Jump to content
Sign in to follow this  
Egge

Att designa en Rollup

Recommended Posts

http://www.easyrollups.se/rollup_expo_80x200cm

För att få visa upp sig på Grand Samarkand i Växjö i slutet på Augusti hade dem ett krav på en Rollup. Med ovanstående Rollup, vad skall man ha med för att ge förbipasserande en känsla av: "kom hit och se vad figurspel är" samt kanske lite info.

Hur skall den se ut då? Det enda vi har som kanske kan likna en logo är skölden på http://vaxjospelforening.se/.

Det vi skall göra är att ha två som spelar 40k på ett "coolt sätt" så att det tydligt syns att saker händer samt ha ett litet demobord. Jag kommer gå omkring och prata med folk som visar sig vara intresserade och undrar över vad det är och dela ut informationsblad till intresserade.

Tacksam för förslag på rollupen.

/Erik

Ordföranden VÄS

Utnyttja överdelen, om ni BARA ska ha den på eventet så kan det ju stå vad ni gör där. En bra slogan är något jag alltid tycker man kan ha, men det är väldigt svårt att skriva bra. Tänk på att ta bra bilder, inte som Sverok som har en rollup med bild på ett glas smutsigt vatten. Skulle nog försöka kliva undan från övervåld också, även om det är 40k ni ska visa upp. Hellre tärningar, bilder på figurer och måttstockar än fluffbilder på blodiga space marines.

Om ni ska ha den längre, tänk på att inte använda absolutsiffror i information som ändras. Sverok gjorde misstaget att ha ett års siffror på en gammal rollup. Den var inaktuell efter ett halvår och efter två år var siffrorna ungefär hälften av sanningen. Året ni grundades, inte hur gammal föreningen är. Om ni har ett stabilt medlemstal runt en rund siffra kan det vara något, annars försök vara luddigare. Om ni skriver det intressant nog kommer folk fråga vilka siffror som gäller just nu.

Lajvverkstaden har sjukt bra vepor som representerar deras verksamhet; bland de bästa jag sett. De lyckades förmedla en känsla/upplevelse och ett budskap med hjälp av en bild och en text. Ska se om jag kan hitta någon bild där de finns med.

För övrigt, om ni har text på rollupen, se till att den är ordentligt korrekturläst. Det finns en hel del folk som jag själv som direkt brukar upptäcka stav- och grammatikmissar och sedan tenderar att fokusera på dem istället för på innehållet. En snygg vepa med korrekt svenska (om ni har text med) ger ett mycket mer seriöst intryck än en vepa som kan vara snygg, men ha enstaka svenskmissar.

Människor som spelar spelen där man kan se engagemanget och känna känslan av att vara på plats slår det mesta.

Sen kan man fråga sig, vad vill du förmedla, hur vill du att de som ser den ska reagera?

Ibland är det bra att ha med lite olika logotyper, för t ex Sverok, Studiefrämjandet och eller andra ni samarbetar med för att visa på att ni är en del i en större helhet.

Ha gärna med en QR-kod som leder till er hemsida eller liknande, det förenklar för de som har smartphones att komma ihåg er.

När det gäller mått, se till så du fått måtten med utfall, ofta är det en bit på rollups som "försvinner" och ytterligare en bit som ligger antingen för högt eller för lågt för att det skall fastna i blickfånget.

En roll-up känns större än den är, texten behöver vara stor för att synas, likaså grafiken. Jag skulle föreslå att inte ha med mer info på en rollup än du skulle ha på en A4 affisch.

Själv tror jag inte på QR koder, ingen fotar sådana och få surfar även på mobilen, om man inte klickar på en länt från FB, twitter eller likande. Mobil människor använder sig i regel av appar.

Det finns flera trick för att bygga snygga roll upps. En hyfsad metod som brukar bli snygg är att bygga den som ett träd, med bilder på båda sidorna. varannan höger, varannan vänster.

Tänk på att ytterst få kommet "läsa" på en roll up så slagkraftig text i kvalité. Tänk istället beskrivande bilder. Satsa på bilder på spelare mer än själva spelet. människor som ser koncentrerade ut, glada, skrattar, pratar.

Det var några tips från mig :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...