år senare, då munkarna återgick till att nästan enbart meditera

och inte studera och nästan uteslutande läsa bibeln,

fast jag tog bort den Karoliska renessansen!

Feudalism och riddare är heftigt så jag la till dom okså

fast dom okså är för tidiga för ett så primitivt samhälle som jag beskriver.

Om gudarna kan inspirerar antar jag att de på något sätt är kända för de dödliga som då just kan inspireras av dem och att denna kunskap är ganska ok ändå eftersom de kan få en reaktion och det blir inte bara mumbo-jumbo av det hela. Personifikationer låter som ett ganska praktiskt koncept som jag nog tror skulle kunna fungera ganska bra.

Jag ville att dyrkare av samma gud, maximalt hatar och dödar

varandra för att olika grupper tycker alla att dom "vet hur Guden igentligen är"

och vad guden igentligen vill.

Människorna skapar religioner, och Gudarna är blinda

för detaljerna.

Alltså det ska finnas kättare och fundamentalister,

i vanlig fantasy så brukar dessa inte existera för

Gudens moral system eller för att Guden inte ger krafter till

dessa,

Gudarna är lite Kosmisk Horror Light, lite lovecraftiansk,

jag ville få fram lite av känslan "hej myra!.

Gudarna ger spells, dom kommuniserar inte med människor

förutom med speciella Helgon eller superhög-levlade

präster som representerar eller angerar i Gudens namn.

Från gudarna kan människor se saker om framtiden, om hur världen fungerar

etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in



Logga in nu

×